بازار داغ روابط سیاه در «دیوار»

  • ۴ سال قبل
  • 0

-«سلام، شیما هستم، شرایط کمک چیه؟»
-«سلام عزیزم، با هم بودن. چند ساله هستی؟ عکس و شماره تلفنت را بفرست»
-«باهم بودن؟»
-«رابطه ، دوستی ….»
این مکالمه با فردی به نام آتیلا در چت اپلیکیشن دیوار است که آگهی اش را در زیرگروه خیریه و کمک رسانی دیوار به ثبت رسانده است. حتما شما هم با آگهی های عجیب و غریب خیریه و کمک رسانی که مدتی است در «دیوار» به وفور ثبت و منتشر می شود، مواجه شده اید، آگهی هایی با عناوین خیرخواهانه که در پس این چهره، باطنی پلید و سیاه دارد و مروج فحشا و اعمال خلاف عفت و عرف در فضای مجازی شده است؛ «به یک نفر خانم مجرد بی حاشیه کمک می کنم»، «کمک مالی می کنم، اسکان با خود فرد»، «کمک نقدی به یک خانم مجرد، شرایط در چت دیوار»، «به یک نفر کمک مالی می کنم، نقدی و غیر نقدی، موقت یا دایم» و… بخشی از آگهی هایی است که با نیت خلاف عفت، روزانه در دیوار منتشر و بدون هیچ مشکلی، ابزاری می شود برای هنجار شکنی و رسیدن افراد به نیات بی شرمانه خود. تعدادی از این آگهی ها را برای بررسی انتخاب می کنیم و با آگهی دهنده ارتباط می گیریم؛ از ۱۷ آگهی، ۱۶ آگهی آن به یک درخواست شرم آور و غیراخلاقی ختم می شود. برای بررسی بیشتر با یکی از آگهی دهندگان قرار حضوری می گذاریم. دو نفر از همکاران، آن طرف چهارراه و در طول خیابان، اوضاع را کنترل می کنند. قرار است آقای مثلا خیر، راس ساعت ۱۲ به آدرسی که محل قرار است بیاید و بالاخره با ۲۰ دقیقه تاخیر، سر و کله اش پیدا می شود، بعد از شناسایی از طریق تماس تلفنی، کنار پیاده رو توقف می کند. به محض این که می خواهم در خودرو را باز کنم، پا را روی پدال گاز می گذارد و دوباره حرکت می کند، حدود ۳۰۰ متر جلوتر سمت راست چهارراه، دوباره توقف می کند و سرش را به سمت دیگری می چرخاند، شاید برای این که از تله نبودن قرار مطمئن شود، این کارها را می کند. سوار پرایدش شدم، صدای موسیقی مهیج عربی به شدت زیاد بود و امیرحسین در بوی عطر خودش غرق شده بود. سلامی گفتم و از وراندازی که شدم، احساس نفرت کردم. او هم انگار متوجه می شود، عینک آفتابی اش را دوباره روی چشمانش می گذارد و دست به فرمان می شود. می پرسد: «خب کجا بریم؟» جواب می دهم: «کمی جلوتر یک پارک است …»
دیوار را دوستانم معرفی کردند
نامش امیرحسین و ۲۸ ساله است و از آن جا که برای ارتباط با خانمی مناسب از دید خودش، پیشنهاد ماهی دو میلیون تومان را داده بود، برایم جالب بود از او بپرسم چرا ازدواج نمی کند؟ اصرار می کند که «برویم و آب میوه بخوریم، بعدش هر سوالی دوست داشتی بپرس تا اعتمادت جلب شود» اما پاسخ مشخص است. کنار پارک، جایی که همکاران دید خوبی به ما داشته باشند، توقف می کنیم. می پرسم:«قبل از من با چند نفر در دیوار آشنا شده بودی؟» از این سوال خوشش نمی آید، ابروهایش را بالا می اندازد و می گوید:«من هیچ وقت نیازی به این مسائل نداشتم، همیشه چیزی که می خواستم، برایم فراهم بوده. دیوار را یکی از دوستانم معرفی کرد، من هم کنجکاو شدم.» از این جا به بعد، خودم را به امیرحسین معرفی می کنم، می گویم اگر دوست دارد، با حفظ هویتش در واکاوی این مسئله با ماگفت و گو کند، اولش کمی تردید می کند اما بعد می خندد و می گوید: «من به ماجراجویی علاقه زیادی دارم، مشکلی نیست، حاضرم با شما صحبت کنم.» از خودرویش پیاده می شویم و روی یکی از نیمکت های پارک می نشینیم، امیرحسین می گوید: «شاید برایتان جالب باشد که من طی ۱۷، ۱۸ ساعت در دیوار با چهار خانم دیگر هم صحبت کردم، چند نفر دیگر هم جوابم را در چت دادند که به نظرم پسرهایی بودند که می خواستند کلاهبرداری کنند.»
وقتی دیوار راه هنجارشکنی را هموار کرده است
می پرسم «چند نفر از دوستانت از طریق دیوار وارد این طور روابط می شوند؟» که پاسخ می دهد: «تقریبا همه دوستانم، اصلا همین چند وقت پیش که اینترنت قطع شده بود، کار همه شان گیر کرده بود. اگر نظر مرا بخواهید با این آگهی های دیوار، اوضاع خیلی بدتر شده، راه خیلی چیزها باز شده و هر کسی بدون نگرانی از مشخص شدن هویتش، به راحتی هر حرفی را در دیوار مطرح می کند و به دنبال هر کاری می رود.» می پرسم «چرا با وجود تمکن مالی، ازدواج نمی کنی؟» کمی مکث می کند و می گوید: «واقعیت این است که من از ۱۷ سالگی، شرایطی برایم فراهم بود که وارد روابط بسیار زیادی شدم و به خاطر چیزهایی که در این سال ها دیده ام، نمی توانم تعهد زناشویی طرف مقابلم را باور کنم.» به او می گویم: «احتمال نمی دهی شاید راحت رسیدن به امیال جنسی، باعث شده دیگر تمایلی به ازدواج نداشته باشی؟» می گوید: «خب آره، خانواده من خیلی تلاش می کنند که گزینه های مناسبی را به من معرفی کنند، اما من نمی توانم به ازدواج فکر کنم.» به عنوان آخرین سوال، می گویم: «به نظر تو آیا واقعا فضای خیریه دیوار، می تواند محیطی برای کمک کردن به خانم های مستمند باشد؟» می گوید: «به نظر من این فضا، بیشتر فضایی شده که جوان ها را به دنبال خودش می کشاند و باعث تنوع طلبی و حرمت شکنی بیشتر در جامعه شده است.» بعد از تمام شدن گفت و گوی مان، سوار پرایدش می شود، صدای موزیک را سرسام آور زیاد می کند و می رود.
فعالیت های خلاف موازین شرع و قانون، غیر مجاز است
واقعیت عیان آگهی های هنجارشکنی را که در زیرگروه خیریه و کمک رسانی دیوار ثبت و منتشر می شود، با رئیس پلیس فتای استان در میان می گذاریم و از او درباره اقدامات پیشگیرانه ، برخورد و رسیدگی به این اقدامات هنجارشکن سوال می کنیم. سرهنگ جواد جهانشیری به «خراسان رضوی» می گوید: هر فعالیتی که بر خلاف موازین شرع و قانون باشد، غیرمجاز است و پلیس فتا، مقتدرانه، علاوه بر شناسایی و کشف جرایم سایبری، به صورت پیش دستانه در برابر گزارش های مبنی بر معرفی فعالیت های غیر مجاز به پلیس، برخورد قانونی خواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون شکایتی هم در زمینه بخش خیریه و کمک رسانی دیوار در استان داشته اید؟ می افزاید: شکایتی که دقیقا مشابه این نمونه باشد، نداشته ایم. رئیس پلیس فتای استان در پاسخ به این که آیا به طور کلی، انجام فعالیت های خیریه و کمک رسانی در سایت های واسطه گر معاملات مانند دیوار، قانونی است و چرا با وجود ایجاد فحشا تا به حال بسته نشده است؟ تصریح می کند: سایت دیوار، یک سایت واسطه گر و تبلیغی برای معاملات بوده و پرواضح است که فعالیت های خیریه در این سایت، وجاهت منطقی و قانونی ندارد. همچنین در تمام سایت های واسطه گر، هر گونه فعالیتی که برخلاف ماهیت تجاری این سایت ها و مغایر با شرع و قانون باشد، خلاف است. از سرهنگ جهانشیری درباره درج آگهی بدون درج مشخصات صاحب آگهی در دیوار سوال می کنیم که پاسخ می دهد: دایره پیگیری جرایم سایبری پلیس فتا، در خصوص موارد مشابه این گونه سایت ها، توجیهات لازم را ارائه کرده است و سایت ها موظف هستند پس از وصول اطلاعات از صاحبان آگهی ها، تبلیغات آن ها را در تارنمای خود ارائه دهند، با این همه، باز هم در موارد معدودی که تخلف وجود دارد و تحصیل اطلاعات، تنها محدود به اطلاعات ناکافی می شود، پلیس فتا پاسخگوی مراجعات مردمی خواهد بود.
منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه