هزینه های بالای ارزی تنها مشکل تجار استان در نمایشگاه های خارجی است

  • ۵ سال قبل
  • 0

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با وجود تحریم های ظالمانه، شرایط برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی به ویژه خراسان رضوی در نمایشگاه های خارج از کشور فراهم است و جز هزینه های بالای ارزی آن، مانع دیگری در این مسیر نیست.

 

علی رسولیان افزود: نوسان قیمت ارز و افزایش آن طی سال گذشته بر نحوه برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از کشور اثرگذار بود زیرا حضور در نمایشگاه های خارجی مستلزم پرداخت مبالغ به صورت ارزی است واین مهم هزینه ها را برای تجار و فعالان اقتصادی افزایش داد.

 

وی اضافه کرد: هر سال در قانون بودجه، اعتباراتی برای تامین هزینه های حضور در نمایشگاه های خارجی و حمایت از فعالان اقتصادی در این عرصه پیش بینی می شود اما یا تخصیص این اعتبارات به کندی صورت می گیرد یا به کلی پرداخت نمی شود و این مساله موجب کم رغبتی تجار ایرانی به منظور شرکت در نمایشگاه های خارجی یا برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر است.

 

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با این حال شرکتهای ایرانی به صورت انفرادی در نمایشگاه های کشورهای دیگر شرکت می کنند به عنوان مثال یکی از شرکتهای فعال در صنعت غذای خراسان رضوی چندی قبل در نمایشگاه ایتالیا شرکت کرد و این رویداد فرصت های جدیدی برای این شرکت فراهم نمود یا تولیدکنندگان صنایع دستی استان هفته گذشته در یکی از نمایشگاه های عرضه کالا در قطر حضور یافته بودند.

 

رسولیان افزود: در مجموع با اینکه هزینه های ارزی حضور در نمایشگاه های خارجی یا برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالا ایرانی در کشورهای دیگر افزایش قابل توجهی داشت اما تفاوت نرخ ارز فرصت های بیشتری را برای ایران فراهم کرد به نحوی که قدرت رقابت کالای ایرانی به دلیل ارزان بودن آن نسبت به کالاهای دیگر در این نمایشگاه ها افزایش یافت.

 

وی اضافه کرد: نمایشگاه، فرصت خوبی برای عرضه محصولات و کالاهای ایرانی است لذا اگر سازمان توسعه تجارت با اختصاص ارز دولتی به رویدادهای نمایشگاهی و شرکتهای فعال در نمایشگاه های خارجی این مهم را مورد حمایت قرار دهد و شرکت شهرکهای صنعتی استان با ابزاری که در اختیار دارد کمک مالی به فرآیند برگزاری نمایشگاه ها کند خراسان رضوی می تواند در موضوع نمایشگاه های خارجی حضور موثری داشته باشد.

 

او ادامه داد: شاید در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر هزینه بر و دشوار باشد اما حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه های خارجی و حمایت ارزی از آنها می تواند بستر استفاده از فرصت بسیار خوب رویداد نمایشگاهی برای دستیابی به بازارهای جهانی را فراهم کند.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه