شگردهای رمزآلود باند زنان جیب بر

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

سه عضو باند زنان جیب بر که از استان‌های جنوبی کشور وارد مشهد شده بودند و با شگردهای رمزآلودی از شهروندان سرقت می‌کردند، در حالی با تلاش بانوان پلیس به دام افتادند که سرکرده این باند برای سی و سومین بار روانه زندان شد.

پرونده اعضای این باند سرقت هنگامی در دستور کار نیروهای کلانتری بانوان قرار گرفت که افزایش جیب بری و کیف زنی از زنان مشهدی و مسافران و زائران در سامانه‌های پلیس به ثبت رسید بنابراین با صدور دستوری ویژه از سوی سرهنگ احمد نگهبان (رئیس پلیس مشهد) ماموران انتظامی به تکاپو افتادند و کنکاش‌های تخصصی را برای ریشه یابی سرقت‌های مذکور آغاز کردند. بررسی‌های مقدماتی آنان در مطالعه پرونده جیب بری بیانگر آن بود که اعضای یک باند سرقت همزمان با جشن‌های اعیاد یا مراسم ملی و مذهبی وارد مشهد می‌شوند و در مکان‌های شلوغ، فروشگاه‌ها یا مراکز تجاری اقدام به کیف زنی یا جیب بری می‌کنند.

با به دست آمدن این اطلاعات، گروهی تخصصی از ماموران کلانتری بانوان زیر نظر سرهنگ خزایی (رئیس کلانتری) ردزنی‌های اطلاعاتی را با بازبینی دوربین‌های ترافیکی در هسته مرکزی مشهد ادامه دادند تا این که شب عید قربان مشخصات ظاهری سه عضو این باند پس از سرقت تلفن همراه یک زن جوان به دست آمد و بی درنگ گروه عملیاتی بانوان پلیس عازم اطراف خیابان شهید اندرزگو شدند چرا که جیب برها، دقایقی قبل در آن منطقه گوشی مذکور را سرقت کرده بودند. گزارش روزنامه خراسان حاکی است، طولی نکشید که عوامل انتظامی کلانتری بانوان در یکی از کوچه‌های اطراف خیابان شهید اندرزگو، سه زن جیب بر را شناسایی کردند که با نگرانی و اضطراب خاصی مشغول بیرون آوردن سیم کارت گوشی سرقتی بودند. در همین حال نیروهای انتظامی به چند گروه تقسیم شدند و با محاصره نامحسوس محل، در حالی سه عضو باند سرقت را به دام انداختند که دیگر زنان جیب بر غافلگیر شده بودند و فرصت هیچ عکس العملی را نداشتند. با انتقال متهمان به کلانتری، تعدادی کارت ملی و عابربانک، سه دستگاه گوشی تلفن سرقتی به همراه مقادیری وجه نقد از آنان کشف شد و بدین ترتیب بازجویی‌های تخصصی از آنان با هماهنگی‌های قضایی ادامه یافت. تحقیقات بانوان پلیس از اعضای باند زنان جیب بر بیانگر آن بود که متهمان اهل یکی از استان‌های جنوبی کشور هستند و سرقت‌های زیادی را در مناطق مختلف شهری و به ویژه هسته مرکزی مشهد انجام داده اند.
اگر چه متهمان به دلیل سوابق کیفری بسیار حرفه‌ای و زیرکانه اقدامات مجرمانه خود را انکار می‌کردند اما با مشاهده تصویر خود در دوربین‌های مداربسته، دیگر چاره‌ای جز اعتراف نیافتند و به ۲۱ فقره کیف زنی و جیب بری در مشهد اقرار کردند.
فرمانده انتظامی مشهد روز گذشته با تایید خبر دستگیری باند زنان جیب بر در مشهد،در مصاحبه‌ای اختصاصی به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: سرکرده باند دارای ۳۲ فقره سابقه کیفری است و برای سی و سومین بار در مشهد دستگیر و به همراه دو عضو دیگر روانه زندان شد.
سرهنگ احمد نگهبان افزود: وی اولین بار در سال ۱۳۷۲ دستگیر شده است اما بعد از آن دختر خود و یکی دیگر از بستگان نزدیکش را به تشکیل باند جیب بری ترغیب کرده بود. مقام ارشد انتظامی مشهد با بیان این که عضو دیگر باند هم دارای ۶ فقره سابقه کیفری در زمینه سرقت طلا و خودرو است، درباره شگرد متهمان گفت: اعضای این باند به شگردهای رمزآلودی متوسل می‌شدند و به بهانه کمک به شهروندان یا سوءاستفاده از عواطف و احساسات مذهبی اقدام به ارتکاب جرم می‌کردند. به طور مثال آن‌ها با حضور در اطراف موکب‌های مذهبی که به مناسبت‌های خاص در نقاط مختلف شهر برپا می‌شدند، به بهانه پذیرایی یا گفت و گوهای خیرخواهانه به طعمه‌های خود نزدیک می‌شدند و با سرگرم کردن آنان، گوشی تلفن یا اموال داخل کیف شهروندان را می‌ربودند و به آرامی از محل متواری می‌شدند.
سرهنگ نگهبان همچنین به شگرد دیگری اشاره کرد و افزود: اعضای این باند حتی در خیابان‌های شلوغ شهر حضور می‌یافتند و به بهانه کمک به زنان سالخورده برای عبور از عرض خیابان، آن‌ها را در آغوش می‌گرفتند و به راحتی به کیف یا جیب‌های آنان دستبرد می‌زدند.
کلیددار امنیت مشهد تصریح کرد: تاکنون ۹ تن از مال باختگان شناسایی شده اند اما بررسی‌های پلیس با هماهنگی قضایی برای کشف دیگر جرایم احتمالی اعضای این باند همچنان در حالی ادامه دارد که تحقیقات بیشتر نشان داد زنان جیب بر مذکور حتی وارد فروشگاه‌ها می‌شدند و با استفاده از غفلت فروشنده، اجناس یا گوشی تلفن روی ویترین‌ها را نیز سرقت می‌کردند.
این مقام ارشد انتظامی در پایان از شهروندان خواست چنان چه با این شگرد طعمه سارقان جیب بر شده اند، برای شناسایی متهمان می‌توانند به کلانتری بانوان واقع در ابتدای بولوار مصلای مشهد مراجعه کنند.

 

منبع:خراسان

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *