۱۱۰‌میلیون مترمکعب، سهم خراسان رضوی از آب عمان

  • ۵ سال قبل
  • 0

با تصویب هیئت دولت، وزارت نیرو سهمیه استان‌های شرقی کشور از فاز اول طرح انتقال آب دریای عمان را ابلاغ کرد که بر اساس آن سهم استان خراسان رضوی از سهمیه ۴۰۰ میلیون مترمکعبی تصویب‌شده توسط دولت ۱۱۰ میلیون مترمکعب است. به گزارش خراسان رضوی، معاون وزیر نیرو روز گذشته در نشست با استانداران کریدور شرق کشور، سهمیه این استان‌ها در فاز اول طرح انتقال آب دریای عمان را ابلاغ کرد. «قاسم تقی زاده خامسی» در حاشیه این نشست در خصوص جزئیات طرح ابلاغی دولت برای انتقال آب دریای عمان گفت: سهم استان خراسان رضوی از این تخصیص ۱۱۰ میلیون مترمکعب، استان خراسان جنوبی ۶۰ میلیون مترمکعب و سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب است. وی تصریح کرد: در واقع این خروجی آب است و مشارکت دولت در این طرح به‌صورت پشتیبانی است و برای اجرای آن حتماً باید بخش خصوصی مشارکت کند. تقی زاده افزود : این آب برای صنعت بسیار مفید است و برای حوزه کشاورزی با کشت‌های گلخانه‌ای نیز صرفه اقتصادی خواهد داشت.
۴۰۵ دشت ممنوعه در کشور
تقی زاده همچنین دراین نشست گفت : سالانه ۵٫۵ میلیارد مترمکعب از مخازن آبی کشور کم می‌شود و در ۵۰ سال اخیر مخازن آبی کشور با ۱۳۴ میلیارد مترمکعب کسری مواجه شده‌، با این اتفاقات امروز از ۶۰۹ دشت ایران ۴۰۵ دشت ممنوعه است.
محرومیت۱۰ هزار روستا از آب مطمئن
وی افزود: امروز حدود ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و حدود ۱۰ هزار روستا در ایران هنوز از نعمت آب مطمئن محروم هستند ، با این شرایط آبی کشور باید اذعان کرد که ایران آب ندارد.
کشت برنج در استان های دچار بحران آب !
معاون وزیر نیرو با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب گفت : هم اکنون ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، سال گذشته دولت مصوب کرد که ‌غیراز استان‌های گیلان و مازندران در هیچ استانی برنج کشت نشود اما امسال کشت برنج در کشور دو برابر شده است و در استان‌هایی که حتی با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند برنج کشت‌شده است.
حمایت وزارت نیرو از طرح ایجاد بازار آب در استان
تقی زاده خامسی گفت: انتقال آب گران است، اگرچه ضروری است اما آیا پیش از آن کارهای لازم را انجام داده‌ایم؟ در کریدور شرق سالانه ۱۱ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود و ۲۰ درصد کسری مخازن آبی کشور مربوط به خراسان رضوی است. هفته گذشته طرح انتقال آب به تصویب دولت رسید و امروز (دیروز) بنده در این جا حضور پیداکرده‌ام که آن را به سه استان ابلاغ کنم. اما علاوه بر این باید با مدیریت مصرف، استفاده از پساب‌ها و بازچرخانی آب، نیاز آبی کریدور شرق کشور را تأمین کرد که در این زمینه آقای رزم حسینی قول دادند برای اولین بار در کشور بازار آب را در خراسان رضوی راه‌اندازی کنند و ما نیز در وزارت نیرو در خدمت هستیم.
تخصیص ۱٫۲ میلیارد مترمکعبی و ابلاغ ۴۰۰ میلیون مترمکعبی
معاون وزیر نیرو گفت: در مجموع برای سه استان کریدور شرق یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت آب از دریای عمان تخصیص‌یافته است که در کمترین وضعیت آن ۴۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده ، مسئولیت این تخصیص برعهده مدیران عامل آب منطقه‌ای و اختیارات کامل آن با استانداران است.
انتقال آب، شاید تا ۱۰ سال آینده
استاندار خراسان رضوی نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: بدون شک برای مدیریت آب باید اقتصاد آب را مدنظر داشت، ما در استان خراسان رضوی طرح همیاران آب را به تصویب رساندیم که در نهایت به تصویب دولت رسید تا مدیریت مصرف آب‌وخاک انجام شود و دنبال آن هستیم که الگوی کشت را در استان تغییر دهیم. «علیرضا رزم حسینی» درباره طرح انتقال آب عمان گفت: امیدوار هستیم با توجه به ابلاغ تخصیص توسط دولت، هرچه زودتر عملیات اجرایی این طرح در استان سیستان و بلوچستان آغاز شود. البته باید توجه داشت که این طرح نیازمند منابع مالی زیادی است و به‌نوعی طرح بلندمدت است و بر اساس برنامه‌ها حداقل ۱۰ سال طول خواهد کشید که آب به این مناطق برسد.
استاندار سیستان : وزارت نفت عامل بدبختی شرق کشور است
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به کریدور شرق کشور اظهار کرد: در برهه‌ای از زمان نبود شهامت در تصمیم‌گیری، شرق کشور را از گاز سرخس محروم کرد. بنده در جلسه‌ای نیز این موضوع را به مسئولان وزارت نفت گفته‌ام که عامل بدبختی شرق کشور وزارت نفت و شرکت ملی گاز است زیرا آن زمان که گاز سرخس کشف‌شده بود، اگر این شهامت وجود داشت و به کریدور شرق انتقال داده می‌شد امروز شرق کشور هم صنعت و بزرگراه و راه‌آهن داشت و می‌شد از مرز به‌عنوان یک مزیت استفاده کرد. امروز نیز اگر ما نتوانیم تصمیمی درست در اجرای طرح انتقال آب دریا به شرق کشور بگیریم، آیندگان این قضاوت را درباره ما خواهند کرد. «احمدعلی موهبتی» همچنین گفت: بنده بارها گفته‌ام که تأمین آب مشهد مستلزم تأمین این منبع بزرگ در سیستان و بلوچستان و استان‌های شرقی کشور است، در غیر این صورت نمی‌توان آب را به‌صورت پایدار و ایمن حفظ کرد.
استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه با تأکید بر اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در استان‌های شرق کشور گفت: تصویب سند سازگاری با کم‌آبی نیز از سایر اقدامات در این زمینه بود، ما از ظرفیت آبخیزداری کشور و استان‌ها غافل بودیم و بخش عمده‌ای از آن‌ها از کشور خارج می‌شد. «محمدصادق معتمدیان» بابیان این که استان خراسان جنوبی در حوزه کشت گلخانه و سیستم‌های نوین آبیاری جزو استان‌های پایین جدول در کشور است افزود: بهره‌وری و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین باید در اولویت قرار گیرد و اقدامات مناسبی در سال‌های اخیر در این حوزه صورت گرفته است. «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس‌ نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور و شهر مشهد گفت: امید است دولت علاوه بر محاسبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش آب را موردتوجه قرار دهد، نمایندگان استان‌های شرقی نیز در قالب فراکسیون کریدور شرق کشور در مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل برای حمایت از این طرح دارند.
منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *