آرامش پس از طوفان

  • ۳ سال قبل
  • 0

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد: قیمت مسکن در ۳ ماه گذشته، ماهانه ۳ تا ۵درصد کاهش یافته است
براساس آخرین اطلاعات منتشرشده ازسـوی بانـــک مرکزی،در فروردین سال۱۴۰۰ متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران، ۲/۲۹۳میلیون ریال بوده است که نسبت به ماه قبل ۱/۳درصد کاهش را نشان می دهد. البته قیمت مسکن در قیاس با سال قبل، ۷/۹۱درصد افزایش یافته است.

کاهش ۳درصدی قیمت مسکن در هر ماه
هرچند کاهش قیمت های اعلام شده مربوط به تهران است فعالان بازار می گویند این داده ها قابل تعمیم به سایر کلان شهرها از جمله مشهد است.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد ضمن تایید کاهش قیمت مسکن در مشهد گفت: کاهش قیمت مسکن در مشهد بیشتر از تهران تخمین زده می شود. براساس گزارش هایی که به دستمان رسیده، قیمت مسکن در سه ماه گذشته ماهانه ۳ تا ۵درصد کاهش یافته است. البته در برخی مناطق مشهد، کاهش قیمت کمتر و در برخی دیگر بیشتر بوده است. علی اصغر مرادزاده افزود: به عنوان نمونه در برخی مناطق الهیه، قیمت مسکن تا ۲۰درصد هم کاهش یافته است. اما در برخی دیگر از مناطق شهر که قیمت مسکن زیاد است، قیمت ها تا نزدیک ۹درصد کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه در فضاهای مجازی، نرخ مسکن بیشتر از نرخ واقعی درج می شود، گفت: قیمت های مسکن در بنگاه های املاک، واقعی تر است، ضمن اینکه به صورت معمول در هنگام عقد قرارداد، قیمت ها مقداری تعدیل می شود.وی درباره آینده بازار مسکن نیز گفت: اکنون بسیاری از بازارها منتظر مذاکرات برجامی هستند و بازار مسکن نیز منتظر تعیین تکلیف این مسئله است، با این حال باید توجه کرد که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، قیمت مسکن ریزش شدیدی نخواهد داشت و در بهترین حالت، پیامدهای نتیجه بخش بودن مذاکرات، از سال آینده در بازار مسکن خود را نشان می دهد. مرادزاده ادامه داد: به افرادی که نیاز مصرفی در بازار مسکن دارند، پیشنهاد می شود خرید خود را به تعویق نیندازند. البته مشخص است در چنین شرایطی، بهتر است افرادی که به قصد سرمایه گذاری وارد بازار مسکن می شوند، احتیاط بیشتری به خرج دهند.

قیمت ها در مشهد
هم‌اکنون یک واحد آپارتمان ۹۵متری صفر در الهیه۳۳، یک‌میلیارد‌و۱۴۵میلیون تومان، ۱۱۸متری درمیثاق۲۰، یک‌میلیاردو۵۵۰میلیون تومان، ۱۱۲متری در مجیدیه، یک‌میلیاردو۲۹۰میلیون تومان و یک واحد آپارتمان ۸۰متری در سرافرازان۱۰، یک‌میلیارد‌و۲۵۰میلیون تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار، این قیمت‌ها نسبت‌به زمستان سال گذشته، ۵ تا ۱۰درصد کاهش یافته است. البته بنگاه‌های املاک می‌گویند که افت قیمت در خانه‌های نوساز منطقه۱۲ بیشتر بوده است که یکی از دلایل آن، افزایش عرضه به‌دلیل نگرانی از اخذ مالیات از خانه‌های خالی است. همچنین درحالی‌که در ابتدای زمستان سال گذشته آپارتمان‌های منطقه۱۲ متری ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان معامله می‌شد، اکنون در این منطقه، آپارتمان در حدود متری ۱۰میلیون‌و۵۰۰هزار تومان هم عرضه می‌شود، با این حال افت قیمت در مناطق متوسط و برخوردار کمتر بوده است، به‌طوری‌که خانه‌ها در منطقه‌یک کمتر از ۵درصد ریزش قیمت داشته‌اند. به‌عنوان نمونه اکنون یک آپارتمان ۱۵۵متری در بزرگمهرجنوبی، ۴میلیارد و۵۰۰میلیون تومان فروخته می‌شود.

بازدهی تمامی بازارها منفی بوده است
همچنین یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با شهرآرا، با تایید کاهش قیمت مسکن در بازار گفت: در یک ماه اخیر، بازدهی تمامی بازارها اعم از طلا، سکه، بورس و دلار منفی بوده است. طبیعی است در چنین شرایطی، بازدهی بازار مسکن نیز منفی شود.
دکتر علی عقیلی افزود: براساس گزارش بانک مرکزی، به طور متوسط در یک سال گذشته قیمت مسکن ۱۰۰درصد افزایش یافته است. البته واقعیت این است که قیمت مسکن در برخی مناطق مشهد در یک سال گذشته، بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته، از این رو کاهش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت ها برای مصرف کننده ای که قدرت خریدش در یک سال گذشته به شدت افت کرده است، چندان چشمگیر نیست. وی با بیان اینکه وضعیت آینده مسکن به چند عامل بستگی دارد که یکی از آن ها چگونگی تامین کسری بودجه دولت در ماه های آینده است، گفت: میزان رشد نقدینگی سال گذشته ۳۸درصد تخمین زده شده است. در صورتی هم که درآمدهای نفتی دولت افزایش نیابد، بر روند رشد نقدینگی افزوده می شود که خود این مسئله می تواند محرک افزایش قیمت مسکن در ماه های آینده باشد.
منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *