شرکتهای موازی سرانه خدمات پستی در خراسان رضوی را کاهش دادند

  • ۱ سال قبل
  • 0

مشهد-ایرنا- مدیر کل پست خراسان رضوی گفت: فعالیت شرکتهای موازی مجوزدار و بدون مجوز در زمینه حمل ونقل کالا و مرسوله یکی از دلالی عمده کاهش سرانه مرسولات پستی در این استان است.

محمد رضا شفیعی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرانه مرسولات پستی خراسان رضوی از تقسیم تعداد مرسولات پستی دریافت شده در واحدهای پستی بر تعداد جمعیت استان در بازه زمانی یک سال حاصل می شود که این رقم در خراسان رضوی ۱.۵ مرسوله به ازای هر نفر است.

وی سرانه مرسولات پستی در خراسان رضوی را پایین عنوان کرد و گفت: فعالیت شرکتهای موازی در حوزه ارسال بسته و مرسوله و همچنین شرکتهای باربری دلیل عمده پایین بودن سرانه مرسولات پستی است، این در حالی است که در محاسبه سرانه پستی استان فقط ترافیک مرسولات شرکت ملی پست لحاظ شده است.

مدیر کل پست خراسان رضوی به فعالیت برخی شرکتهای بدون مجوز در حوزه پست اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت پست در مقایسه با شرکتهای حمل کالا دارای بیشترین پراکندگی در حوزه خدمات پستی را دارد، چرا که ملزم به ارائه خدمات در روستاها و مناطق دورافتاده نیز می باشد.

شفیعی با بیان اینکه فقط ۲ شرکت در استان مجوز ارائه خدمات پستی دارند، افزود: شرکتهای ارائه دهنده خدمات پستی بنا به صرفه اقتصادی، محدوده و مقصد ارائه خدمات را بر می گزینند اما شرکت ملی پست ملزم به ارائه خدمات در همه نقاط است.

وی بیان کرد: شرکتهای باربری که فعالیت حمل بار انجام می دهند، از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجوز فعالیت می گیرند و در مقاصد سفر خود خدمات ارائه می دهند.

مدیر کل پست خراسان رضوی اضافه کرد: البته میزان سرانه مرسولات به فضای کسب و کار عمومی جامعه نیز باز می گردد، محدودیت برای فعالیت برخی صاحبان کسب و کار موجب شده ارسال مرسولات کاهش پیدا کند.

شفیعی گفت: ارسال مرسولات پاکتی، کاغذی و سبک بواسطه رواج خدمات الکترونیک منسوخ شده و به نوعی حذف خدمات پستی در کاهش سرانه تاثیر داشته است.

وی اظهار داشت: برای رونق سرانه پست باید منابع جدید ترافیکی کشف شود و  از طرفی سیاست گذاران در کشور ارائه برخی خدمات را به شرکت ملی پست تکلیف کنند.

اداره‌ کل پست خراسان رضوی ۲۵۷ توزیع‌کننده مرسولات شهری و ۲۱۲ موزع مرسولات روستایی را در قالب ۳۹۵ واحد پستی سازماندهی و فعال کرده است.

مجموع مرسولات پستی وارده به/ صادره از خراسان رضوی در سال گذشته حدود ۲۰ میلیون مرسوله بوده است.

استان ۱۱۸ هزار کیلومتر مربعی خراسان رضوی ۶ میلیون و ۸۷۱ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه