طرحی به نفع توسعه شهر

  • ۵ سال قبل
  • 0

بسیاری از مجموعه های دولتی در مناطق مختلف مشهد دارای زمین یا ساختمان هایی هستند که می تواند برای توسعه شهر و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و زائران استفاده شود. بانک ها نیز از جمله همین مجموعه ها هستند که املاک و زمین هایی را در اختیار دارند که در صورت واگذاری به شهرداری  می تواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت باشد. در همین زمینه محمدرضا کلایی شهردار مشهد آمادگی خود را برای خریداری این املاک در توافق با بانک ها به صورت تعهد ذی حسابی اعلام کرده تا بتواند از این طریق اهداف توسعه ای خود را در شهر پیاده سازی کند.
یک شنبه این هفته جلسه ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و جمعی از مسئولان برگزار و موضوعات مختلف استانی  با عبدالناصر همتی در میان گذاشته شد. در آن جلسه محمدرضا کلایی پیشنهاد واگذاری مجموع واحدهای تملیکی بانک‌ها در استان آن هم به‌صورت یک‌جا و در قالب قراردادی مشخص را مطرح کرد و گفت: در خصوص املاک تملیکی بانک‌ها در مشهد، شهرداری آمادگی دارد این املاک را خریداری کند و به ازای آن تعهد ذی‌حسابی بدهد.این پیشنهاد شهردار مشهد با استقبال رئیس بانک مرکزی روبه رو شد و همتی قول بررسی این موضوع را در تهران داد.
دستاوردهای خریداری املاک تملیکی
در همین زمینه و برای اطلاع از ماهیت املاک تملیکی و این که در صورت آزاد شدن، این املاک چه مزیت هایی را برای شهر خواهد داشت، با دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی به گفت و گو پرداختیم.

حسن مونسان تعریفی از املاک تملیکی ارائه می دهد و به «خراسان رضوی» می گوید: املاک تملیکی بانک ها شامل واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری، صنعتی و… است و در واقع ترکیبی از این ها، املاک تملیکی بانک ها را تشکیل می دهد که به دلیل بدهی هایی که گاهی برخی واحدها داشتند و ایفا نشده، به تملک بانک ها درآمده است.
وی در خصوص جلسه شهردار با رئیس بانک مرکزی و پیشنهاد تهاتر املاک تملیکی تصریح می کند: این مهم به عنوان پیشنهاد مطرح و قرار شد این پیشنهاد را به بانک مرکزی ارسال کنیم تا از سمت بانک مرکزی، ساز و کارهای قانونی انجام شود و در صورت فراهم شدن این فرایند، شهرداری با پیمانکارانی که همکاری می کنند، تهاتر انجام دهد تا از این طریق املاک منابع بانک ها که به شکل واگذاری است، آزاد شود. در مجموع این موضوع به اقدامات کارشناسانه نیاز دارد.از مونسان می پرسیم در صورتی که ساز و کار این موضوع مشخص شود، خریداری این املاک برای مشهد چه دستاوردهایی را به ارمغان می آورد که توضیح می دهد: خریداری این املاک قطعا مزیت های زیادی را برای شهر خواهد داشت. اگر حتی یک واحد به چرخه تولید و اقتصاد بازگردد، منجر به رشد و شکوفایی خواهد شد، اگر واحدهای مسکونی نیز از تملک بانک ها خارج شوند، اولین امتیازش این است که منابع بانک ها آزاد می شود و آن منابع در چرخه اقتصاد قرار می گیرد. همچنین منابعی که بلوکه شده آزاد می شود و در بخش های کشاورزی، صنعت، خدمات و معادن مصرف می شود، توان تسهیلات دهی بانک ها را بالا می برد و به واحدهای تولیدی کمک شایانی می کند و به پویایی و اشتغال منجر می شود و اگر آن واحدهای مسکونی خالی از سکنه باشد، به افراد نیازمند واگذارو در هر صورت دستاوردهای زیادی عاید استان می شود.وی با اشاره به زمان عملیاتی شدن این موضوع تاکید می کند: این پیشنهاد آقای شهردار، موضوعی جدید و مسبوق به سابقه نبوده است که قوانینی برای آن فراهم باشد، بلکه ایده تازه ای است که باید به بانک مرکزی گزارش شود و بعد از انجام بررسی های لازم، فرایند کاری تعریف و مطالعات انجام شود.
بانک ها باید املاکشان را تبدیل به دارایی نقدی کنند

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز در خصوص املاک تملیکی بانک ها، به «خراسان رضوی» می گوید: در خصوص املاک بانک ها، در قالب های مختلف می توانیم فعالیت داشته باشیم و اشرافی که شهرداری به زمین ها دارد بیشتر از اشراف بانک هاست و می تواند در حوزه های مختلف تمرکز کند تا در نهایت به توسعه همه جانبه شهر بینجامد.شهریار آل شیخ ادامه می دهد: در این حوزه عمدتا زمین های مختلفی که وجود دارد  و اراضی که بانک ها در اختیار دارند، بیشتر مورد توجه است تا واحدهای تجاری و ساختمان های ساخته شده ، شهرداری در حوزه سازمان زمین و بخش های دیگر، تعاملاتی با پیمانکاران، سازنده ها و مجموعه سرمایه گذاری دارد که می تواند از این املاک استفاده کند.وی یادآور می شود: جزئیات این املاک را باید بانک ها به بانک مرکزی ارائه دهند، در هر صورت، بانک ها مکلف هستند  املاکشان را تبدیل به دارایی نقدی کنند و به صورت ملک نگه ندارند و شهرداری می تواند به آن بخشی که قابلیت تبدیل داشته باشد، ورود کند.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه