برداشت بیش از ۴هزارتن گیلاس از باغات شهرستان مشهد

  • ۲ سال قبل
  • 0

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت : سطح باغهای شهرستان مشهد ۱۶۸۰۰ هکتار می باشد که از این سطح ۵۲۵ هکتار زیر کشت گیلاس می باشد .
محمد میری دیسفانی بیان کرد : گیلاس از مهمترین محصولات باغی شهرستان و به لحاظ اقتصادی در بين محصولات باغی از اهميت ويژه‎اي برخوردار است.
گيلاس از نظر زمان رسيدن تقريباً اولين محصول درختي است که همه ساله قبل از ساير محصولات به بازار عرضه مي‎شود. که این موضوع اهمیت این محصول را در بين محصولات باغی بیشتر نمایان می سازد.
همچنين به علت کوتاه بودن دوره باردهي، از نظر مسائل داشت هزينه کمتري نسبت به ساير ميوه‎های منطقه معتدله در بر دارد.
میری دیسفانی گفت : در حال حاضر سطح زیر کشت باغات گیلاس شهرستان مشهد ۵۲۵ هکتار می باشد و میزان بیش از ۴ هزار تن در سال جاری گیلاس برداشت و روانه بازار شد .
در سال جاری عملکرد محصول گیلاس با توجه به تغییرات اقلیمی شامل نوسانات آب و دمایی و سرمازدگی و تگرگ از متوسط ۱۲ تن سال‌ پیش به ۷.۶ تن در هکتار کاهش یافته است.
رقم عمده گیلاس شهرستان, تک دانه مشهد می باشد و درصدی نیز به سایر ارقام مانند سیاه شبستر و ارقام فرانسوی اختصاص دارد.
یکی از مسایل و مشکلات عمده درختان گيلاس خودناسازگاري است که قادر به گرده‌افشاني و تلقيح با يکديگر نیستند.
و به همین دلیل براي تشکيل ميوه کافي و تجاري بايد ازارقام گرده‌زاي مناسب و سازگار استفاده شود. که متاسفانه اکثر باغات گیلاس به دلیل کم آگاهی یا عدم رعایت این موضوع توسط باغداران ,دچار کاهش عملکرد می شوند.
تاکنون ارقام شبستر، سياه مشهد، مجتهدي به عنوان گرده‎زاي مناسب و سازگار معرفی و پيشنهاد می گردد که اکیدا توصیه می گردد باغداران گرامی به جهت افزایش عملکرد باغات گیلاس از این ارقام استفاده نمایند.
وی اشاره کرد: با توجه به کیفیت مناسب گیلاس‌های تولیدی انواع مختلف گیلاس تولیدی و این شهرستان به کشور‌های مختلف صادر می‌شود.
وی گفت یکی از اقداماتی که در در مورد درخت گیلاس در جهاد کشاورزی مشهد انجام میشود سرشاخه کاری گیلاس می باشد که به منظور جوانسازی درختان ، افزایش باروری ایجاد تنوع ارقام و غیره انجام می گیرد .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه