اتاق اصناف به سامانه دولت الکترونیک پیوست

  • ۵ سال قبل
  • 0

« برای اخذ پروانه کسب دیگر نیازی نیست که حتما به صورت حضوری به اتاق اصناف مراجعه شود.».
این خبری است که محمود بنانژاد مشهدی، رئیس اتاق اصناف مشهد آن را در نشست خبری خود اعلام کرد.
بنانژاد از پیوستن اتاق اصناف به سامانه دولت الکترونیک خبر داد و گفت: با این اقدام، از این پس برای صدور پروانه کسب لازم به مراجعه حضوری نیست و درخواست این کار به صورت برخط ثبت می‌شود. همچنین استعلام‌های موردنیاز برای صدور پروانه به صورت برخط انجام خواهد شد تا متقاضیان به رفت‌وآمد حضوری به ادارات مختلف نیاز نداشته باشند.
«حدود یک‌ششم سرمایه کل کشور در دست اصناف است. این می‌طلبد که در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه در حوزه اشتغال، نظر اصناف نیز لحاظ شود.». این‌ موضوع دیگری بود که رئیس اتاق اصناف مشهد به آن اشاره کرد. این صحبت‌ها با سایر آمار و ارقام اقتصادی کشور نیز همخوانی دارد. اصناف با داشتن سهم ۵/۱۷درصدی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ۳ میلیون شغل نقش مؤثری در اقتصاد ایران دارند و اکنون سهم بیشتری در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور می‌خواهد. محمود بنانژاد مشهدی در این باره گفت: جمعیت صنفی خراسان رضوی ۹ درصد از جمعیت صنفی ایران را تشکیل می‌دهد و سهم صنوف تولیدی این استان نیز از بازار کشور ۲۲ درصد است. با در نظر گرفتن این آمارها طبیعی است که اتاق‌های اصناف سراسر کشور در سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری‌های اقتصادی کشوری و منطقه‌ای مشارکت داده شوند. بنانژاد با اشاره به آخرین وضعیت واحدهای صنفی مشهد ادامه داد: ۱۶۵ هزار و ۸۰۷ واحد صنفی دارای پروانه کسب در بخش‌های تولیدی، توزیعی، خدمات و فنی در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند، در مجموع ۲۱۸ هزار و ۶۷۸ واحد صنفی در خراسان رضوی فعالیت دارند که ۴۸ درصد این صنوف توزیعی هستند و فعالیت حدود ۱۷ درصد آن‌ها تولیدی، ۱۶ درصد خدماتی و ۱۸ درصد خدمات فنی است. همچنین ۵۱۳ اتحادیه صنفی در ۲۶ شهرستان خراسان رضوی دایر است.

 

میزان پروانه‌های ‌صادرشده در سال‌های ۹۶ و ۹۷ یکسان بود
وی در خصوص تعداد پروانه‌‌های کسب‌ صادر شده در سال ۹۷ اعلام کرد: در سال گذشته حدود ۱۵ هزار و ۳۵۹ پروانه کسب صادر شد که بیشترین صدور و تمدید پروانه مربوط به بخش توزیعی با ۸۰۲۶ پروانه بود که در مقایسه با سال ۹۶ کمتر از یک درصد کاهش داشته است. رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: در سال گذشته پروانه‌های صادرشده جدید برای واحدهای صنفی که فعالیت خود را برای اولین بار آغاز کردند در بخش توزیعی ۶۳۵۰ پروانه، در بخش تولید ۱۷۴۲ پروانه و در بخش خدمات فنی ۸۹ پروانه بوده است.
رئیس اتاق اصناف مشهد درباره اقدامات صورت‌گرفته برای رفع تداخل‌های صنفی میان اتحادیه صنفی گفت: تاکنون قریب به ۲۰ اتحادیه را ادغام کرده‌ایم. در حوزه پوشاک، هتل‌ها و مهمان‌پذیرها چند اتحادیه ادغام شده‌اند.
بنانژاد درباره میزان موفقیت طرح ستاد تدبیر که قرار بود تهاتر کالاهای صادراتی و وارداتی به واسطه آن بدون انتقال پول اتفاق بیفتد، گفت: به دلیل محدودیت‌های قانونی و لزوم ثبت سفارش از طریق سامانه نیما با گذشت ۹ ماه از آغاز مطرح شدن این شیوه، هنوز از این طریق کالایی وارد کشور نشده است. مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد نیز در این جلسه درباره طرح‌های بازرسی و نظارت در نوروز و ایام ماه مبارک رمضان گزارشی ارائه کرد و افزود: اکنون طرح بازرسی تابستان از ابتدای تیرماه اجرایی شده که تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد و اساس این کار بر سلامت غذایی از جمله مرغ و گوشت است.
امیر دلداری ادامه داد: از ۳۱ مردادماه نیز طرح نظارتی ایام محرم آغاز می‌شود که ۱۰روز پیش از ماه محرم شروع خواهد شد. در این ایام با توجه به‌ افزایش تقاضای بازار برای ظروف پلاستیکی و یک‌بار‌مصرف تمرکزمان بر این بازار خواهد بود و در فاز دوم، روی کالاهای اساسی تمرکز خواهیم کرد.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *