شهر هـوا ندارد

  • ۲ سال قبل
  • 0

به‌علت آلودگی هوا مدارس مقطع ابتدایی و دوره اول دبیرستان امروز تعطیل است

 آلودگی هوای مشهد بار دیگر باعث شد در واپسین ساعات جمعه ای که گذشت، کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تشکیل شود؛ کارگروهی که شاید بر خلاف اسمش تمام اضطرارش در خروجی هایی است که قرار است بعد از وقوع آلودگی به بار اجرا بنشیند و مصوباتی که بیشتر به یک مسکن موقت شبیه هستند تا راهکار عملی و اجرایی برای مقابله با یک بحران. جمعه شب خروجی مصوبات کارگروه اجرایی و اضطرار آلودگی هوای استان قابل انتظار بود و حکم به تعطیلی دیروز مدارس مقطع ابتدایی داده شد و پس از آن دیروز نیز همین حکم برای مدارس ابتدایی و مقطع اول دبیرستان برای امروز صادر شد. قصه به شماره افتادن نفس های شهر این روزها دیگر از دغدغه و معضل گذشته و رفته رفته در حال تبدیل شدن به بحران است؛ بحرانی که شاید حرکت لاک پشتی مسئولان زیست محیطی شهر را دیگر برنمی تابد و به یک ضرب الاجل در بستر اجرای عملیات نیاز دارد.
دی ماه سال گذشته بود که انتشار خبر تدوین برنامه ده ساله برای رویارویی با پدیده گردو غبار در استان از سوی دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار کشور بارقه هایی از امید در دل شهروندان ایجاد کرد. علی محمد طهماسبی بیرگانی در نشستی با متولیان محیط زیست استان در مشهد از غبارخیز بودن یک سوم مساحت استان گفته و اعلام کرده بود که در ۴ سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار ملی از ناحیه ستاد ملی گردو غبار به خراسان رضوی تخصیص یافته و همه دستگاه هایی که در این باره وظیفه اجرایی داشته اند، اعتبار مورد نیاز را از ستاد ملی گرد و غبار دریافت کرده اند.

نظارت بیشتر بر شن شویی ها
بعد از گذشت ۳ ماه از انتشار این خبر بار دیگر آلودگی، در مرز هشدار برای چند روز پیاپی هوای مشهد را نشانه گرفت و این بار سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان اعلام کرد که با توجه به گزارش اداره کل هواشناسی مبنی بر پایداری و افزایش غلظت گرد و غبار در هوای شهر و افزایش غلظت گرد و غبار تا عصر یکشنبه ، شاخص کیفیت هوا در مشهد روند افزایشی داشته و وضعیت کیفی هوا همچنان در وضعیت ناسالم است.
مهدی اله پور با بیان اینکه فرمانداران شهرستان های درگیر با موضوع گرد و غبار باید با هماهنگی استانداری و هواشناسی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، این را هم گفت که در کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تشدید نظارت بر فعالیت معادن و شن شویی ها تصویب شد.

کانون های گرد و غبار، متهم ردیف اول
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: در این روزها کانون های گرد و غبار داخلی و خارجی به طور هم زمان فعالیت دارند و این فعالیت باعث شده است در اثر وزش باد ذرات گرد و غبار جابه جا شوند و در هوای شهر افزایش یابند.
محمد عرفانی با بیان اینکه فعالیت هم زمان کانون های گرد و غبار داخلی و خارجی متهم ردیف اول آلودگی هوای مشهد هستند افزود: افزایش شدت وزش باد باعث تقویت کانون های داخلی و خارجی شده است.

هوای ناسالم برای همه گروه ها
با مراجعه به سایت مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد، بیشترین رنگی که به چشم می خورد رنگ قرمز یا همان هشدار آلایندگی برای همه گروه هاست. در اواسط روز گذشته ۱۱ ایستگاه از ۱۸ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر، هوای ناسالم برای همه گروه ها یا همان هشدار هوای آلوده و ۷ایستگاه نیز با رنگ نارنجی هوای ناسالم برای گروه های حساس را نشان می داد. شاخص کیفیت لحظه ای هوا ظهر روز گذشته با ثبت عدد ۱۵۲ در مجموع، هشدار آلایندگی برای همه گروه های سنی را ارائه می داد. در این باره رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد به خبرنگار ما گفت: چند روزی است که بیشتر استان های کشور از جمله خراسان رضوی و مشهد تحت تأثیر پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا قرار گرفته اند.

باز هم بیابان قره قوم
رضا اسماعیلی بیان کرد: مشهد نیز حدودا از ۱۵ فروردین به طور جدی تر تحت تأثیر این پدیده جوی قرار گرفته است که در روزهای ابتدایی بیشتر تحت تأثیر فعالیت کانون های داخلی و کانون خارجی صحرای قره قوم بود.
وی با بیان اینکه شدت آلودگی هوا در دو سه روز اخیر بیشتر تحت تأثیر توده گرد و غباری است که در محل مرز عراق و لبنان شکل گرفته است، افزود: این توده در شمال عراق تقویت شد و از غرب کشور به استان ما نفوذ کرد.
رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد ادامه داد: با ورود این توده و وجود خشک سالی پیاپی حاکم بر استان، کانون های داخلی نیز تقویت شد و پدیده گرد و غبار با این سطح در شهر استقرار یافت.

تنها ۲ روز هوای پاک در فروردین
اسماعیلی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا ۲۰ فروردین شهروندان مشهدی تنها دو روز هوای پاک تنفس کرده اند، گفت: در این مدت مشهد ۱۲ روز هوای قابل قبول، ۴ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۲ روز هوای آلوده و ۲ روز هوای پاک را تجربه کرده است.
رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد بیان کرد: به نظر می رسد در بهار و تابستان امسال با کاهش کیفیت هوا برای تنفس رو به رو باشیم؛ زیرا در همین مدت کوتاه از شروع سال نسبت به سال گذشته تعداد روزهای تنفس پاک با یک روز کاهش همراه بوده است.

افزایش اعزام بیماران تنفسی و قلبی
محمد علیشاهی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز بدون اعلام آمار مشخصی، به خبرنگار ما گفت: آمار بیماران اعزامی به بیمارستان با منشأ تنفسی و قلبی افزایش طی روزهای گذشته افزایش داشته است.

پاسکاری برای حل یک معضل
بیش از دو دهه است که مشهد با معضل هوای آلوده و در مرز هشدار در آسمان شهر دست و پنجه نرم می کند. در این میان اگرچه راهکارهایی اجرایی و بر بستر پژوهش، مانند تعطیلی یک روز در هفته برای کاهش آلودگی هوا، پیشنهاد شده است اما همه این راهکارها، یا مانند موضوع تعطیلی پنجشنبه ها در فرایند بالا و پایین های اداری معطل مانده یا مانند راه اندازی بزرگ ترین سایت رادار هواشناسی با پتانسیل پیش بینی وقوع پدیده گرد و غبار در هوای شهر منتظر ابلاغ و تخصیص بودجه است.

انتقاد از حذف بودجه مقابله با ریزگردها
به گزارش تسنیم، درا ین باره رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از حذف اعتبار مقابله با ریزگردها گفت: دولت هم پارسال و هم امسال اعتبار مقابله با ریزگردها را از بودجه حذف کرد.
سمیه رفیعی با انتقاد از اطلاع رسانی درباره ورود ریزگردها به پایتخت، این را هم گفت که ورود ریزگردها به پایتخت باید حداقل بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل توسط سازمان هواشناسی پیش بینی می شد.
منبع :شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *