• صفحه خانگی
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • ایجاد سایت تخصصی کانتینری و مرکز بین‌المللی تهاتر کالا در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

ایجاد سایت تخصصی کانتینری و مرکز بین‌المللی تهاتر کالا در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

  • ۱۵ روز قبل
  • 0

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: در راستای تسریع و تسهیل در راه‌اندازی کریدور شرق به غرب، احداث مرکز لجستیک بین‌المللی منطقه ویژه سرخس در دستور کار قرار گرفته که با این اقدام سایت تخصصی کانتینری با ظرفیت ۱۰میلیون تن سالیانه، مرکز بین‌المللی تهاتر کالا و شهرک‌های صنعتی را‌ه‌اندازی خواهد شد.

احسان جلایر در حاشیه بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از نمایشگاه معرفی پیشینه، اقدامات، ظرفیت‌ها و چشم‌انداز منطقه ویژه سرخس با عنوان “میراث آینده” که در مرکز‌ نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی در حال برگزاری است، با اشاره به ظرفیت‌ها و چشم‌اندازهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس، درباره شکل‌گیری این منطقه اظهار کرد: ایده شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی سرخس از سال ۱۳۷۲ مطرح شد و همزمان با افتتاح راه‌آهن مشهد- سرخس- تجن در اردیبهشت ۱۳۷۵ با حضور سران و نمایندگان عالی رتبه بیش‌از ۷۰ کشور راه‌اندازی گردید.

تنوع ارائه خدمات در حوزه لجستیک ریلی و جاده‌ای

وی با اشاره به نقاط قوت این منطقه خاطرنشان کرد: تنوع ارائه خدمات در حوزه لجستیک ریلی و جاده‌ای، وابستگی به آستان قدس رضوی و داشتن نیروهای خدوم، قابلیت ارائه خدمات لجستیکی و تولیدی به صورت شبانه‌روزی، اتصال به نقطه سفر مرزی از لحاظ جاده‌ای و ریلی و نزدیک بودن به کشورهای حوزه CIS برخی از این موارد به شمار می‌رود.

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، یکی از اقدامات مهم این منطقه را بهره‌برداری از فاز نخست پارک گوگردی عنوان کرد و افزود: ساخت این پارک در زمینی به مساحت ۹ هکتار احداث شد و با ۹۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و بیش از ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی به بهره‌برداری رسید.

توسعه ظرفیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل ریلی

وی انعقاد تفاهم‌نامه با MFA؛ شرکت بزرگ حمل‌ونقلی در ترکیه را از دیگر اقدامات مهم منطقه ویژه اقتصادی سرخس دانست و گفت: این شرکت یکی از ۴ شرکت دارای مجوز ترانزیت از مسیر ایران است.

جلایر ادامه داد: شرکت MFA از سال ۱۴۰۰ تاکنون، همکاری‌های مشترکی در حمل کالاهای ترانزیتی از آسیای میانه و روسیه به ترکیه و اروپا، تامین واگن‌های مورد نیاز و ایجاد مزیت رقابتی حمل از مسیر سرخس در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب داشته است.

وی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ نیز تفاهم‌نامه‌ای با مرکز تجاری ایرانیان در روسیه به منظور استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حمل‌ونقل و ترانزیت کالا، تامین نیازهای کالایی روسیه از تولیدات استان و توسعه روابط حمل‌ونقلی با اولویت ترانزیت با این منطقه منعقد شد.

ایجاد سایت تخصصی ترانشیپ گاز مایع

جلایر درباره سایت تخصصی ترانشیپ گاز مایعِ منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز تصریح کرد: این سایت با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد ریال و با تزانزیت سالیانه ۶۰۰ هزار تن در حال ساخت است که پس از اجرا موجب ایجاد درآمد مستقیم ۶۰ میلیون دلاری و غیرمستقیم ۱۷۵ میلیون دلاری و نیز درآمد سالانه یک و نیم میلیون دلاری برای منطقه ویژه اقتصادی سرخس خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های سایت تخصصی ترانشیپ می‌توان ایجاد زنجیره ارزش ترانزیت مشتقات نفتی از ترکمنستان به میرجاوه و بندر عباس را نام برد.

ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به ساخت دهکده لجستیکی مرزی در منطقه اظهار کرد: این دهکده با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی حوزه حمل و نقل از کشورهای چین، روسیه، افغانستان، امارات و ترکمنستان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مرکز لجستیک بین‌المللی منطقه سرخس با محوریت ایجاد سایت کانتینری در زمینی به وسعت ۳۵ هکتار با ظرفیت تخلیه، بارانداز و بارگیری ۵۰۰ کانتینر در هر شبانه‌روز و ۶۶۰ هزار TEU(واحد شمارش بار کانتینر) در سال احداث شده است.

جلایر، ایجاد سایت تخصصی کانتینری با ظرفیت ۱۰میلیون تن سالیانه، ایجاد مرکز بین‌المللی تهاتر کالا، ایجاد شهرک‌های صنعتی و تسریع و تسهیل در راه‌اندازی کریدور شرق به غرب را از دیگر ویژگی‌های مرکز لجستیک بین‌المللی منطقه سرخس عنوان کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *