سلام به آقا از ایوان زیبای باب‌الهادی(ع)

  • ۱ سال قبل
  • 0

سلام به آقا از ایوان زیبای باب‌الهادی(ع)
ایوان باب‌الهادی حرم مطهر رضوی، با دستان هنرمندان عاشق و ارادتمند حضرت رضا(ع)، جلوه‌ای چشم‌نواز یافته تا زائرانی که از صحن پیامبر اعظم (ص) به این آستان ملکوتی مشرف می‌شوند، زیارت را با تماشای زیبایی‌های هنری خیال‌انگیز آن آغاز کنند.

به گزارش آستان‌نیوز، صحن پیامبر اعظم(ص)، به دلیل وسعت کم‌نظیر خود، دشواری‌هایی برای اجرا و تکمیل طرح‌های معماری و آرایه‌های هنری داشت؛ اما این سختی مانع از تلاش و پشتکار خالصانه هنرمندان سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی نشده و تکمیل این طرح‌ها مرحله به مرحله دنبال می‌شود.

آغاز پروژه از سال ۹۸
همزمان با بهره‌برداری از صحن جامع رضوی (صحن پیامبر اعظم(ص) کنونی)، سردرب‌ ایوان‌های شرقی و غربی این صحن با مقرنس‌های گچی و نقاشی تزئین شد؛ اما مقرر بود در آینده تمامی ایوان‌ها با تزئینات کاشی تکمیل شود که اجرای این طرح‌ها در دستور کار قرار گرفت.
پس از اتمام آرایه‌های هنری ایوان ضلع قبله حضرت ولی‌عصر(عج) و گلدسته‌های شش‌گانۀ صحن پیامبر اعظم(ص)، نوبت به تزیین و بازآرایی ایوان‌های شرقی و غربی، یعنی باب الهادی(ع) و باب الکاظم(ع) رسید تا تشرف زائران حرم رضوی و خوشامدگویی به آنها از میان نقوش و رنگ‌های دل‌نواز انجام شود.
مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری این دو ایوان از اواخر سال ۹۸ آغاز شد. با شیوع ویروس کرونا، اجرای این پروژه برای مدتی با کندی پیش رفت اما در نهایت بعد از ۳۵ ماه کار هنری پر ظرافت، اکنون سردرب ایوان‌ باب الهادی (ع) در برابر دیدگان زائران رخ نموده است.
اهمیت هماهنگی طراح با ایوان ولیعصر(عج)
ایوان ولی‌عصر(عج) باشکوه‌ترین ایوان صحن با طراحی و اجرای مقرنس و کاشی‌کاری استاد سید محمدکاظم مظلوم‌زاده، از پیشکسوتان معماری سنتی ایران در نیمه اول دهۀ ۱۳۹۰ انجام شده بود.
به منظور هماهنگی طرح و تناسبات نقوش ایوان‌های صحن پیامبر اعظم (ص)، تصمیم گرفته شد تا طراحی و اجرای زیباسازی ایوان باب‌الهادی(ع) و باب‌الکاظم(ع) نیز به استاد مظلوم‌زاده سپرده شود. تحریر کتیبه‌های این ایوان‌ها نیز مانند بسیاری از کتیبه‌های معاصر حرم مطهر رضوی بر عهدۀ استاد مسلم خطوط ایرانی آقای سید محمد حسینی موحد بوده است.

منبع : آستان نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *