دردسرهای تمام‌نشدنی باغ پرندگان

  • ۴ سال قبل
  • 0

مردادماه امسال بود که اداره ‌کل محیط‌زیست استان، در پی دو گزارشِ پیاپی خراسان‌ رضوی با تیترهای «ضرب‌الاجل محیط‌زیست به باغ پرندگان» و «‌مسائل باغ ‌پرندگان به جای حـل شدن، پاک شد» که به روایت شرایط نامناسب فضا و پرندگانِ باغ پرداخته بود، درخواستی مبنی بر رعایت ضوابط و استانداردهای زیست‌‌محیطی برای مجموعه باغ پرندگان مشهد ابلاغ و ارسال کرد و به این مجموعه تا پایان ۳۱ شهریور ۹۸ مهلت داد تا ایرادها و نواقص را برطرف کند و تاکید کرد در صورت رفع نشدن، از ادامه فعالیت این مجموعه جلوگیری خواهد شد. مهرماه و با پایان گرفتن ضرب‌الاجل داده شده، دوباره برای بررسی و مشاهده آخرین وضعیت باغ پرندگان مشهد به این مجموعه رفتیم تا از تغییرات ایجاد شده توسط مدیر مجموعه، مطلع شویم. متاسفانه باز هم مثل قبل، بوی ناخوشایند فضــا، آب کدر و آلوده استخر، فواره خاموش، طوطی‌های بی‌رمق با پرهای ریخـته، عقاب و کرکس‌های آسیب‌دیده، پرندگان ساکت و کز کرده، پرنده‌های مرده در قفس و… به قوت خود باقی بودند و شرایط کلی باغ، فرق چندانی نکرده بود. «آبیز محمدی»، کارشناس‌مسئول نظارت بر حیات‌وحش اداره کل محیط زیست استان، در توضیح شرایط به روزنامه خراسان گفت: «چون باغ پرندگان دارای شرکای مختلفی است که هر کدام به صورت جداگانه پیگیر موضوعات این باغ هستند، از آن‌ها درخواست کردیم یک مدیر واحد برای این مجموعه معرفی شود تا ما بدانیم با چه کسی طرف هستیم. یک‌سری از اقدامات مدنظر تا امروز انجام شده و بقیه موارد نیز در حال برطرف شدن است. در صورت برطرف شدن ایرادهای عمده این باغ، به مالک مجوز یک ساله‌ای خواهیم داد تا اصلاحات باقی‌مانده را به مرور انجام دهد. اگر هم که ایرادها رفع نشود، در نهایت این باغ را جمع خواهیم کرد.» دیروز و پس از گذشت دوماه، تورج همتی، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهاراتی درباره باغ پرندگان داشت که وقتی برای آگاهی بیشتر از جزئیات با او تماس گرفتیم، ارجاع‌مان داد به «محمدی»، کارشناس این سازمان و مسئول مستقیم رسیدگی به باغ پرندگان. منتها محمدی، نکاتی درباره شرایط فعلی باغ پرندگان گفت که قابل تامل است.
۲ اظهارنظر متناقض
«تورج همتی» مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، روز یک شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، گفت: «انجام روند اصلاحات زیست‌محیطی در مجموعه باغ پرندگان مشهد مانع از تعطیلی آن شد. این مجموعه در مرداد ماه امسال به دلیل فضای غیراستاندارد و رعایت نکردن ضوابط زیست‌محیطی اخطار گرفت و مهلت انجام اصلاحات را دریافت کرد. از آن زمان تاکنون، الزامات زیست محیطی در این مجموعه به صورت عمده و کلی در حال رعایت است که این موارد به دادستانی مشهد نیز اعلام شده است. مشکل اساسی موجود در این مجموعه، تنوع مدیریتی آن است و مهم است دارای مدیریت واحد باشد تا امکان تعامل وجود داشته و اجرای موارد قانونی و دستورالعمل‌های زیست‌محیطی قابل پیگیری باشد. مجموعه باغ پرندگان باید دارای پاسخ گوی واحد و مشخص در قبال وضعیت این مجموعه در بخش‌های مختلف باشد.» به‌رغم اظهارات همتی درباره شرایط امیدوارکننده باغ پرندگان اما، وقتی بنا به خواست مدیرکل، برای دانستن جزئیات بیشتر از این تغییر و تحــولات مثبت، با کارشناس‌مسئول این اداره گفت‌وگو می‌کنیم، نکات قابل تاملی می‌شنویــم.
ماجرای یک بازدید سرزده و کشف تخلف
محمدی در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی، توضیح می‌دهد: «باغ پرندگان ۲۶ ایراد اساسی داشت که به‌واسطه نظارت و پیگیری اداره‌کل محیط‌زیست استان و اخطار برای پلمب و تعطیلی‌اش، در حال برطرف کردنش است. از بین این ایرادها، نصب دوربین مدار بسته در باغ، پلاک گذاری گونه ها، ایجاد دفتر اداری، استقرار دام پزشک، ساخت فضای قرنطینه، نصب تابلوهای راهنما و تعویض به‌موقع آب آبگیرها از جمله این موارد است که همکاری خوبی برای رفع‌شان وجود داشت و اظهارات مدیرکل اداره هم بر همین مبناست. منتها به‌رغم این که یکی از تاکیدهای مهم محیط‌زیست به مالکان باغ پرندگان، این بود که بدون اطلاع و هماهنگی ما، هیچ گونه جدید پرنده، از باغ خارج یا به باغ داخل نشود، وقتی چهارشنبه گذشته به‌شکل سرزده برای بررسی شرایط رفتم، با ۷۵گونه جدید پرنده روبه‌رو شدم که برخلاف قرارمان، بی‌خبر به باغ آورده شده بود. همان جا، یگان حفاظت محیط‌زیست مشهد را مطلع کردم و همه پرندگان جدید، ضبط شدند و پرونده تخلف باغ‌پرندگان تشکیل شد و مسئولان باغ، منتظر جلسه دادگاه رسیدگی به تخلف‌شان هستند. از آن‌جا که در بین این پرندگان، گونه‌های آبزی هم از شمال کشور دیده می‌شود، اگر مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان بودند -هرچند هنوز دیده یا گزارش نشده- و مثلا در مواجهه با انسان، یک بیماری نوترکیب شکل می‌گرفت، حرکت مالکان باغ، تهدید علیه بهداشت عمومی به حساب می‌آمد و هیچ راهی نمی‌مانْد جز تعطیلی باغ.»
منبع : روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *