لباس استوک گل سر سبد بازار پوشاک مشهد

  • ۳ ماه قبل
  • 0

در حالی که رکود زمستان گرم بر بسیاری از بازارها مانند پوشاک سایه افکنده است، پوشاک استوک مشتری های خود را دارد
فروش اجناس استوک از جمله پوشاک یکی از منابع خوب کسب درآمد برای بعضی واحدهای فروش شده است. زمانی که از استوک صحبت می کنیم دو نوع کالا مدنظر است که بخشی از آن شامل تاناکورا و اجناسی است که قبلا استفاده شده و به‎اصطلاح به آن دست دوم می‎گویند و بخشی دیگر که به دلیل زخم خوردگی، تک سایز بودن یا گذر از فصل فروش‎شان استوک محسوب می شود. کالاهای استوک هم شامل اجناس خارجی هستند و هم ایرانی. مشاهدات میدانی نشان می دهد کالاهای خارجی استوک به سبب برندهایی که دارند با وجود داشتن قیمت های نسبتا بالا باز هم مورد استقبال شهروندان قرار می گیرد. در مورد پوشاک استوک داخلی نیز چون با قیمت هایی کمتر از مشابه خود به فروش می رسند، این استقبال صادق است. نمونه آن را در حراج هایی که ممکن است مجوزی هم از اتحادیه دریافت نکرده باشند؛ دیده ایم. چنان‎که مدیر بازرسی اصناف استان به پلمب چند واحد فروش به دلیل برگزاری حراج های غیرواقعی و بدون مجوز که در واقع گران‎فروشی بوده اند اشاره می کند. اما در مورد کالای خارجی این‏که چگونه این کالاها وارد استان می شود و بعد به بازار می رسد، جای سوال دارد.
خرید با یک ششم قیمت
در گفت و گو با رئیس اتحادیه پوشاک، لسان طوسی در توضیح روند ورود پوشاک داخلی استوک به بازار می گوید: این اجناس استوک ته ماندۀ کارخانه هاست، برای مثال کارخانه ای ۱۰ هزارتا از یک کالا تولید کرده و ۸ هزار تای آن را فروخته است. ۲ هزار تای باقی‎مانده را باید چه کار کند؟ یکسری افراد هستند که ته ماندۀ کارخانه ها را با یک پنجم یا یک ششم قیمت واقعی می‎خرند و در مغازه هایشان با دو برابر قیمت می فروشند؛ این دو برابر فروختن یعنی نصف قیمت بازار. این روند برای بنکداری هم که اجناسی را آورده بخشی را فروخته و بخشی از آن باقی‎مانده است تکرار می شود.
تولیدکننده ضرر می کند 
وی که سر درد دلش باز شده بود، اضافه کرد: ما سال‎هاست به دارایی می گوییم جنس ما استوک دارد، تک سایز شدن و تک رنگ دارد. از طرفی ورود این استوک ها به بازار به ضرر خود تولیدکننده نیز هست، چون تولیدکننده که دیگر نمی تواند جنس جدید خود را با آن قیمت تولید کند و به بنکدار و خرده فروش دهد و به این طریق برای خودش مانع ایجاد می شود. زیرا استوک ها ارزان تر نسبت به قیمت اصلی فروخته می شود و این رونق کسب و کار ما را از بین می برد.
درخواست مشتری، تولیدکننده را متقلب می کند
رئیس اتحادیه پوشاک درباره استوک های خارجی نیز گفت: قطعا و صد در صد چنین اجناسی به صورت قاچاق وارد می شوند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا با آن ها برخورد می کند و معادل ۱۰ برابر سودشان جریمه می شوند. علاوه بر آن لسان طوسی به این نیز اشاره کرد که در بعضی موارد، درخواست و استقبال از جنس خارجی در شرایطی که واردات پوشاک نداریم، باعث می شود بعضی تولیدکنندگان کالای تولیدی خودشان را با برند خارجی روانه بازار کنند که خود این کار باز تقلب در فروش است.
قیمت پوشاک استوک بر مبنای عرف است
در ادامه مدیر بازرسی اصناف استان در پاسخ به این سوال که پوشاک استوک چگونه وارد بازار می شود و بر چه مبنایی قیمت گذاری خواهد شد، گفت: برای این منظور دفاتر ثبت خرید و فروش کالا وجود دارد که اداره اماکن در اختیار اصناف قرار می دهد و آن ها ملزم هستند مشخصات خریدار، فروشنده و قیمت را در آن ثبت کنند. با این حال، بازرسی اصناف با اتحادیه ها گشت مشترک دارد و تخلفات را شناسایی می کند. البته در فضای مجازی هم از این موارد وجود دارد که با ورود پلیس فتا باگ های آن برطرف می‎شود.
صیادی برای نمونه به ۵ واحد پلمب شده از ابتدای دی ماه اشاره کرد که در واقع گران فروشی می‎کرده اند یا مجوزی برای حراج نداشته اند. وی فروش کالای استوک به اسم نو را مصداق تخلف دانست و بیان کرد در صورت مشاهده با آن برخورد می شود.
از مدیر بازرسی استان پرسیدم قیمت گذاری کالاهای استوک بر چه مبنایی است؟ وی جواب داد: قیمت این دست کالاها با توجه به عرف تعیین می شود و در بازرسی ها با حضور نماینده اتحادیه این موارد مورد توجه قرار می گیرد.صیادی درباره استوک های خارجی هم گفت: این کالاها قاچاق هستند و در حوزه کاری ما نیست و مسئول برخورد با آن سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
انهدام باندهای بزرگ سازمان یافته در اولویت است
در نهایت، دبیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان درباره اقدامات انجام شده برای مبارزه با قاچاق پوشاک در استان گفت: اقداماتی در قرارگاه عملیاتی صورت گرفته و  دستگاه‎های اجرایی، امنیتی و قضایی که متولی این امر هستند به خط شده اند. به این جهت که در حوزه رهگیری، شناسایی و برخورد در سطوح متفاوت، مسیرها، انبارها و سطح عرضه آماده باش باشند.
دشتبان افزود: مراکز فروش عمده رصد شده اند و کارهای فنی و اطلاعاتی انجام شده است و اولویت بندی انجام شده بر این است که  کار بر مبنای اطلاعات دقیق باشد. دستگاه‎های مختلف از جمله پلیس امنیت اقتصادی، اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات استان در این راستا عمل کرده اند.
وی اظهار کرد: در سال جاری دو باند بزرگ را که در مشهد فعالیت داشته اند، منهدم کردیم زیرا اولویت ما این است که با زدن باندهای بزرگ و شبکه های مافیایی از ورود کالای قاچاق به سطح عرضه جلوگیری کنیم و در دو هفته آینده نیز با دو باند بزرگ دیگر برخورد خواهد شد.دبیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: مبدأ این کالاها اغلب استان های جنوب و جنوب شرق است. به همین دلیل پاسگاه ها و راه های مواصلاتی را هوشیارباش داده ایم. با وجود این ، در سطح عرضه، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صمت و تعزیرات فعال هستند و با چند باب مغازه هم برخورد کرده اند.دشتبان تأکید کرد: در استان میزان برند تقلبی از برند خارجی و پوشاک تاناکورا بیشتر است.
منبع : روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *