ریالی از خسارت سیل به کشاورزان نرسیدریالی از خسارت سیل به کشاورزان نرسید

  • ۵ سال قبل
  • 0

استانداری : با تفویض اختیار به استان روند سرعت گرفته است، به سرعت اقدام می کنیم
 حدود سه ماه از وقوع سیل های ویرانگر در استان گذشت اما هنوز خبری از پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان خسارت دیده از سیل فروردین  ۹۸ نیست.
نمی توانیم تاریخ دقیقی اعلام کنیم
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات جهادکشاورزی استان در پیگیری خراسان رضوی درباره زمان پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان می گوید : تاریخ دقیقی را نمی توان برای این پرداخت ها اعلام کرد چون برای ادامه کار، تاکنون به تاییدیه پژوهشگاه فضایی کشور نیاز بود که به دلیل حجم بالای خسارات ناشی از سیل در نقاط کشور و صادر نشدن این تاییدیه ها، کار  به کندی پیش می رفت. «حسین خاکی» می افزاید: با وجود این خوشبختانه سازمان جهادکشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان با انجام مکاتبات و پیگیری هایی این مشکل را برطرف کردند و هم اکنون نیازی به این تاییدیه نیست.
معطل تاییدیه های ثبت احوال !
وی در ادامه به مشکلی دیگر در مسیر پرداخت ها اشاره و اظهار می کند: یکی دیگر از مشکلات، صدورتاییدیه ثبت احوال برای متقاضیان دریافت تسهیلات است  که برای حل این مشکل نیز در حال پیگیری هستیم  و زمانی که ما بتوانیم پرونده ها را تایید کنیم، در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت ها انجام می شود. خاکی می افزاید: با توجه به مدیریت و به روز رسانی سامانه توسط وزارت کشور، در برخی مواقع با مشکلاتی روبه رو هستیم که روند اجرای کار را کند می کند و در مجموع بنا به دلایل ذکر شده اعلام تاریخ دقیق برای پرداخت کمک های بلاعوض وتسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان خسارت دیده از سیل فروردین ۹۸ممکن نیست.
مبالغ اختصاص داده شده برای جبران خسارات کافی نیست
خاکی تصریح می کند: از حدود ۲۶۰۰میلیارد تومان کمک های بلاعوض که برای خسارت دیدگان ناشی از سیل  در کشور در نظر گرفته شده بود، حدود ۱۱۷ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته است، همچنین در تسهیلات ارزان قیمت از ۲۵۰۰ میلیارد تومان که برای کل کشور در نظر گرفته شده بود، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان مربوط به خراسان رضوی است.
قطعا تسهیلات مد نظر، خسارت را جبران نمی کند
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به انتقاد برخی کشاورزان مبنی بر این که مبالغ اعلامی در کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت تناسبی با میزان خسارات وارد شده ندارد، گفت : میزان خسارات ناشی از سیل  به بخش کشاورزی در فروردین ماه امسال مبلغ ۶۰۲ میلیارد تومان است که طبق مصوبه هیئت وزیران برای هر هکتار خسارات وارد شده به باغ ها، سقف پرداخت بلاعوض پنج میلیون تومان است، در بحث های زراعی و  دامی هم مبالغی در نظر گرفته شده که قطعا این مبالغ جبران خسارت های کشاورزان را نخواهد کرد.
۲۰ مرداد، آخرین فرصت برای درج اطلاعات خسارت دیدگان
خاکی در پاسخ به این سوال که آخرین فرصت برای درج اطلاعات خسارت دیدگان از سیل فروردین ۹۸ در سامانه سجاد،چه زمانی است؟ می گوید: براساس اطلاعات دریافتی از وزارت کشور، آخرین فرصت برای درج اطلاعات خسارت دیدگان از سیل فروردین ۹۸ در سامانه سجاد، ۲۰ مرداد ماه است و پس از این تاریخ امکان ثبت نام خسارت دیدگان وجود ندارد، بنابراین بهره برداران خسارت دیده  ناشی از سیل فروردین ۹۸ که به هر دلیلی موفق به تشکیل پرونده نشده اند، باید برای ثبت نام  به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان یا مراکز جهادکشاورزی مراجعه کنند.
خسارت دیدگان حوادث  سال زراعی ۹۶-۹۷  به کجا مراجعه کنند؟
وی همچنین می گوید : در خصوص امهال تسهیلات خسارت دیدگان حوادث غیرمترقبه بخش کشاورزی در سال زراعی ۹۶-۹۷ که مبلغ تسهیلات دریافتی آن ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بوده و سررسید تسهیلات آن ها از ۹۶٫۷٫۱ لغایت ۹۸٫۰۶٫۳۱ باشد نیز می توانند برای  بهره مندی از مزایای بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان یا بانک های عامل مراجعه کنند.
استانداری: فرم ها از جهاد کشاورزی برسد، ظرف ۲ روز اقدام می کنیم
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هم درباره تاخیر ایجاد شده در پرداخت خسارت کشاورزان می گوید: با منتفی شدن ضرورت صدور تاییدیه از پژوهشگاه فضایی، اختیارات به مدیران استانی سپرده شد که با این تصمیم روند اجرای کار سرعت قابل توجهی می گیرد و بعد از تایید فرم ها توسط جهاد کشاورزی، اقدامات لازم در استانداری شروع می شود. «حجت علی شایانفر» می افزاید: به محض این که فرم های تکمیلی از جهاد کشاورزی به استانداری برسد ظرف دو روز اقدامات لازم را انجام می دهیم تا کشاورزان هر چه سریع تر مبالغ مد نظر را دریافت کنند.
منبع: روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *