تعداد بازدید : ۱۱۳ آوار متروپل بر سر آبادان

  • ۲ سال قبل
  • 0

ریزش ساختمان نوساز ۱۰ طبقه در آبادان و احتمال  افزایش جان باختگان با توجه به محبوس شدن  برخی در زیر آوار  ، موجی از واکنش ها را درباره کیفیت ساخت این پروژه به دنبال داشت؛ با فرماندار آبادان، سخنگوی آتش نشانی و استاندار سابق خوزستان در این زمینه گفت و گو کردیم
درروزی که آسمان خوزستان، رنگ خاک گرفت، مردم این استان زمین لرزه ۳٫۵ریشتری را تجربه کردند و بعد از ساعتی با فاجعه عظیمی به نام «متروپل» روبه رو شدند. صدای آژیر‌های خطر، صدای شیون‌های زنان و روی آوار دویدن مردان برای پیدا کردن جان یا جسد هم وطن شان… هنوز رد گلوله‌ها بر تن خرمشهر و آبادان است اما این شیون و زاریِ موشک باران نیست.  ساعت ۱۲:۴۰دوشنبه دوم خرداد به ناگاه صدای ریزش مهیب و چند ثانیه بعد صدای انفجار ناشی از آوار در خیابان امیر کبیر آبادان همه را بهت زده کرد. دود و گرد و خاک ناشی از ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل آبادان برای دقایقی خیابان های اطراف «متروپل» را محو می کند. بعد از کم شدن غبار ناشی از تخریب ساختمان، مردم وحشت زده آبادان مستاصل از فرار یابرای  نجات افراد گرفتار شده در ریزش آوار ساختمان به این سو و آن سو می دوند. مردم دیگر مناطق آبادان خود را به محل حادثه می رسانند تا شاید بتوانند کمکی به همشهریان خود بکنند. لحظاتی بعد صدای بوق آمبولانس ها و خودروهای آتش نشانی بلند می شود تا عمق فاجعه را بیش از پیش نمایان کند. بعد از چند دقیقه نیروهای امدادی پیکر بی جان یک فرد و ۱۰ مصدوم را از زیر آوار خارج می کنند و تلاش دیگر امدادرسانان آغاز و هرساعت بر تعداد مصدومان و فوتی ها اضافه می شود.
ساختمان نیمه تمام ۱۱ طبقه ای که افتتاح شده بود!
ساختمان نیمه تمام ۱۱ طبقه متروپل آبادان چند روزی است که طبقات پایینی آن افتتاح شده و به گفته یکی از ساکنان اطراف این ساختمان، بیش از ۷۰ درصد آن آماده بهره برداری و قرار بوده است در روزهای آینده ۳۰ درصد بقیه آن هم تکمیل شود و در اختیار مشتریان قرار گیرد. گزارش  ها از محل ریزش ساختمان متروپل اهواز حاکی است که ساعتی بعد از این حادثه دردناک، بیش از ۳۰۰ امداد رسان به خیابان  امیر کبیر آبادان اعزام می شوند  اما به دلیل تخریب بالا و ریزش آوار، امداد رسانی با احتیاط بیشتری انجام می شود. در ساعت های اولیه برخی امدادرسانان به رسانه های مختلف می گویند  تعدادی از خانواده ها مدعی هستند  که عزیزان شان از زیر آوار با آن ها تماس گرفته و زنده بودن خود را اعلام کرده و خواستار نجات جانشان شده اند. گزارش ها حاکی است تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت ۲۱) ریزش ساختمان نوساز در آبادان منجر به جان باختن شش نفر و مصدوم شدن ۳۲ نفر شده است. هرچند که برخی گمانه ها و اظهارات مقامات خوزستان نشان می دهد حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر زیر آوار مانده اند.
جمعیت حاضر باعث کندی امدادرسانی شد
به دنبال گمانه زنی ها از جمعیت بالای مصدومان و کشته شدگان در حادثه به سراغ فرماندار آبادان رفتیم. عباسپور در گفت وگو با خراسان اظهار می کند: «ساختمان متروپل در یکی از خیابان های پرتردد آبادان در خیابان امیرکبیر ساخته شده است. ریزش ساختمان آن در خیابان اصلی و خیابان های مجاور بوده است. این حادثه در ساعت حدود ۱۳ اتفاق افتاده که تردد در آن جا بسیار زیاد است. متاسفانه مشکلی داشتیم که جمعیت زیادی در محل حادثه تجمع کرده بودند و همین باعث سرعت کم امدادرسانی شده بود. او درباره گمانه و پیش بینی ها درباره تعداد مصدومان و افراد حاضر در ساختمان می گوید: آمار دقیقی را نمی توان اعلام کرد چون تا لحظه آخر آواربرداری می تواند این آمار تغییر کند.
آتش نشانان حرفه ای در مسیر خوزستان
سخنگوی آتش نشانی تهران هم در گفت و گوی اختصاصی با خراسان اظهار می کند: پیرو دستور شهردار تهران و درخواست مسئولان خوزستانی بلافاصله گروه آتش نشانان حرفه ای از تهران به خوزستان آماده انتقال شدند.  حدود ۵۰ آتش نشان و ۱۱ دستگاه خودروی تخصصی و تجهیزات آواربرداری به دو دسته تقسیم شدند. یک دسته حدود ۳۰ نفر به صورت هوایی به سمت آبادان پرواز کردند. گروه دیگری هم با تجهیزات کامل و به صورت زمینی به سمت خوزستان منتقل شدند. ملکی با اشاره به تجربه ساختمان پلاسکو می گوید: این آواربرداری ساعت ها طول خواهد کشید.
ریزش متروپل آبادان پیش‌بینی شده بود!
پروژه متروپل آبادان که پس از ریزش، فاجعه‌آفرین شد، از ماه‌ها قبل با گزارش‌هایی مبنی بر نشست ستون اصلی و شکم دادن سقف طبقات زیرین مواجه شده بود که یک کارشناس، ‌علت وقوع چنین حوادثی را نظارت‌های صوری مهندسان و پیگیری نکردن تخلفات ساختمانی توسط شهرداری عنوان کرد. ایسنا در گزارشی تکان دهنده نوشته است: از ماه‌ها قبل هشدار داده شده بود که پروژه ۱۰ طبقه نوساز متروپل آبادان فرو می‌ریزد؛ همین اتفاق هم افتاد و به دلیل ریزش ساختمان تا این لحظه شش نفر کشته و ۲۵ نفر مصدوم شدند؛ براساس گزارش‌ها احتمال زیر آوار ماندن ۸۰ تن دیگر نیز وجود دارد. طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه ایجاد شده بود. گفته می‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند که این مجتمع به افتتاح نخواهد رسید.
ادعای یک روزنامه نگار: از ۳ سال قبل درباره خاک آن منطقه تذکراتی داده بودند
در همین حال داریوش معمار، روزنامه نگار در گفت وگو با بی بی سی  دراین باره اظهار کرد: از حدود سه سال قبل  تذکراتی  از سوی کارشناسان درباره این سازه به مسئولان داده شده بود و حتی نظام مهندسی نیز در زمان «شم کوبی» تذکر داده بود که خاک این منطقه سست است و مناسب این سازه نیست  اما توجهی به آن نشد .وی با بیان این که این  دو برج در طبقه ۴ یا ۵ به هم متصل می شوند، افزود: مجوز بهره برداری برج شماره یک به رغم همه تذکرات  کارشناسان صادر شده و حتی مجوز بهر ه برداری از طبقه همکف  برج شماره۲ هم صادر شده بود که جای تعجب دارد و گویا یک کلاس آموزشی بچه ها هم آن جا برگزار می شد و گزارش هایی از محبوس شدن بچه ها در آن جا منتشر شده است.
درباره متروپل چه می دانیم؟
ساختمان متروپل، واقع در خیابان امیری شهرستان آبادان در حالی صبح دیروز فروریخت که شمار جان باختگان و مصدومان فروریختن این بنای غیر استاندارد، هرلحظه در حال افزایش است.  این پروژه در حالی در آبادان ساخته شد که بسیاری از کارشناسان ایمنی و فعالان رسانه‌ای در خصوص ناایمن بودن آن هشدار داده و به نحوه ساخت آن، انتقادات و ایرادات جدی داشته اند. این پروژه ساختمانی در خیابان امیری آبادان واقع شده که پیش از حادثه دیروز، توسط دو پل شیشه‌ای به یکدیگر متصل شده بود. این سازه عظیم ۱۱ طبقه در زیربنای قابل توجه ۴۵ هزار متر مربع در حالی احداث شده که در دوره پیش از انقلاب، سینما متروپل در همین مکان وجود داشته است. سایت اینترنتی امتداد درباره سازنده آن مدعی شده است: حسین عبدالباقی، مشهور به «حاج حسین عبدالباقی» که فرزند یک آجیل فروش در خیابان زند شهر جنگ زده آبادان بود، به سرعت از دوره محمودرضا شیرازی، شهردار وقت این شهر در حوزه ساخت و ساز فعال شد و پروژه‌های متعدد ساختمانی مسکونی و تجاری را عملیاتی کرد. از چندین سال پیش این انبوه ساز پیشرفت قابل توجهی کرده است، هر چند که روند ساخت برخی مجتمع ها و ساختمان های این شرکت از نظر استاندارد بودن و کیفیت با ابهامات و انتقاداتی مواجه بوده است. حتی معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی آبادان پس از ریزش این ساختمان در مصاحبه ای گفته است که  ۲۸ آبان سال گذشته در خصوص ساختمان متروپل هشدار داده بود ولی سرانجام این هشدار فقط ریزش ساختمان بود!
دفاع شرکت سازنده متروپل از کیفیت این پروژه
این انتقادات در حالی است که شرکت انبوه ساز عبدالباقی در وبسایت خود درباره میزان کیفیت مجتمع متروپل نوشته است: سازه بتنی متروپل کاملاً ضد زلزله و با شمع های ۲۷ متری ساخته شده است و نمای آجر، سنگ و شیشه ای با نورپردازی کاملا حرفه ای، جلوه خاصی به این سازه عظیم داده است. وبسایت این شرکت در ادامه نوشته است که پروژه متروپل بزرگ ترین پارکینگ طبقاتی در منطقه آزاد اروند در هشت طبقه با ظرفیت حدود ۸۰۰ خودرو را شامل می شود. در حالی که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از اخطاریه ساخت این ساختمان، نشان می دهد که در سال ۹۹ مهندسین ناظر درباره ایرادهای جدی در سازه متروپل هشدار داده اند. حتی یک خبرنگار خوزستانی  ادعاهایی را درباره  اعمال نفوذ مالک پروژه مطرح کرده است.
استاندار سابق خوزستان: من یک بخش از ساختمان ۲قلوی متروپل را افتتاح کردم
روز گذشته تصاویری از حضور غلامرضا شریعتی، استاندار سابق خوزستان در مراسم افتتاحیه متروپل منتشر شد که او در این مراسم گفته است: متروپل آبادان به توسعه فضای شهری، چشم نوازی ساختمان ها و رشد و توسعه این شهر کمک قابل توجهی کرده است. به دنبال حواشی بازنشر این تصاویر و اظهارات استاندار سابق خوزستان به سراغ غلامرضا شریعتی رفتیم. او به خبرنگار خراسان گفت: متروپل یک ساختمان دوقلوست و ساختمانی  که در آن زمان  افتتاح کردیم ساختمان کنار پروژه متروپل است. اما برخی از افراد و رسانه های خارجی، تصاویر آن را منتشر کردند و نوشتند که من این ساختمان را افتتاح کردم. این ساختمان هنوز افتتاح نشده و در حال ساخت بود. البته ناگفته نماند که افتتاح هر ساختمانی به معنای تایید نهایی آن نیست زیرا وقتی من آن ساختمان را افتتاح کردم کلی دستگاه و مسئول وجود داشت که وظیفه نظارت بر ساختمان ها را داشتند.
آن بخش از ساختمان که مربوط به ساختمان پزشکان و درمانی بود، آماده شد و به بهره برداری رسید و مراجع نظارتی هم هیچ هشداری ندادند. بخش دیگری از متروپل هم قرار شد بعدا ساخته شود که پروژه ادامه پیدا کرد.
در زمان مدیریت من هیچ نامه و اخطاریه ای صادر نشده بود
شریعتی درباره نامه اخطاریه درباره نداشتن ایمنی کافی این ساختمان هم پاسخ می دهد: من اطلاعی درباره این نامه ندارم. هرچند که بررسی ها نشان می دهد من در سال ۹۸ این ساختمان را افتتاح کردم و این نامه در سال ۹۹ منتشر شده است. او درباره شرکت عبدالباقی و ابهامات درباره آن هم می گوید: آقای عبدالباقی کلی ساختمان در آبادان ساخته و مردم زیادی را خانه دار کرده است. این شرکت، تشکیلات عریض و طویلی دارد و مرتب برای توسعه خوزستان گام بر می دارد. حتما باید بر کیفیت کارش هم نظارت می شد و نظام مهندسی، شهرداری و مهندسین ناظر و مشاوران پروژه باید نظارت های خودشان را داشته باشند. تا الان هم به من گزارشی نشده بود که سازه های این شرکت مشکلی دارد. من الان بیشتر از یکی دو سال است که از استانداری خوزستان رفته ام و مسئولان بعد از من هم مانع کار این شرکت نشده اند چون گزارشی به آن ها داده نشده است.

منبع:خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه