خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی از ۱۱۴ هزار تن گذشت

  • ۲ سال قبل
  • 0

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: با گذشت یک ماه از آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در استان، ۱۱۴ هزار و ۶۰۸ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است.

وحیدرضا فریدونی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان خرید گندم طی ۱۳ هزار و ۲۲۱ محموله خریداری شده است.

وی با بیان این که خرید تضمینی در استان از اواخر اردیبهشت ماه با پیش بینی بیش از  ۲۰۰ هزارتن گندم خرید آغاز شده است ادامه داد: به این ترتیب تا کنون ۵۰ درصد پیش بینی خرید محقق شده است.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: در سال جاری، گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید و با قیمت تضمینی ۱۰۵ هزار ریال خریداری می‌شود که با توجه به کیفیت مناسب گندم استان متوسط قیمت هر کیلوگرم گندم در استان به بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش پیدا کرده است.

فریدونی همچنین از پرداخت ۱۰ هزار ریال به کشاورزان به عنوان جایزه تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی خبر داد که به قیمت پایه خرید اضافه می‌شود.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در ادامه ارزش ریالی گندم‌ خریداری شده را افزون بر ۱۳ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تا کنون افزون بر چهار هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان به حساب ایشان واریز شده است که امید داریم با پیگیری‌های انجام شده روند پرداخت وجوه گندم سرعت بیشتری به خود بگیرد.

فریدونی افزود: خرید گندم ابتدا از شهرستان‌های جنوبی استان به دلیل شروع زودتر برداشت آغاز شده است و در حال حاضر شهرستانهای تربت جام با ۳۰ هزار تن، تایباد با ۱۸ هزار تن و رشتخوار با ۱۲ هزار تن بیشترین حجم خرید این محصول را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: امسال بیش از ۷۰ مرکز و کمیسیون خرید تضمینی گندم در سطح استان تمهید و پیش‌بینی شده بود که از بین مراکز فعال تا کنون سیلوهای دولتی ۲۹ درصد، سیلوهای بخش خصوصی ۲۳ درصد، انبارها و سیلوهای جوار کارخانجات آرد ۲۷ درصد و ۹ انبار تعاون روستایی به عنوان مباشر این اداره کل در امر خرید تضمینی گندم ۲۱ درصد از این عملیات را به عهده داشته‌اند.

کل خرید سال گذشته گندم ۱۰۱ هزار تن بود و تا کنون ۱۲۳ درصد افزایش نسبت به خرید همزمان گندم در سال گذشته را شاهد هستیم.

۱۴۲ هزار هکتار از کشتزارهای استان خراسان رضوی امسال به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار نیز به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.

منبع :ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *