طرح تفصیلی توس تا سال ۱۴۰۳ به تصویب نهایی می‌رسد

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیش‌بینی ما این است که سال ١۴٠٣ طرح تفصیلی منطقه توس به تصویب نهایی برسد. این اتفاق مقدمه اصلی برای این است که وزارت میراث فرهنگی ثبت جهانی توس را به سرانجام رساند.

مجید طهوریان عسکری در خصوص اقدامات در منطقه توس اظهار کرد: ماموریت ثبت جهانی منطقه توس بر عهده سازمان میراث فرهنگی است، اما شهرداری و شورای شهر مشهد به عنوان یک مجموعه همکار و همیار با مجموعه وزارت میراث فرهنگی جهت تسهیل این اتفاق گام برداشته است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین ماموریتی که برای خود تعریف کرده‌ایم، تعیین‌تکلیف طرح تفضیلی و طرح حفاظت حریم منطقه تاریخی توس است، افزود: پیش‌بینی ما این است که سال ١۴٠٣ طرح تفضیلی و طرح حفاظت حریم منطقه توس به تصویب نهایی برسد و این اتفاق مقدمه اصلی و جدی برای این است که وزارت میراث فرهنگی فرم‌های نهایی ثبت جهانی را تهیه و از طریق مقامات بین‌اللملی اقدامات لازم برای ثبت جهانی توس انجام دهد.

 

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: برای اینکه طرح تفضیلی و حفاظت حریم توس به کمیسیون نهایی ارسال نشده، هنوز پرونده ثبت جهانی منطقه توس باز است که با نهایی شدن طرح تفضیلی طی سال آینده می‌توانیم کمک شایانی به وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی توس داشته باشیم. امید داریم قبل از پایان دوره ششم مدیریت شهری ثبت جهانی توس به مرحله نهایی برسد.

طهوریان عسکری با بیان مهمترین اقدامات مدیریت شهری برای توسعه منطقه توس بیان کرد: اگر بخواهیم از ابتدای بلوار شاهنامه بگوییم، باید به پل و تقاطع غیر همسطح بلوار شاهنامه برای کاهش ترافیک ابتدای شاهنامه در پیامبر اعظم (ع) اشاره کنیم. همچنین یک مجموعه ورزشی ١.٢ هکتاری در منطقه چهاربرج به سرانه ورزشی منطقه اضافه خواهد شد. احداث یک پارک ۵۰۰۰ هزار متر مربعی نیز در محدوده میدان هفت‌خان در دستور کار است تا بتوان فضای سبز را برای ساکنان محدوده‌ای مهدی‌آباد، کلاته‌برفی، حاجی‌آباد، اکبرآباد و چهار برج تامین کرد.

وی گفت: تکمیل سازه سردر ورودی دیوار تاریخی توس در مجاورت پل کشف‌رود از دیگر اقدامات مدیریت شهری است که در دستور کار است و امیدوارم با اداره‌کل میراث فرهنگی آن را احیا کنیم. همچنین ایجاد بوستانی به نام بوستان پردیس فردوسی برای سال‌های جاری و آینده در دستور کار است. با اجرای این طرح حدود ۴٠ هکتار فضای سبز جدید به محدوده تاریخی فضای سبز فاز ٢ پیش‌خان آرامگاه فردوسی مقابل هارونیه اضافه خواهد شد.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: از دیگر اقدامات می‌توان به احداث پارک مفاخر در قبرستان سفال‌خانه توس به مساحت ٢ هکتار اشاره کرد که در دستور کار مدیریت شهری است. امیدواریم در فاز دوم این طرح با حمایت‌های دولتی بیش از ۵٠ هکتار فضای سبز را در قبرستان سفال‌خانه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات شورا نهایی کردن طرح تفضیلی و طرح حفاظت حریم منطقه توس است، اضافه کرد: امروز برای پاسداشت ١٩ تیر ماه، به عنوان سالروز حضور مقام معظم رهبری در منطقه توس، یک مرکز کارآفرینی با عنوان رویش نوین راه‌اندازی شد تا در راستای تحقق شعار سال بتوانیم فرمایشات مقام معظم رهبری را عملیاتی کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: ما همچنان در بسیاری از موضوعات نسبت به فرمایشات رهبری پیشتاز بوده‌ایم و توانسته‌ایم بار دیگر صداقت خود را برای عملیاتی‌کردن فرمایشات معظم‌له ثابت کنیم. امیدوارم ایجاد این مجموعه بتواند به افزایش سطح مشاغل خانگی در منطقه توس کمک کند. مشاغل و هنر‌های بومی این منطقه شامل انواع کشت گل، گیاهان دارویی، قالی‌بافی و صنایع دستی است. امیدوارم با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای استان، دانشگاه فردوسی مشهد، سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، سازمان بازآفرینی و معاونت فرهنگی شهرداری مشهد نقش موثری در زمینه اشتغال‌آفرینی در منطقه توس داشته باشیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت توس در حوزه شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر مطالعات فصل اول تا نهم طرح تفضیلی توس که مربوط به بخش جنوبی کشف‌رود است تمام شده و مشاور در حال جمع‌بندی نهایی و پیشنهادات مربوط به سیاست‌گذاری و حوزه‌های پیشران توسعه منطقه است. در بخش سند حفاظت حریم تاریخی از مهر ماه مطالعات بخش‌های مقدماتی آغاز شد و قرارداد با مشاور منعقد شده و امیدواریم در حوزه شهرسازی به نتایج خوبی در سال جدید برسم. از جمله اتفاقات خوبی که در دوره ششم در حوزه عمرانی افتاد آسفالت بیش از ٨٠ هزار متر مربع از معابر سطح محلات بلوار شاهنامه است.

طهوریان عسکری اضافه کرد: همچنین حدود ١٠ کیلومتر به صورت طولی در محدوده محلات و هسته‌های جمعیتی توس برای جمع‌آوری آب‌های سطحی جدول‌بندی شده است. در کنار این یک مساحت ۷۰۰۰ متر مربعی برای مسیر‌های دسترسی راحت و روان تبدیل ساماندهی شده است.

 

منبع :شهرآرا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *