شایدها و بایدهای محدودیت یلدایی اصناف

  • ۳ سال قبل
  • 0

با نزدیک‌شدن به شب چله هنوز از ممنوعیت برای کسب‌وکارها خبری نیست
یلدا نزدیک است و بیم آن می‌رود که دورهمی‌های خانوادگی بار دیگر کار دست آمار ستاد کرونا بدهد و شیرینی شیب ملایم کاهش مرگ‌ومیر و ابتلای کرونا با بی‌توجهی خیلی‌ها باعث بازگشت به یک ماه قبل شود و آمار مبتلاها و فوتی‌های کرونایی را افزایش بدهد.
در وضعیت کرونایی شکننده و نارنجی مشهد که همچنان بیم سقوط به دسته پایین‌تر و بازگشت شرایط قرمز کرونایی برای آن محتمل است، تدبیرها قطعا باید از خواهش و سفارش فراتر رود و مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای آن‌ها که سلامت خود و دیگران برایشان اهمیت چندانی ندارد وضع شود.
۳ روز قبل بود که سخنگوی ستاد ملی کرونای کشور از پیشنهاد این‌ستاد برای برقراری ممنوعیت تردد در روزهای شنبه و یکشنبه، ۲۹ و ۳۰ آذر، از ساعت ۱۸ و همچنین تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ خبر داد. طبق آنچه علیرضا رئیسی اعلام کرده بود، مقرر شده است که این‌محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرا شود.
در همین زمینه رئیس پلیس راهور مشهد درمورد محدودیت تردد در شب یلدا از ساعت ۱۸ گفت: هنوز تصمیم‌نهایی در این زمینه گرفته نشده و صددرصد نیست اما به احتمال زیاد با این تصمیم موافقت خواهد شد.
حسن‌علی امامی به ایسنا گفت: ‌اگر با این محدودیت موافقت شود، قرار است در شب یلدا از ساعت ۱۸ تردد ممنوع و جریمه ۲۰۰ هزار تومان باشد.

محدودیت اصناف، احتمالا از ساعت ۱۹
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز درباره محدودیت‌های اصناف در شب یلدا به خبرنگار ما گفت: در ستاد ملی کرونا ساعت منع تردد در نظر گرفته شده است که اگر نهایی شود شامل حال اصناف هم می‌شود.
محمود بنانژاد افزود: منع تردد از ساعت ۱۹ اعمال می‌شود و اصناف هم باید از ساعت ۱۸ مغازه‌های خود را تعطیل کنند. البته درباره این‌موضوع هنوز در کمیته‌های کارشناسی ستاد ملی کرونا در تهران توافق نشده است اما به احتمال بسیار زیاد این‌مسئله در ستاد ملی کرونا به تصویب خواهد رسید.
وی به این‌نکته هم اشاره کرد که این‌مصوبه فقط برای ۳۰ آذر است و دستوری کلی است که اصناف را هم شامل می‌شود.

پویش یلدای مجازی در مشهد
دبیر ستاد پشتیبانی گروه‌های مردمی مقابله با کرونا در خراسان‌رضوی هم به خبرنگار ما اظهار کرد: ما پویش یلدای مجازی را در مشهد آغاز کردیم و از مردم مشهد درخواست کردیم نه تنها شب یلدا بلکه روزهای قبل و بعد آن نیز دورهمی‌های خانوادگی تشکیل ندهند. محمدحسین روشنک افزود: متولیان ستاد مقابله با کرونای استان با زحمت بسیار توانسته‌اند با کمک کادر پزشکی و درمانی وضعیت استان و مشهد را از حالت قرمز خارج کنند که همه این‌موارد هزینه‌های زیادی را به شهر و استان تحمیل کرد. اگر تنها یک شب دورهمی و جمع خانوادگی تشکیل شود، این‌بار وضعیت فوق حاد قرمز می‌شود.

باز هم قصه ابلاغ
این‌اظهارات در حالی است که فرماندار مشهد درباره ابلاغ محدودیت‌ها برای ۳۰ آذر به خبرنگار ما گفت: ‌درباره اعمال محدودیت‌ها برای ۳۰ آذر هنوز چیزی ابلاغ نشده است. محمدرضا هاشمی تصریح کرد: هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست و چیزی به دست ما نرسیده است.
دراین‌باره علی‌رضا صداقت، رئیس بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد، هم به ایسنا گفت که اگر قرار باشد امسال نیز مانند گذشته سنت شب یلدا را اجرا کنیم، ممکن است سال بعد پدربزرگ یا مادربزرگی که امسال میزبان ما هستند، دیگر نباشند.
طبق اعلام وزارت بهداشت، ۲۲۳ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و ۵۷۰۴ نفر دیگر نیز به این‌بیماری مبتلا شدند.
منبع: شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *