کمبود داروی حیاتی پیوندی ها در مشهد

  • ۲ سال قبل
  • 0

«تاکرولیموس» یا «پروگراف» دارویی است که عموما برای ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران پیوند شده بعد از عمل تجویز می شود؛ دارویی حیاتی برای عموم بیماران پیوندی که برای برخی از بیماران باید تا پایان عمر استفاده شود. دز مصرفی آن هم برای دریافت کننده عضو متفاوت است. فعل و انفعالات این دارو در بدن بیماران پیوند شده به قدری تأثیرگذار است که حتی یک روز هم نباید دز مصرفی خود را ترک یا فراموش کنند. کش و قوس کمبود یا کمیابی داروها در شهر مشهد زمان زیادی است که استرس زیادی را به گروه های مختلف بیماران وارد کرده است. این بار اما نوبت به بیماران پیوندی رسیده است.

پروگراف موجود نیست
میثم نجفی مهر یکی از بیماران پیوند کبد در مشهد است. وی در این باره به خبرنگار ما گفت: حدود یک سالی است که بر اساس اعلام حوزه غذا و دارو همه بیماران خاص برای تهیه داروی خود، ملزم هستند از همان داروخانه ای که نامشان قبلا ثبت شده است داروی خود را تهیه کنند.
وی با بیان اینکه با این کار هیچ بیماری دیگر نمی تواند داروی مورد نیاز خود را از داروخانه دیگری تأمین کند افزود: از سال ۹۷ پیوند کبد شدم ابتدا روزانه سه دز پروگراف مصرف می کردم. مدتی است که سرانه مصرف به دو دز در روز رسیده است، با این حال این دارو در شهر موجود نیست.
خبرنگار ما برای کسب اطلاعات بیشتر با سامانه اطلاعات داروهای کمیاب سامانه رسیدگی به درخواست های مردمی وزارت بهداشت (۱۹۰) تماس گرفت. کارشناس این سامانه با بیان اینکه این دارو فعلا در هیچ یک از داروخانه های شهر موجود نیست، گفت: ابتدای هفته آینده این دارو توزیع می شود. در عین حال چنانچه بیماران برای تأمین روزانه دارو مشکل دارند با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس بگیرند.
کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه این دارو اول اردیبهشت توزیع می شود، به خبرنگار ما گفت: توزیع دارو در اختیار ما نیست و بیماران فعلا باید صبر کنند.

تحریم، دلیل اصلی کمبود دارو
در این باره مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ما گفت: پروگراف یک داروی خارجی است و به خاطر موضوع تحریم فعلا با کمبود مواجه شده است. ما دو داروی جایگزین ایرانی مشابه داریم که در چنین مواقعی که داروی اصلی موجود نیست آن ها را برای بیماران تجویز می کنیم.
ابراهیم خالقی با بیان اینکه از سال گذشته سامانه ای راه اندازی شده است که به موجب آن نام بیماران خاص با تعداد دز مورد نیاز از هر دارو ثبت می شود، ادامه داد: با طراحی این سامانه هیچ دارویی وجود ندارد که از وزارتخانه ارسال شود و به دست بیمار نیازمندش نرسد. درباره داروهای بیماران پیوندی نیز مطمئن هستیم همه داروهای مورد نیاز این گروه به دست خود بیماران می رسد و وارد بازار آزاد نمی شود.
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با ثبت حواله، این دارو به بیمار تخصیص می یابد. اینکه بیماران اعلام می کنند که تعداد مورد نیاز به دستشان نمی رسد به دلیل کمبود داروست.
خالقی بیان کرد: بیماران پیوندی حتی یک روز هم نمی توانند مصرف این دارو را ترک کنند. برای رعایت عدالت در توزیع دارو و مدیریت آن باید تعداد دز کمتری در اختیار هر بیمار قرار بگیرد. به عنوان مثال داروخانه خود درمانگاه منتصریه تنها هزار دز پروگراف سهمیه دارد که در مقایسه با دز روزانه مصرفی بیماران خیلی کم است.
وی افزود: کاهش تعداد دز برای هر بیمار باعث شده است تعداد مراجعات بیماران به داروخانه و پزشک بیشتر شود. با وجود دو نمونه مشابه ایرانی تاکنون هیچ کمبودی برای بیماران احساس نشده است و بیماری هم نداشته ایم که به دلیل مصرف نکردن، بدنش عضو پیوندی را پس بزند.
وی ادامه داد: بیش از پانصد بیمار پیوند کبد و ۲هزار بیمار پیوند کلیه تحت پوشش بخش فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و تا امروز هیچ یک بدون دارو نمانده اند.

منبع :شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *