شناسایی ۱۷۸ دامداری غیر مجاز در مشهد

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی  گفت: هم اکنون ۱۷۸ دامداری غیر مجاز در کشتار و عرضه دام درشهر مشهد فعالیت می کنند.

جواد اعلمی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه  در تشریح اقدامات این اداره‌کل به مناسبت عید قربان اظهار کرد: در‌ استان حدود ۸۰ اکیپ ثابت و ۷۹ گروه سیار همراه با ۹۲ دکتر دامپزشک و ۲۰۲ بازرس بهداشت گوشت و معاینه لاشه دام و همچنین ۴۱ ناظر شرعی به مناسبت روز عید قربان در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی ذبح بهداشتی دام در مراکز مجاز تصریح کرد: مخاطرات ناشی از کشتار خارج از کشتارگاه بسیار زیاد است و از همین رو چنین کشتار‌هایی غیرمجاز محسوب می‌شود. هرچند در ایام نزدیک به عید قربان کشتار‌های غیرمجاز همچنان انجام می‌شود، اما بیان مخاطرات چنین اقدامی به‌مرور به فرهنگ‌سازی منجر خواهد شد.

اعلم زاده  با بیان اینکه هر سال بیماری تب کریمه با شروع فصل گرما تشدید شده و تا اواسط پاییز ادامه پیدا می‌کند، بیان کرد: عامل اصلی انتقال این ویروس کنه‌ها هستند. این بیماری برای دام مشکلی ایجاد نمی‌کند و در صورت ابتلا، بیماری تقریبا یک هفته در بدن دام می‌ماند، اما اگر ویروس تب کریمه کنگو در انسان‌ها به‌سرعت تشخیص داده نشود، می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی  خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های انتقال این ویروس ذبح دام در کشتارگاه‌های غیرمجاز است. همچنین لازم است تماس با دام کمتر شود، اما بعضا دیده شده برخی افراد دام را با خود حمل می‌کنند و به خانه می‌برند تا روز عید قربان آن را ذبح کنند. اگر در این حین گزشی اتفاق بیفتد، بیماری منتقل خواهد شد.

وی افزود: باید توجه کرد که اگر دام در هفته اول ابتلا به بیماری باشد، همه ترشحات، بافت بدنی و خونابه آن عامل انتقال بیماری به انسان خواهد بود و همین موضوع اهمیت کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز را بیشتر می‌کند.

اعلمی  یادآور شد: اکنون در کشتارگاه‌های مجاز پیش از ذبح دام، آن را بررسی می‌کنند. همچنین کشتار نیز زیر نظر بازرسان انجام می‌شود. پس از ذبح هم لاشه در مرحله پیش‌سرد و در دمای چهار درجه بالای صفر قرار می‌گیرد و همین موضوع موجب می‌شود بیماری‌های موجود در لاشه رفع شود.

لزوم رعایت نکات بهداشتی در ذبح دام در روستا‌ها

اعلمی  درباره رعایت نکات بهداشتی در روستا‌ها و مناطق دورافتاده، با بیان اینکه بهتر است در چنین مناطقی محل ذبح دام سیمانی باشد، اظهار کرد: همچنین ضروری است بلافاصله بعد از کشتار، خون دام شسته و محل نیز ضدعفونی شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی  با اشاره به اینکه هر لاشه ذبح‌شده دام ۳۱ درصد ضایعات دارد، تاکید کرد: نباید این ضایعات در محیط رها شود، چون این موضوع منجر به تجمع حشرات و حیوانات و در نتیجه شیوع سایر بیماری‌ها می‌شود؛ از همین رو لازم است ضایعات لاشه را دفن بهداشتی کرد. همچنین نباید با دهان لاشه را باد کرد. توصیه می‌شود افراد در صورت مشاهده برخی عوارض در خود پس از ذبح دام حتما به دکتر مراجعه کنند.

شناسایی ۳۰ کشتارگاه غیرمجاز

وی همچنین  با اشاره به شناسایی فعالیت ۱۷۸  مورد دامداری غیر مجاز درمشهد  افزود: مناطق کشتار غیرمجاز دام بیشتر در محدوده خیابان کشاورز، خیابان توس ۳۳ و محدوده طرق انجام می شود که پایش و کنترل این مناطق با هدف جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام آغاز شده است.

اعلمی  تاکید کرد: لازم است شهرداری‌ها و سازمان جهاد کشاورزی استان برای فعالیت دامداری‌های غیرمجاز ساز و کار مشخصی در نظر بگیرند.

وی گفت: در عید قربان پارسال ۲ هزار و ۴۹ مورد ذبح در مشهد و کشتارگاه صنعتی مشهد انجام شد.

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *