پروژه چینی قطار برقی مشهد – تهران شکست

  • ۵ سال قبل
  • 0

پروژه برقی سازی قطار مشهد- تهران را دیگر باید جزو پروژه های فراموش شده به حساب آورد. چرا که نه تنها به گفته معاون رئیس جمهور طرف چینی از مشارکت در اجرای پروژه انصراف داده است بلکه سهم ۱۵ درصدی ایران در این پروژه، یعنی هزار میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق شده است. اگرچه به گفته نماینده مجلس روند پیگیری این پروژه خسارت دو هزار میلیارد ریالی به همراه داشته که ناشی از بی توجهی دولت به خراسان رضوی است.

جا زدن چینی ها در پروژه قطار برقی مشهد-تهران

«محمدباقر نوبخت» پنج شنبه گذشته در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی در خصوص پروژه برقی کردن راه آهن مشهد-تهران گفت: هزار میلیارد تومان سهم ۱۵ درصدی این طرح ریلی استان بود که این مبلغ در سال ۹۶ تهیه شد و تا اسفند سال قبل در بانک صنعت و معدن بود تا طرف چینی متقاعد شود و ضمانت بدهد و طرح را اجرا کند؛ اما با توجه به مسائل برجام و خروج آمریکا، طرف چینی حاضر به سرمایه گذاری نشد و هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از بانک سرمایه خارج شد. وی افزود: اسفند سال گذشته نامه‌ای دادم که برخی حقوق‌ها در پایان سال پرداخت شود که بخشی از آن از طریق همین هزار میلیارد تومان تأمین شد، اما هر لحظه طرف چینی آماده باشد این مبلغ بازخواهد گشت. همچنین به گزارش ایسنا، نوبخت در این باره خاطرنشان کرد: برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد طرح مهمی است بنابراین خود را موظف می‌دانیم که این کار را انجام دهیم.

۲۸۹۳ میلیارد اعتبار برای ایجاد  ۴۲ هزار شغل در استان

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بر اساس برش استانی برنامه جامع اشتغال زایی کشور ۲۸۳۹ میلیارد تومان تسهیلات و یارانه برای اشتغال زایی در خراسان رضوی پیش بینی شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری، نوبخت افزود: در قالب برنامه جامع اشتغال زایی کشور برای هر یک از استان ها، تسهیلات و یارانه های خوبی پیش بینی شده است تا مطابق برنامه مشخص، زمینه ایجاد فرصت های شغلی جدید فراهم شود. وی ادامه داد: تفاهم نامه های مربوط به ایجاد ۹۸۳ هزار و ۹۳۰ فرصت شغلی در کشور به صورت جداگانه با هر یک از وزیران دولت به امضا رسیده و به عنوان پیش پرداخت ۲۰ درصد از مبالغ پیش بینی شده در تفاهم نامه ها، تخصیص پیدا کرده است. معاون رئیس جمهور گفت: از سهم حدود ۲۸۳۹ میلیارد تومانی خراسان رضوی، ۱۰۱ میلیارد تومان یارانه و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض است و انتظار می رود با هزینه کرد تسهیلات پیش بینی شده، ۴۶ هزار و ۵۳۱ فرصت شغلی در این استان ایجاد شود. نوبخت همچنین با بیان این که انتخاب آقای رزم حسینی به عنوان استاندار خراسان رضوی شرایط مناسبی را برای اجرای طرح های توسعه پایدار فراهم کرده است، افزود: با توجه به مدیریت قوی که در استان ایجاد شده است به آینده خوش بین هستیم و تردید نداریم خراسان رضوی در حوزه های مختلف می تواند یک سر و گردن از دیگر استان ها بالاتر باشد.استاندار خراسان رضوی نیز در جلسه شورای برنامه ریزی، با بیان این که ارتقای فضای کسب و کار در دستورکار دستگاه های اجرایی قرار دارد، افزود: سپرده های بانکی استان حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است و به دنبال بهره برداری از این منابع با استفاده از ظرفیت معین های اقتصاد مقاومتی برای توسعه اقتصادی فرهنگی و پیشرفت متوازن مناطق روستایی هستیم. «علیرضا رزم حسینی» همچنین با بیان این که طرح همیاران آب به منظور مقابله با بحران کم آبی کلید خورده است، ادامه داد: به منظور عملیاتی شدن طرح انتقال آب از چابهار به شرق کشور، یک شرکت سرمایه گذاری تشکیل و سهم مشارکت هر یک از سرمایه گذاران در پروژه مشخص شده است. استاندار به مشکلات سکونتگاه های غیررسمی مشهد هم اشاره کرد و گفت: به منظور سامان دهی حاشیه شهر ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد با مشارکت شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و بخش خصوصی در این مناطق احداث می شود.

نبود برنامه ریزی منسجم برای ۵ هزار میلیارد پولی که در استان توزیع می شود

در این جلسه  نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس نیز گفت: در استان های مختلف تخصیص های متفاوتی از ارقام بودجه انجام می گیرد که لازم است در خصوص استانی مانند خراسان رضوی این تخصیص ها عادلانه شود. «سعید باستانی» افزود: گاهی برای یک ردیف بودجه ۳۴۰ درصد تخصیص اعمال می شود و یک ردیف بودجه دیگر به عنوان مثال در حوزه انتخابیه این جانب ۱۳ درصد تخصیص بودجه داشته است که متاسفانه این تفاوت ها به مسائل دیگری تعبیر خواهد شد. وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه در بعد اجرا در چارچوب طرح های دولت برنامه های بودجه را اجرا می کند و برنامه ای برای بخش های آزاد اقتصادی و بودجه های استانی پیش بینی نمی کند، یعنی برنامه ریزی منسجمی برای حدود پنج هزار میلیارد ریال پولی که سالانه در استان توزیع می شود وجود ندارد.

خسارت های سیل کفاف نمی دهد

وی همچنین گفت: پروژه های عمرانی استان در قالب بودجه هایی که به بنیاد مسکن و شرکت های دولتی تعلق دارد انجام می شود و متاسفانه نا هماهنگی بین آن ها به لنگ ماندن برخی از همین پروژه ها منتهی شده است. وی به پرداخت خسارت های سیل در استان اشاره و بیان کرد: پرداخت خسارت ها مربوط به سیلاب فروردین است و بودجه های تخصیص یافته کفاف خسارت های سیل در اردیبهشت و حتی خردادماه جاری را نمی دهد و این موضوع موجب نارضایتی مردم شده است.

بودجه مصوبات سفر رئیس جمهور تخصیص نیافته است

نماینده سرخس، فریمان و بخش رضویه مشهد نیز گفت: در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به خراسان رضوی مصوبات متعددی گذرانده و قول تخصیص بودجه آن ها نیز داده شد اما حتی یک ریال به استان تخصیص نیافت این در حالی است که در سفرهای رئیس جمهوری به دیگر استان ها تخصیص هایی وجود داشته است. «سید احسان قاضی زاده هاشمی» با انتقاد از دولت به دلیل بی توجهی به بخش توسعه ریلی خراسان رضوی افزود: برقی شدن قطار تهران – مشهد و کنار کشیدن طرف چینی از این قرارداد و تحمیل خسارت دو هزار میلیارد ریالی ناشی از آن به کشور به دلیل بی توجهی دولت به موضوع توسعه راه آهن در خراسان رضوی است. وی ادامه داد: سود دهی، منافع و بازگشت درآمد در احداث پروژه راه آهن سنگان- بافق از کل طرح های راه آهن کشور طی ۱۰۰ سال گذشته بیشتر است بنابر این قطعاً احداث آن از ساخت راه آهن رشت – آستارا با اولویت بیشتر بوده است. پروژه های راه آهن خواف – هرات و راه آهن دوغارون در مرز افغانستان و دو پروژه مهار آب های مرزی خراسان رضوی نیز از دیگر طرح های کلان اقتصادی خراسان رضوی است که مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار نگرفته است. در این جلسه همچنین تعدادی از مدیران استان گزارشی از حوزه های فعالیت خود ارائه کردند

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه