علم‌الهدی: حل مشکلات به وسیله برجام از اول تفکر غلطی بود

  • ۲ سال قبل
  • 0

امام جمعه مشهد گفت: اینکه بگوییم ما باید مشکلات خود را به وسیله برجام حل کنیم، از اول تفکر غلطی بود و ادامه آن غلط‌تر است.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی(ع) با بیان اینکه ما اکنون در موقعیت حساسی در حال زندگی هستیم، اظهار کرد: ما از یک طرف تحت فشار مشکلات اقتصادی قرار داریم و از طرف دیگر در جریان حوادث جهانی، فرصت‌های بسیار قابل توجهی در مسیر ما قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم شناخت درست مشکلات و فرصت‌ها، افزود: اگر مردم ما فرصت‌ها را بشناسند، امید اجتماعی افزایش می‌یابد و اگر مبداء مشکلات را هم بدانند، مردم و مسئولین با کمک هم در صدد حل مشکلات برمی‌آیند. امروز مشکلات اقتصادی سختی‌های زیادی را برای مردم به وجود آورده است و دولت دست به انجام یک جراحی اقتصادی در راستای ایجاد عدالت اجتماعی زد که عوارضی را برای برخی داشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: دولت در طرح اقتصادی خود، از جیب ۴۱۲۰ نفر، میلیاردها دلار پول بیرون کشید و در جیب ۷۴ میلیون نفر ریخت. اما رانت‌خواران آرام نمی‌نشینند و به دنبال جبران سود از دست رفته خود اند، لذا در اینجا نقش نهادهای قضایی و نظارتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

علم‌الهدی عنوان کرد: در اقتصاد گفته می‌شود نرخ اجناس تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما این در مورد جامعه‌ای صادق است که در یک شرایط متعادل به سر می‌برد، نه جامعه‌ای که از یک طرف با تحریم‌های دشمن مواجه و از طرف دیگر درگیر مبارزه با رانت‌خواری و سودجویی است. در چنین جامعه‌ای عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها نیست و حتما دستگاه‌های مدیریتی باید نظارت و هماهنگی لازم را داشته باشند. اگر نهادهای مختلف حاکمیتی در چنین شرایطی نسبت به مشکلات معیشتی مردم بی تفاوت باشند، قشر آسیب‌پذیر نابود خواهند شد.

وی با تاکید بر لزوم کمک و همراهی مردم، گفت: اگر مردم همکاری نکنند، هیچ کاری به پیش نخواهد رفت‌. آن جایی که مردم در صحنه باشند، همه مشکلات حل خواهد شد.‌ در کنار این مشکلات، یک سری فرصت‌ها هم وجود دارد. الحمدالله در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که نه تنها تحریم‌ها در حال خنثی شدن اند، بلکه حتی دشمنان ما خودشان هم اقرار می‌کنند که تحریم‌ها به جایی نمی‌رسد. اینکه بگوییم ما باید مشکلات خود را به وسیله برجام حل کنیم، از اول تفکر غلطی بود و ادامه آن غلط‌تر است.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: یکی از فرصت‌های در اختیار ما، دیپلماسی اقتصادی است که بدون نیاز به برجام، بین ما و همسایگان‌مان و برخی از کشورهای دوردست ایجاد شده است. یک نفتکش گران قیمت را به ونزوئلا فروختیم و سفارش دو نفتکش دیگر را هم گرفتیم که فرصت بسیار ارزشمندی بود. ما توانستیم ۲۰ دستور راهبردی اقتصادی فقط با آمریکای جنوبی امضا کنیم و در حدود ۱۷ تفاهم اقتصادی هم با کشورهای همسایه داشتیم. این‌ها همه فرصت‌هایی است که اقتصاد ما را به ثبات می‌رساند و می‌توانیم مشکلات معیشتی مردم را جبران کنیم.

علم‌الهدی تاکید کرد: اگر ما ارزش‌های دینی خودمان را حفظ کنیم، برکات الهی ما را فرامی‌گیرد، اما اگر جامعه ما لائیک شود و مظاهر ضدارزشی در آن رواج یابد، دچار غضب خدا می‌شویم و تمام موقعیت خودمان را از دست خواهیم داد.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *