تهدید و فرصت‌ بودجه ۹۹ شهرداری مشهد از زبان شهردار

  • ۹ ماه قبل
  • 0

روز گذشته هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد برگزار شد و محمدرضا کلایی شهردار مشهد بودجه سال ۹۹ شهرداری مشهد را تقدیم شورا کرد، علاوه بر این اعضای شورای شهر به بررسی چهار دستور کار پرداختند و پس از بحث و بررسی آن را تصویب کردند. اصلاح و بازنگری برخی مصوبات درآمدی شورای شهر، خرید حداکثر ۹۰ دستگاه اتوبوس شهری و اصلاح بندهایی از مصوبه نحوه دریافت و تقسیط مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله مواردی بود که در این جلسه تصویب شد.
وقت تسویه حساب‌ با استفاده از ابزارهای غیراخلاقی و غیرمنصفانه نیست
به گزارش «خراسان رضوی»، محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گزارشی از سفر اخیر جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان ارائه کرد و گفت: شهرداری مشهد مسئولیت سامان دهی و انجام اقدامات لازم برای بازسازی برخی مسیرها و جاده‌های تخریب شده را عهده‌دار شده است .وی در بخش مرور مناسبت های هفته نیز به آغاز دهه مبارک فجر اشاره کرد و گفت: در تاریخ مبارزات ملت‌های مختلف، مردم ما استقبال بی‌نظیری از رهبر خود داشتند ولی نکته بارز‌تر این روز، اولین سخنرانی امام(ره) در بهشت زهرا(س) بود که نکته کلیدی سرتاسر آن، «اراده ملی» است. حیدری یادآور شد: این روزها کشور به سمت‌ اتفاق بزرگ و مهمی در عرصه سیاسی در حال حرکت بوده و لذا بازخوانی این سخنان بسیار مهم است. موضوع مشارکت فعال و رقابتی بودن انتخابات و اعمال اراده ملی، یکی از ابزارهای اقتدار و قدرت ملی است که امیدواریم در عرصه انتخابات اتفاق بیفتد. وی افزود: در شرایط فعلی کشور و در شرایطی که کشور در ابعاد مختلف با تهدیدات جدی روبه روست و در داخل هم مردم با فشارهای معیشتی مواجه هستند، یکی از مهم ترین نکات، تقویت اتحاد، انسجام و وحدت و همدلی است؛ این مهم، الزامات بسیاری دارد، الزاماتی که با حرف محقق نمی‌شود و همه باید آن را مورد توجه قرار دهیم. حیدری گفت: مدیریت شهری مشهد و شهرداری در حال فعالیت و تلاش‌ هستند و به اعتقاد افراد منصفی که از بیرون‌، عملکرد مدیریت شهری را رصد می‌کنند، کار خود را به بهترین شکل انجام ‌می‌دهند. شرایط امروز مشهد در ابعاد مختلف، نسبت به سایر شهرهای کشور منحصربه‎فرد است ولی این سخن به معنی نبود اشکال و نقص نیست. وی افزود: متاسفانه ضعف‌ها و روندهایی که باید مسیر قانونی خود را طی کنند، وارد فضاهای اجتماعی و رسانه‌ای می‌شوند و همین موضوع امید و اعتماد و نشاط مردم را نشانه می‌گیرد، چنین اقداماتی از سوی افرادی سر می‌زند که باورمند به وحدت و همدلی نیستند. وی تصریح کرد: ابزارها، امکانات و تصمیمات شورای پنجم شهر مشهد در زمینه شفافیت، انضباط مالی و … منحصر به فرد است و برای اجرایی شدن آن ها نیازمند زمان و فراهم آمدن سازوکارهای مشخص هستیم. رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: فضای مجازی کارکردهای مثبت و منفی بسیاری دارد ولی اتفاقاتی در این بستر رخ می‌دهد که امید و نشاط مردم را نشانه گرفته است، آن هم در شرایطی که به سمت برگزاری باشکوه مراسم دهه فجر و انتخابات اسفندماه می رویم. حیدری اظهارکرد: در چنین شرایطی، نامه‌ محرمانه‌ای در فضای رسانه‌ای منتشر یا مشخصات مدیری که در مرحله بازپرسی به دستگاه قضایی فراخوانده می‌شود و فهرست اتهاماتی که هنوز به کیفرخواست تبدیل نشده، منتشر و پس از آن برای مدیریت شهری خط و نشان کشیده می‌شود. وی افزود: از سوی دیگر برای مدیری که در بدنه شهرداری مستقر و در حال خدمت است، بر مبنای منافع اقتصادی و سیاسی عده‌ای، هرروز فضاسازی می‌شود. وی ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه قضایی درخصوص سالم‌سازی این فضا، گفت: همه باید در این مسیر گام بردارند و از هرگونه فضاسازی، تخریب و جریان‌سازی فاصله بگیرند تا به سمت اصلاح برویم. وی با تاکید بر این که اولویت نخست ما باید تقویت و حفظ انسجام و همدلی باشد، گفت: دشمنان ما، ایران و جمهوری اسلامی را هدف قرارداده‌اند و تنها به دنبال خواسته‌ها و مطامع خود هستند پس باید به سمت انسجام درونی برویم. رئیس شورای شهر مشهد گفت: ضمن تشکر از شهردار و مدیران شهری، خواستار تقویت مراقبت‌ها و کنترل‌های درونی هستیم تا نیازی به نظارت بیرونی نباشد و آن چه را که پیش رو داریم، با همدلی و مشارکت و تعامل، در عین وجود مرزبندی‌های فکری و سیاسی جلو ببریم چراکه همه ما در دفاع از نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور مشترک هستیم. وی افزود: امروز وقت تسویه حساب‌ با استفاده از ابزارهای غیراخلاقی و غیرمنصفانه نیست؛ دلیل چنین برخوردها و رفتارهایی را نمی‌دانیم و امیدواریم با اصلاح و بازسازی امور در جهت اهداف انقلاب، گام های اساسی برداریم.
بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد نیز در نطق پیش از دستور خود، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: ای کاش، مدیران عالیه کشور، صدای نیک‌خواهان این سرزمین را بشنوند و درهای بسته را باز کنند. پرواضح است که دشمن غاصب و ظالم، بدخواه ماست وبه دنبال ایجاد گسل، بین بخشی از مردم و نظام است. پس مدیران عالی نظام بیایند و فکری به حال گسل‌ها کنند. ما اصلاح‌طلبیم و دل درگرو همین آب و خاک داریم. چرا درها باز نمی‌شوند؟ چرا رواداری ما با مردم کم است؟ چرا انتخاباتی که می‌تواند سمبل آغوش باز حاکمیت به سوی مردم باشد، بسته‌تر می‌شود؟ مگر می‌شود کشور را با یک گرایش فکری مدیریت کرد؟ تجربه بد مجالس هفتم، هشتم، نهم و دهم، آگاه‌مان نکرد؟
وی در ادامه با مرور اقدامات شاخص مدیریت شهری در دوره فعلی گفت: مدیریت شهری مشهد در دوره فعلی، با وجود حاشیه‌هایی که برایش ساختند، حمله‌هایی که به آن کردند، تاخت‌وتازهایی که به آن شده، همچنان در سراسر کشور، پیشتاز است.
ضرورت توجه به جایگاه زنان در مدیریت ارشد شهرداری نیز بخش دیگری از نطق بتول گندمی بود. او همچنین در ادامه نطق خویش گفت: برخی جریان‌های سیاسی، گویا با وجود شکست در اردیبهشت ۹۶، نمی‌خواهند کِشتی مدیریت شهری طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰، برای آن چه وعده کرده است، به سلامت به سرمنزل مقصودش برسد. تنها چهار ماه از آغاز کار شورای پنجم، با انرژی و عزم فوق‌العاده بالا گذشته بود، که غائله دی ۹۶ را از صحن همین میدان شهدا شروع کردند. آن قدر آش آن فتنه‌شان شور شد که از دست خودشان هم در رفت. وی افزود: جلسه تشکیل دادند. در فضای مجازی، اتهامات رنگارنگ نصیب این و آن کردند. اتفاقا همان‌هایی را که بیشتر انگیزه کار داشتند، بیشتر هدف تهمت‌های خود قرار دادند. کسی هم ککش نگزید که این سیل اتهامات، چگونه زده می‌شود. چگونه می‌شود که یک جریان سیاسی با حاشیه امن صددرصدی، هر چه را در مخیله‌اش می‌گذرد، بر زبان می‌آورد؟او بخش پایانی نطق خود را نیز این گونه بیان کرد: دوره پوپولیسم گذشته. من از عملکرد مدیری پشتیبانی و دفاع می‌کنم که پاک دست و سالم باشد، متخصص باشد، به قانون و نظام کشورش، پایبند باشد. اهل کار باشد و اندیشه‌اش، اصلاحی باشد. من به مدیر محافظه‌کار رای ندادم. برای من، امروز، مدیر کارآمد اصلاح‌طلب در چارچوب جمهوری اسلامی مهم است که نگران فردای صندلی امروزش نباشد.
بودجه سال ۹۹ شهرداری روی میز شورا
در اولین دستور کار شورا، محمدرضا کلایی شهردار مشهد با حضور در صحن علنی، بودجه ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومانی سال ۹۹ شهرداری مشهد را تقدیم شورای اسلامی شهر مشهد کرد. وی در این جلسه گفت: ماموریت اساسی بودجه ۹۹ تحقق مضامین راهبردی برنامه عملیاتی میان مدت ۹۷-۱۴۰۰ است، برنامه میان‌مدت با توجه به مطالعات فراوان و تاکیدات مدیریت شهری، برای ما اولویت دارد و تلاش داریم بر اساس وعده و برنامه پیشین که جزئیات و برش‌های آن قبلا اعلام شده پیش برویم لذا قصور و تاخیری در این زمینه پذیرفته نیست. کلایی با بیان این که تهدیدهایی بر بودجه سال ۹۹ شهرداری مشهد حاکم است، اظهار کرد: لایحه درآمدهای پایدار شهری در مجلس در دست بررسی است، باتوجه به نامشخص بودن خروجی این لایحه، ممکن است تبعاتی برای ما داشته باشد و این نکته یکی از تهدیدات اصلی بودجه را تشکیل می‌دهد. وی افزود: موضوع دیگر تهدیدآمیز برای بودجه ۹۹، تورم حاکم بر جامعه و توسعه زیرساخت‌هاست که سبب افزایش بودجه نگه داشت شهر خواهد شد. وی تصریح کرد: خط قرمز ما حفظ نسبت ۳۰ به ۷۰ بودجه جاری به عمرانی است، هرچند منطبق بر قانون مجاز به صرف ۶۰ درصد بودجه در حوزه جاری هستیم. نبود ثبات اقتصادی و پیش بینی افزایش تورم و تاثیرات آن در حقوق و دستمزد نیز موضوع دیگری بود که کلایی از آن به عنوان تهدید و نگرانی در حوزه بودجه جاری یاد کرد. وی تاکید کرد: همچنین ناآگاهی از وصول حقوق و اعتبارات قانونی شهرداری از سوی دولت هم موضوع دیگری است که سبب نگرانی ما خواهد بود. شهردار مشهد در ادامه به فرصت های بودجه ۹۹ اشاره کرد و گفت: اجرای طرح برش‌های منطقه‌ای که در اختیار مدیران قرار گرفته، تلفیق بودجه و اختیار کردن منابع بیشتر در حوزه اقتصادی، پیش‌بینی درآمدهای منطبق بر طرح‌های جامع و تفصیلی و افزایش سهم تامین مالی با الگوهای جدید مبتنی بر واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای از فرصت‌هایی است که در اختیار ما قرار دارد. پایبندی به پرداخت بدهی و تسویه بدهی‌های معوق نیز امکان واگذاری دارایی‌های مالی و رویکرد به سمت تامین مالی مبتنی بر بدهی برای خدمات و درآمد پایدار را برای شهرداری فراهم کرده است. کلایی، تکمیل و پایان بسیاری از پروژه‌های عمرانی در سال ۹۹ را از دیگر فرصت‌های بودجه‌ای شهرداری بیان کرد وافزود: وصول سهم دولت در بازپرداخت اصل و سود تسهیلات و بروز نتایج اولیه دفاتر تسهیل گری محلات نیز می‌تواند در سال ۹۹ فرصت‌های مناسبی را در اختیار شهرداری قرار دهد.وی یادآور شد: در بخش منابع بودجه، رقم کل منابع ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیاردتومان است که ۵۹۴۷ میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای عمومی و ۳۲۵۱ میلیارد از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای تامین خواهد شد. علاوه بر این ۳۵۹۴ میلیارد نیز سهم واگذاری دارایی‌های مالی بوده است. بخش مصارف نیز ۱۱ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان است که ۹۲۰ میلیارد تومان برای انتقال به سال بعد خواهد بود. در بخش منابع، بیشترین سهم از درآمد عمومی است و در کل بودجه ۲۹٫۶ درصد اعتبار جاری و ۷۰٫۴ درصد اعتبارات عمرانی لحاظ شده است.
تغییر در مصوبات درآمدی
در ادامه شورا به بررسی دومین دستور کار خود با موضوع اصلاح و بازنگری تعدادی از مصوبات درآمدی شورای اسلامی شهر مشهد پرداخت. بر این اساس برخی از مصوبات درآمدی شورای شهر مشهد، برای اجرا از ابتدای سال ۱۳۹۹، در ۱۳ بند پیوست اصلاح و بازنگری شد و به تصویب رسید.
بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهربا بیان این که بررسی این لایحه حدود ۶ ماه زمان برد ، افزود: آخرین بازنگری اساسی که درباره مصوبات درآمدی صورت گرفته مربوط به سال ۹۵ است، از آن زمان ما مصوبات را اصلاح نکردیم و اتفاقی رخ نداده است.همچنین رضا خواجه نائینی معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد نیز درباره این موضوع اظهارکرد: اولین نکته ای که در این لایحه وجود دارد بحث شفافیت و ساده سازی صدور پروانه است، علاوه بر این با اصلاح و بازنگری توازن بخشی بین مناطق برخوردار و کم برخوردار در حوزه درآمدی صورت گرفته است، ضمن این که با این توازن با ضریب هایی که اعمال می شود شاهد رونق ساخت و ساز در مناطق کم برخوردار خواهیم بود.گندمی همچنین در حاشیه این جلسه و در پاسخ به سوال «خراسان رضوی» مبنی بر این که اگر مصوبه بازنگری و اصلاح مصوبات درآمدی در مجموع باعث افزایش قیمت ها ی ساختمان می شود، آیا در این شرایط اقتصادی تصویب آن به صلاح بود؟ گفت: شهر برای اداره نیاز به منابع دارد، درباره ایجاد خیلی از زیر ساخت ها اگر تعلل کنیم هزینه سنگینی بر دوش شهروندان خواهد گذاشت، تمام تلاش ما این است که این افزایش زیاد نباشد و به گونه ای هم نباشد که باعث ضرر اقتصادی در حوزه ساخت و ساز و سرمایه گذاری بخش خصوصی شود. وی افزود: از آن طرف آن چه مهم است این که در حوزه های درآمدی پنج گانه که به طور خاص مناطق ۴ و ۵ کم برخوردار هستند مصوبه ای باشد که تحمیل بار اضافی نباشد، مهم ترین نکته این است که ما به دنبال زیان کردن بخش خصوصی نیستیم، اما سوال اساسی این است که سهم شهرداری از ساخت و ساز باید چقدر باشد؟ ۶ درصد؟ ۷ درصد؟ ۱۰ درصد؟ اعداد و ارقام کارشناسی دقیقی که به دست آمد به عنوان نقطه بهینه بود، ضمن این که در نحوه محاسبه این نقطه بهینه اختلاف نظر بود و این افزایش اگر یک یا ۲ درصدی یا بیشتر هم باشد هنوز به گونه ای است که نقطه بهینه را هم برای مردم و هم برای شهرداری کنترل می کند، همچنین سهم سود آن ها (سرمایه گذاران) دچار آسیب جدی نمی شود. وی اظهار کرد: شهری با این ویژگی ها درآمدهای خاص خود را می طلبد و مصوباتی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد نگران کننده است و ما باید چاره اندیشی می کردیم، ضمن این که در جاهایی هم مشوق هایی را در نظر گرفتیم.
اصلاح بندهایی از مصوبه نحوه دریافت و تقسیط مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی نیز دیگر مصوبه جلسه روز گذشته شورا بود که رضا خواجه نائینی معاون شهردار درباره آن گفت: ارائه این لایحه بیشتر جنبه حمایتی از ارباب رجوع دارد، همچنین بر اساس اصلاحاتی که صورت گرفته نگاه ویژه ای به قشرهای آسیب پذیر جامعه دارد.
تعیین تکلیف قرارداد پروژه مشارکتی تجاری-پارکینگ طبقاتی عمومی ۱۷ شهریور (آسمان ۱) نیز دستور کار بعدی شورا بود که به تصویب رسید.
موافقت با خرید حداکثر ۹۰ دستگاه اتوبوس
موافقت با خرید اتوبوس از شرکت پیشرو دیزل نیز مصوبه دیگر این جلسه بود که بر اساس آن «به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، به‌منظور جبران بخشی از کمبود و نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی برای بهبود عبور و مرور شهری و تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی و در راستای کاهش آلودگی هوا، نسبت به خرید حداکثر ۹۰ دستگاه اتوبوس شهری از شرکت پیشرو دیزل آسیا به مبلغ کل ۱۴۸۵ میلیارد ریال، از طریق تهاتر بدهی شرکت مذکور به بانک تجارت (در اجرای جزء (۲) بند (و) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و آیین‌نامه‌های اجرایی آن) به میزان ۸۰ درصد مبلغ و پرداخت الباقی مبلغ به‌صورت نقد، مطابق قرارداد و مشخصات فنی اقدام نماید.»
منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *