واکنش‌ها به قطع درختان پادگان لشکر ۷۷ مشهد

  • ۲ سال قبل
  • 0

در روزهای گذشته انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از قطع درختان در محدوده پادگان لشکر ۷۷ مشهد موجی از انتقادها، نگرانی‌ها و واکنش‌ها را از سوی شهروندان و فعالان محیط زیست به دنبال داشته است.

پس از انتشار این گزارش‌ها که با پاسخ روشنی از سوی مسئولان مربوطه همراه نشد، در روز گذشته جمعی از مردم با همراهی تعدادی از فعالان محیط زیست در مقابل در ورودی پادگان لشکر ۷۷ تجمع کردند و ضمن اعتراض به قطع درختان خواهان ورود به محوطه پادگان شدند که با درخواست آنان موافقت نشد.

در این میان حسین مختاری، مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد که در این تجمع حضور پیدا کرده بود، به میان مردم آمد و ضمن دفاع از عملکرد مجموعه درباره فعالیت‌های شهرداری برای آماده‌سازی فضای سبز داخل محوطه پادگان توضیحاتی ارائه کرد.

سید ناصر نعمتی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا و در خصوص تعداد درختان قطع شده در اراضی پادگان لشکر ۷۷ اظهار کرد: در پادگان لشکر ۷۷ حدود ۳۵ هزار اصله درخت وجود دارد که از این تعداد درخت کمتر از ۵۰ درختی که در مسیر قرار گرفته‌ را قطع و  ۲۶۰ یا ۲۷۰ درخت روت‌بال شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از قطع درختان گفت: فیلم را بفرستید تا ببینیم. نمی‌دانم چه فیلمی را می‌گویید. فیلم مد نظر را بفرستید تا براساس آن عرض کنم. هر کدام از فیلم‌ها قصه‌ای دارد و ممکن است کنده قدیمی و قطع شده‌ای باشد که نیروهای شهرداری آن را از خاک بیرون می‌آورند.

نعمتی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد تعداد درختان قطع شده موجود در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده، بیش از آماری است که اعلام می‌کنید، گفت: بنده اطلاع دقیقی از تعداد درختان قطع شده ندارم و صرفا نقل قول مدیر عامل سازمان پارک‌ها را انتقال دادم.

همچنین احمدرضا سلامی، مشاور اجرایی معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پادگان لشکر ۷۷ دارای ۳۵ هکتار فضای سبز جنگلی است که اغلب گونه‌های موجود در این فضا شامل کاج، اقاقیا، زبان گنجشگ، عرعر و توت است. در سال‌های گذشته بخش قابل ملاحظه‌ای از درختان خودرو نابجا روئیده است و با توجه به تراکم جنگلی شاهد رشد غیرطبیعی تنه جوش، پاجوش‌های فراوان و شاخه‌های سرگیر است.

وی افزود: در بدو ورود به پادگان با توجه به رشد فراوان علف‌های هرز در بستر جنگلی که با گرمی هوا خشک و خطر آتش‌سوزی را در پی داشتند و با بکارگیری روزانه ۳۰۰ کارگر باغبان، ماشین‌آلات متعدد سبک و سنگین و ابراز باغبانی نسبت به حذف سریع علف‌های هرز و همچنین تنه جوش، پاجوش و سرشاخه‌های خشک اقدام شد.

مشاور اجرایی معاون خدمات و محیط زیست شهری خاطرنشان کرد: حجم زیاد شاخه‌های خشک، کنده‌های باقی‌ مانده از قبل و بعضا درختان خشکی که در محل سایت وجود داشتند؛ ضمن ایجاد خطر، کانونی برای آفات و بیماری‌های گیاهی نیز ایجاد کرده بود.

وی با اشاره به اینکه در ادامه فضاهای خصوصی داخل پادگان به‌ زودی در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد، گفت: از همین جهت برابر استانداردهای فضای سبز عمومی نسبت به هرس درختان به‌ خصوص شاخه‌های سرگیر و در ارتفاع کم اقداماتی صورت گرفت. براساس نظر کارشناسان وجود تراکم بسیار بالای درختان و عدم رسیدگی به آنان باعث عدم نفوذ کافی نور و رقابت بین درختان برای جذب مواد غذایی، رطوبت و در نتیجه عدم رشد مناسب درختان نیز شده بود که هرس اصولی یکی از نیازهای بهسازی فضای سبز آن بود.

مشاور اجرایی معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد افزود: با توجه به اینکه برابر نقشه‌های مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی، برخی از معابر کلیدی می‌بایست در اراضی تحویلی بازگشایی می‌گشت؛ پس از طراحی مشاوران و جلسات متعدد فی‌مابین متخصصان فضای سبز شهرداری مشهد و مشاوران مذکور با در نظر گرفتن حداکثر عرض آیلند وسط و پیاده‌روهای اطراف و قوس‌های متعدد معابر به جهت حفظ حداکثری درختان در مسیر، طرح معابر درون پادگان مصوب شد و در طراحی معابر و عرض آیلند برای حفظ حداکثر تعداد درختان طراحی شد.

سلامی افزود: در ادامه جهت انتقال درختان از متد روتبال استفاده شد و به جهت حفظ و مانایی حداکثری درختان از اراضی فاقد درخت تحویلی پادگان که دارای کاربری فضای سبز بوده‌اند، جهت کاشت درختان روتبال فوق‌الذکر استفاده شدتا با کاهش زمان انتقال شانس رشد مجدد درختان افزایش یابد.

وی گفت: تعداد معدودی از درختان در مسیر معابر اصلی بر اساس طرح شورای عالی معماری شهرسازی که غالبا از گونه‌های مهاجم عرعر و غیرقابل انتقال بوده‌اند، به ناچار و پس از اخذ مجوزهای کمیسیون ماده هفت جمع‌آوری شدند. ضمنا عملیات به‌زراعی و آبیاری پادگان از زمان تحویل اراضی به شهرداری روزانه و به طور مرتب در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد نیز هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد در این باره اظهار کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که طراحی صورت گرفته برای شبکه معابر پادگان به نحوی بوده که حداقل مداخله را در فضای سبز داشته باشیم. فضای سبز پادگان و درختان قدیمی این اراضی خط قرمز شورای شهر و مدیریت شهری بوده و قطع ۷۰۰۰ اصله درخت را به شدت تکذیب می‌کنم.

وی با بیان اینکه شهرداری برای انتقال درختان پادگان که به ناچار در مسیر واقع شده بودند، از روش روتبال استفاده کرده است، افزود: به جهت حفظ و مانایی حداکثری درختان، درختان روتبال شده در اراضی خالی و فاقد درخت، کاشت شدند تا با کاهش زمان انتقال، شانس رشد مجدد درختان افزایش یابد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد ضمن اشاره به پیگیری‌های رئیس شورای شهر درخصوص درختان قطع شده پادگان بیان می‌کند: ارتش در گذشته تعدادی از درختان خشک این مجموعه را قطع کرده بود که این درختان خشک نیز به بیرون از پادگان منتقل می‌شود و شاید مشاهده خروج تنه این درختان این شائبه را برای برخی ایجاد کرده که درختان پادگان قطع شده است.
منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *