شناسایی ۵۸۴ کودک کار و خیابان در خراسان رضوی طی سال گذشته

  • ۱۱ ماه قبل
  • 0

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۵۸۴ کودک کار و خیابان در سال ۱۴۰۱ شناسایی شدند که ۴۰ درصد آنان از خدمات شبانه‌روزی و ۶۰ درصد از خدمات روزانه بهره‌مند می‌شدند و در مجموع بیش از ۱۴ هزار خدمت دریافت کردند.

مسعود فیروزی امروز، ۲۹ خرداد ماه، در نشستی با عنوان سیاست‌گذاری در مواجهه با کودکان کار و خیابان در شهر که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند کوه یخ است که بخشی از آن بیرون آب قرار دارد که آن را می‌بینیم و به آن می‌پردازیم اما از بخش بزرگتری که زیر آب قرار گرفته، غافل می‌شویم.

وی بیان کرد: صرف نظر از اینکه‌ کودکان کار و خیابان ممکن است جامعه را دچار آسیب‌هایی کنند ولی این موضوع به قدری مهم است که هر حاکمیتی عزم خود را برای مدیریت آن جزم می‌کند. باید توجه کرد که کودک کار و خیابان، کودک نمی‌ماند بلکه بزرگ می‌شود. همچنین زمینه گسست کودک از خانواده وجود دارد.

فیروزی با بیان اینکه در جهان بیش از ۱۶۰ میلیون کودک کار و خیابان زندگی می‌کنند، عنوان کرد: کودکان کار و  خیابان‌ بخش زیادی از زندگی خود را در خیابان‌ها سپری می‌کنند. با توجه به اینکه در مشهد بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان کار اتباع هستند، بسیاری از اتباع به همین دلیل و به اعتبار کار کودک مهاجرت می‌کنند تا کودکان مخارج زندگی آن‌ها را تامین کنند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۱۳ دستگاه در سامان‌دهی کودک کار و خیابان مسئول هستند اما هر کس از زاویه خود به موضوع نگاه می‌کند؛ بنابراین گاهی کار یک فرد برای گروه دیگر تزاحم ایجاد می‌کند. در این میان سازمان بهزیستی کف میدان است و به عنوان یک هماهنگ‌کننده مسئولیت سامان‌دهی را بر عهده دارد اما اداره‌کل اتباع، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، سازمان هلال احمر، شهرداری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت بهداشت، بیمه‌ها، کمیته امداد و دادسراها نیز وظایفی را در این زمینه به دوش می‌کشند.

وی افزود: در حال حاضر سازمان بهزیستی درگیر موضوع شده و با توجه به دستورالعمل و قوانین بالادستی تلاش خود را در این زمینه می‌کند.

فیروزی ادامه داد: درست است که آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی مربوط به سال ۸۴ است اما می‌تواند برای برون‌رفت از مشکلات مورد استفاده قرار گیرد. در کنار این موضوع اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، اجرای برنامه اقدام و عمل و ارائه خدمات اقامتی و سرپایی به کودکان کار و خیابان از جمله سیاست‌های سازمان بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۵۸۴ کودک کار و خیابان در استان طی سال ۱۴۰۱ شناسایی شدند، تصریح کرد: ۴۰ درصد این کودکان از خدمات شبانه‌روزی و ۶۰ درصد از خدمات روزانه بهره‌مند می‌شوند و بیش از ۱۴ هزار خدمت دریافت کرده‌اند. سال گذشته ۷۵ درصد پذیرش کودکان کار و خیابان در این مراکز در ۶ ماه اول و ۲۵ درصدشان در ۶ ماه دوم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از آسیب‌های شهر مشهد بومی نیست و تعداد زیادی از معتادان متجاهر، دختران خیابانی، دختران فراری و زنان روسپی غیر بومی هستند. همچنین ۴۸ درصد کودکان کار ایرانی و ۵۲ درصدشان اتباع هستند. سه درصد کودکان کار شناسایی شده زیر ۶ سال، ۳۷.۵ درصد دارای ۶ تا ۱۱ سال، ۳۸.۵ درصد دارای ۱۲ تا ۱۴ سال و ۲۰.۵ درصد ۱۵ تا ۱۸ سال هستند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام ://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *