شبکه مافیایی معاملات کاغذی طلا متلاشی شد

  • ۳ سال قبل
  • 0

در عملیات ضربتی پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی، بیش از ۲۱ نفر از سرکردگان شبکه مافیایی معاملات کاغذی طلا در حالی دستگیر شدند که با توسل به ترفندهای ویژه کلاهبرداری هزاران نفر را به باتلاق ضرر و زیان های هنگفت مالی انداخته اند.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی عصر چهارشنبه گذشته در تشریح این عملیات گسترده و ضربتی به خراسان گفت: از مدت ها قبل فعالیت های مرموز و شبکه ای خرید و فروش طلا در فضای مجازی شکل گرفت که عده ای با تشکیل کانال های تلگرامی، هزاران نفر را با تطمیع سود بالا به خاطر روند صعودی قیمت طلا در کشور و بازارهای جهانی ، به دام انداخته اند و آنان در یک برد و باخت قمارگونه با ضررهای هنگفت مالی مواجه شدند.
سردار سرتیپ دوم محمد کاظم تقوی افزود: فعالیت این افراد در فضاهای مجازی که به اتاق های معاملات فردایی طلا و ارز شهرت یافت به گونه ای زیرکانه طراحی شده بود که خیلی زود در سراسر کشور گسترش یافت و معاملات کاغذی طلا به صورت غیرقانونی و غیرواقعی رشد کرد و اتاق های معاملات با اسامی مختلف در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نمایان شدند که با شیوه های جدیدی از کلاهبرداری دست به معاملات صوری و غیرقانونی می زدند.
مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: در پی اعلام شکایت هایی از استان های دیگر مبنی بر این که ده ها میلیارد تومان از اموالشان را به دلیل خرید و فروش کاغذی طلا در کانال های تلگرامی از دست داده اند، پلیس وارد ماجرا شد و تحقیقات گسترده ای را آغاز کرد.
سردار تقوی افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و همچنین صدور دستورات ویژه ای از سوی معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور فضای مجازی، گروه تخصصی از کارشناسان زبده پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی به فرماندهی مستقیم سرهنگ حسین جوانبخت (رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی) وارد عمل شدند و به رصد «اتاق های معاملات فردایی» پرداختند. وی گفت: در حالی که بررسی های میدانی نشان می داد برخی از مال باختگان به خاطر ضرر و زیان های هنگفت ده ها میلیارد تومانی دچار بیماری های جسمی جبران ناپذیر شده اند، سرشاخه ها و صاحبان این کانال ها رقم های صدها میلیاردی را به جیب زده اند و گاهی برای فرارهای مالیاتی یا کلاهبرداری از افراد زیادی که طعمه شده اند، نام کانال ها و اتاق ها را در فضای مجازی تغییر داده اند.
سکاندار امنیت خراسان رضوی ادامه داد: ریشه یابی این ماجرا درحالی به اتباع خارجی و پولشویی رسید که تحقیقات نفوذی و اطلاعاتی پلیسی نشان می داد بسیاری از سرکردگان این شبکه مافیایی در کشورهای همسایه لانه کرده اند یا با راه اندازی شرکت های صوری صادرات و واردات در بانک های کشور، حساب های بانکی دارند به طوری که سرشاخه های این کلاهبرداری های گسترده، وجوه معاملات صوری طلا را به حساب بانکی افراد تبعه خارجی واریز می کردند و با پولشویی، آن را به چرخه فعالیت های اقتصادی صوری خود بازمی گرداندند.
رئیس پلیس خراسان رضوی یادآور شد: با جمع آوری اطلاعات گسترده در این باره دستورات ویژه و محرمانه قضایی صورت گرفت، زوایای مختلفی از اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع نمایان شد و به این ترتیب کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی ، وارد مرحله عملیاتی شدند چرا که پیگیری ها در مشهد به برخی مجتمع های تجاری طلا می رسید که برخی افراد با تشکیل اتاق معاملات فردایی در آن مکان ها لانه کرده بودند.
سرتیپ دوم پاسدار محمد کاظم تقوی خاطرنشان کرد: بیشتر سرکردگان این شبکه مافیایی از بنکداران و صرافانی بودند که به صورت غیرقانونی در این مجتمع های تجاری فعالیت می کردند بنابراین با هماهنگی قاضی «قنبری راد» در شاخه عملیاتی پلیس، ابتدا دو نفر از عوامل اصلی دستگیر شدند و این گونه دامنه عملیات به شناسایی دیگر اعضای این شبکه گسترده مافیایی انجامید.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: در اولین مرحله از این عملیات گسترده، ۲۱ نفر از عوامل اصلی و سرکردگان خرید و فروش کاغذی طلا دستگیر شدند و ۳۱ حساب بانکی با موجودی ۱۰ میلیارد تومانی با دستور قضایی مسدود شد. وی گفت: این درحالی است که حدود هزار میلیارد تومان فعالیت های مالی مشکوک در این ماجرا کشف شده است و تلاش پلیس برای دستگیری صاحبان این حساب ها ادامه دارد.
سردار تقوی افزود: این درحالی است که بسیاری از وجوه این حساب ها هیچ ارتباطی به معاملات طلا نداشته و این افراد صرفا در امر خرید و فروش ارز خارج از نظام بانکی فعالیت داشته اند.
مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی همچنین با اشاره به پلمب یک طلافروشی در یکی از مجتمع های تجاری مشهد با دستور قضایی تصریح کرد: مقادیری طلا نیز در همین خصوص توقیف شده و تلاش کارآگاهان برای شناسایی عوامل این شبکه گسترده مافیایی در دیگر استان های کشور همچنان با هماهنگی های قضایی ادامه دارد.
منبع: خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه