صف‌های چند متری برای خرید یک بسته کاغذ A۴‌

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: همه بخش‌هایی که به نوعی در ارتباط با کاغذ هستند اتحادیه دارند اما دولت برای توزیع این کالا به آنها توجه نکرده و حالا وضعیت این می‌شود که ما شاهد صف‌های چندین متری برای خرید یک بسته کاغذ A۴ هستیم.

کافی است سری به کتاب‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه و مجله‌فروشی در شهر مشهد بزنید تا متوجه شوید که بازار این محصولات نیز مانند دیگر محصولات راکد است.کتابفروشی‌ها که در این شهر قبل از گران شدن کاغذ هم وضعیت مناسبی نداشتند بعد از اینکه کاغذ افزایش قیمت داشت وضعیت آنها بدتر شده و فروش‌شان بسیار کاهش داشته است.

 

پیش از این هم کتابفروشی‌ها هر کدام به فکر یک کسب و کار دیگر در کنار شغل خود بودند که بتوانند چراغ خود را روشن نگاه دارند و حالا با این افزایش قیمت کتاب‌ها بسیاری از مردم دیگر رغبتی به خرید نداشته و همان فروش حداقلی کتابفروشی‌ها به کمتر از آن کاهش پیدا کرده است.

 

مجله‌ ۲۰ هزار تومانی

 

الناز م. یکی از شهروندان مشهدی است که در این زمینه می‌گوید: هر هفته یک مجله ویژه را خریداری می‌کردم که قیمت آن در ابتدای چاپ ۶۰۰۰ تومان بود بعد به ۸۰۰۰ تومان بعد به ۱۰ هزار تومان و بعد از آن به ۲۰ هزار تومان رسید و قطر آن هم نصف شده است.

 

وی ادامه می‌دهد: به نظر شما منطقی است که یک مجله یک باره قیمت خود را ۲ برابر کند طبیعی است که تعداد زیادی از افراد آن را نمی‌خرند به هر علتی، حتی اگر منطقی هم باشد با این قیمت‌ها تعداد زیادی از  خرید و خواندن مجلات و کتابی صرف نظر می‌کنند.

 

کتابخوانی گران تمام می‌شود

 

بهزاد ق. از دیگر شهروندان مشهدی است که در این زمینه می‌گوید: در نظر بگیرید اگر فردی سابق بر این با ۱۰۰ هزار تومان موجودی ۳ کتاب خوب می‌توانست خریداری کند هم اکنون این میزان تنها برای ۲ کتاب و یا حتی کمتر می‌تواند پاسخگو باشد؛ به عبارت دیگر کتابخوانی گران تمام می‌شود.

 

وی ادامه می‌دهد: کتاب فروشی‌ها علت اصلی افزایش قیمت کتاب‌ها را بالا بودن قیمت کاغذ و کمیابی آن عنوان می‌کنند اما این مسئله به تنهایی نمی‌تواند سبب افزایش قیمت تا این میزان شود چراکه تا آنجایی که ما اطلاع داریم برای واردات کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است.

 

تقصیر کتابفروش نیست

 

محمد ع. از کارکنان یکی از کتابفروشی‌های بزرگ در مشهد است و در این زمینه می‌گوید: ما کسی نیستیم که قیمت را تعیین می‌کنیم؛ خود ناشر پشت جلد، قیمتی را در نظر می‌گیرد و ما هم به همان قیمت آن را می‌فروشیم اما طبیعی است که وقتی قیمت هر چیزی افزایش پیدا می‌کند؛ قیمت کتاب هم بالا برود.

 

وی ادامه می‌دهد: البته که برای ما هم این موضوع خوب نیست کسی که وارد کاری مانند کتاب فروشی می‌شود بیشتر از هر چیز به گسترش فرهنگ علاقه دارد و وقتی افراد کمتر به وی مراجعه می‌کنند علاوه بر کاهش درآمدش به این فکر می‌کند که در نتیجه این گرانی افراد کمتر کتاب می‌خوانند.

 

این شهروند مشهدی تأکید می‌کند: علل مختلفی برای گران شدن کتاب عنوان می‌شود اما مشکلات مربوط به کاغذ در رأس همه آنها قرار دارد.

 

پای سیاست نادرست در میان است

 

علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: وضعیتی که در توزیع کاغذ به وجود آمد سبب شد که صنعت چاپ و چاپخانه‌داران به طور کلی تعطیل شوند.

 

وی با اشاره به سیاست‌های نادرست دولتی در توزیع کاغذ، خاطرنشان می‌کند: اصلا معلوم نیست کاغذهایی که در اختیار افراد قرار گرفته به کجا رفته و طبیعی است که بخشی از آن توسط ناشران به فروش رفته باشد.

 

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی بیان می‌کند: همه بخش‌هایی که به نوعی در ارتباط با کاغذ هستند اتحادیه دارند اما دولت برای توزیع این کالا به آنها توجه نکرده و حالا وضعیت این می‌شود که ما شاهد صف‌های چندین متری برای خرید یک بسته کاغذ A4 هستیم.

 

مغانی تأکید می‌کند: دولت باید با دادن اختیار به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صنفی مسئله توزیع کاغذ را مدیریت کند که در صورت در اختیار قرار دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی یا نیمایی بتوان مسئله قیمت محصولات چاپی را مدیریت کرد.

 

وقتی یک کتابفروشی در مشهد روی به فروش لوازم‌التحریر و فیلم می‌کند تنها معنی که می‌تواند داشته باشد نبود توجیه اقتصادی در کتاب است و همه یک علت آن را بالا رفتن قیمت‌ها در پی به وجود آمدن مشکلات کاغذ شده‌اند.

 

علاوه بر مسئله فرهنگ مشاغل زیادی در ارتباط با انواع محصولات انتشاری در مشهد وجود دارد که بخشی از آنها از قبل نابود شده‌اند پاساژ گلستان که هم اکنون تقریبا شبیه به یک متروکه است، بخش زیادی از دکه‌های فروش محصولات فرهنگی سیگار و شکلات می‌فروشند و این افزایش قیمت کنونی به بهانه مشکلاتی که برای کاغذ به وجود آمده می‌تواند آخرین تیری باشد که شاغلان در این بخش را خانه‌نشین کند.

 

منبع : تسنیم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه