مدیریت آب و خاک در خراسان رضوی باید با هم اجرایی شود

  • ۵ سال قبل
  • 0

استاندار خراسان رضوی گفت: مدیریت آب و خاک در استان باید با هم اجرایی شود از این رو تدوین سند مدیریت آب و خاک در دستور کار قرار گرفته است.

 

علیرضا رزم حسینی در نشست بررسی سند و پیش نویس طرح همیاران آب در محل استانداری خراسان رضوی گفت: از حدود سه ماه قبل تدوین طرح همیاران آب استان در دستور کار معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی قرار گرفت.

 

وی اضافه کرد: هدف از تدوین این سند، دستیابی به سند جامع و راهبرد مشترک در مصرف آب است چرا که مصرف آب در همه حوزه‌های استان نامناسب است و باید مدیریت یکپارچه آب و خاک در استان اجرایی شود.

 

استاندار خراسان رضوی گفت: هدف از طرح همیاران آب کاهش محصولات کشاورزی، کاهش اشتغال در کشاورزی و یا ایجاد محدودیت در مصارف شرب نیست همچنین بهداشت مردم اولویت ماست و نمی‌خواهیم مردم را به کاهش غیراستاندارد مصرف مجبور کنیم.

 

رزم حسینی افزود: حرکت به سمت مصرف بهینه حداقل کارکرد این طرح است که مجری آن معاونت عمرانی استانداری و نظارت و کنترل آن بر عهده دانشگاه فردوسی مشهد است.

 

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید ۵۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی خراسان رضوی اجرایی شده است و رشد این بخش به اندازه ۳۰ سال قبل از آن است.

 

استاندار خراسان رضوی گفت: به رغم اجرای این طرح به دلیل فقدان سند اجرایی قابل سنجش، اجرای طرح آبیاری تحت فشار منجر به افزایش سطح کشت کشاورزی شده است لذا دستگاه‌های مسئول باید روی منابع اجرای این طرح کنترل داشته باشند.

 

رزم حسینی افزود: طرح همیار آب یک طرح اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی است و پایه آن تشکل‌های خانه کشاورز و جمعیت ناجیان آب است.

 

وی با بیان اینکه باید این طرح را مردم محور و کشاورز محور کنیم اضافه کرد: این طرح سند پایداری در حوزه آب خواهد بود که البته باید پیوست رسانه‌ای نیز داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و از دست اندرکاران تهیه طرح همیاران آب خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طرح همیاران آب به همت استاندار خراسان رضوی و با توجه به ویژگی‌های اقلیمی استان و مشهد در قالب یک الگوی جامع دیده شده و تعادل مصرف و منابع از مهمترین رویکردهای این طرح است.

 

دکتر کامران داوری افزود: تعادل بخشی کیفی و کمی منابع آب و کاهش برداشتها تنها راه نجات مخازن و سفره‌های آب زیرزمینی است.

 

وی ادامه داد: مخاطره شوری و آلودگی آب نیز به شکل خزنده اما با شدت پیش می‌رود و هرسال آب زیرزمینی شورتر می‌شود که برای رفع آن طرح‌های بازچرخانی پساب باید اجرا شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در این طرح مدیریت تقاضا با روش کنترل مصارف در دستور کار قرار گرفته است و به دنبال توسعه و کاهش مصارف هستیم تا از ناپایایی آب به پایایی آن برسیم.

 

داوری افزود: کنترل برداشت و تخصیص صحیح منابع، اصلی ترین راه حل سازگاری با کم آبی منابع آب زیرزمینی است.

 

وی اضافه کرد: تهیه طرح همیاران آب در استان خراسان رضوی از سال ۱۳۹۳ شروع شد و هم اینک برنامه یکپارچه منسجم بین دستگاه‌ها و طرح به امضا ۶۰ نفر از ۴۲ ارگان رسیده است.

 

او ادامه داد: طرح صرفه جویی در منابع آب استان نیز تحت عنوان همیاران آب طی ماه‌های اخیر توسط استانداری خراسان رضوی تهیه شده است.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: استاندار خراسان رضوی طرحی را برای پرداختن به موضوع حیاتی آب تحت عنوان “اجتماعی کردن پرداختن به مساله آب” مطرح کرده است.

 

وحید قربانی افزود: برای تهیه طرح همیاران آب جلساتی با حضور نمایندگان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و سایر دستگاه‌های بهره بردار آب برگزار و مقرر شد دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بخش علمی و تخصصی استان خراسان رضوی محوریت تهیه طرح را عهده دار شود.

 

در این نشست طرح “همیار آب” با امضای دستگاه‌های مرتبط و مسئول کلید خورد و طبق اعلام استاندار خراسان رضوی این طرح اواخر هفته کنونی با حضور وزیر نیرو در مشهد رونمایی خواهد شد.

 

منبع : ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *