چالش انتخاب روز مشهد

  • ۵ سال قبل
  • 0

اظهارات رئيس مركز پژوهش‌های شورای شهر ،درباره يكی از گزينه های مطرح شده به عنوان روز ملی مشهد

 

٩ سال از پیشنهاد شهرآرا برای نام گذاری روزی برای مشهد می گذرد. از همان سال با انتشار گزارش های مختلفی چشم انتظار انتخاب یک روز برای شهر امام رضا(ع) بودیم و با این حال بنا به دلایلی این موضوع هنوز جامه عمل پوشانده نشده است.

اول خرداد در میزگردی به عنوان واکاوی انتخاب روز مشهد برخی از گزینه‌ها و دیدگاه‌های موجود در این زمینه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم؛ گزینه هایی که کارشناسان و صاحب نظران معتقدند در میان آن ها شاید روز ورود امام رضا(ع) به توس بهترین انتخاب برای روز ملی مشهد باشد. از سوی دیگر غیرقابل دفاع ترین گزینه هم هشتمین روز از هشتمین ماه سال است، گزینه ای که چندی پیش از سوی یکی از رسانه ها مطرح شد و به قول رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر گزینه ای عوامانه و بدون قدمت تاریخی است. تقی ابراهیمی سالاری در گفت وگوی روز گذشته خود با شهرآرا در این زمینه گفت: عنوان هشتمین روز از هشتمین ماه سال برای روز مشهد، نگاهی عوام گرایانه و عوامانه دارد.

ابراهیمی سالاری تأکید کرد که از بین ٣ گزینه، سالروز ورود امام رضا(ع) به توس محتمل ترین گزینه برای روز ملی مشهد و بیشتر با منطق جور است ضمن اینکه طی اقدامات پژوهشی انجام شده این گزینه بیشتر مورد حمایت است.

او در ادامه اضافه کرد که به دلایل زیادی روز ورود امام رضا(ع) به توس گزینه منطقی، قوی و بهتری است زیرا قدمت تاریخی دارد و روز مشهد را به ١٢٠٠ سال گذشته پیوند می دهد. از سوی دیگر، اگر امام رضا(ع) به توس نمی آمدند، بخشی از این منطقه به مشهد تبدیل نمی شد.

رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر در ادامه با تأکید بر اینکه گزینه روز ملی مشهد باید قابل دفاع باشد، این سؤال را مطرح کرد که چرا تا زمانی که گزینه بهتر و قوی تری وجود دارد باید به سمت هشتمین روز از هشتمین ماه سال برویم؟

به گفته ابراهیمی سالاری، از سال گذشته تا امروز حدود ۵ جلسه با حضور ١۵ نفر از استادان دانشگاه در حوزه های مختلف و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مرکز پژوهش های شورای شهر برگزار شده است. هرچندکه رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر در میزگرد اخیر روزنامه شهرآرا گفته بود: تا امروز هیچ گزینه نهایی ای نداریم و اینکه در برخی رسانه ها ٣ گزینه نهایی اعلام شده اشتباه است.

 

﷯ سالروز ورود امام رضا(ع) بهترین زمان برای روز ملی مشهد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد هم پیش از این در گفت‌وگوی خود با شهرآرا با تأکید بر اینکه وجود مشهد از امام رضا(ع) گرفته شده است گفته بود در این راستا روز مشهد نیز نباید بی ارتباط با ایشان باشد. این روز مذهبی، تاریخی، فرهنگی و عینی است. احسان اصولی معتقد است که روز شمسی ورود امام رضا(ع) به توس می‌تواند روز مناسبی باشد. به همین منظور، با اندکی اختلاف می‌توان از ١١ تا ٢٢ دی یک روز را برای آن در  نظر گرفت.

به گفته او گزینه تغییر نام توس به مشهد از اساس ایراد دارد و هشتمین روز هشتمین ماه سال هم یک تاریخ ساختگی و بدون هویت است.

٢١ آذر سال ٨٩ بود که شهرآرا در سرمقاله ای با عنوان «روز ملی مشهد، عامل هویت و افتخار» و گزارشی با تیتر «جای خالی روز مشهد در تقویم» ایده انتخاب روزی برای شهر علی ابن موسی الرضا(ع) را مطرح کرد، پیشنهادی که فردای همان روز با استقبال آیت ا… واعظ طبسی، نماینده وقت ولی فقیه در خراسان رضوی، روبه رو شد و این عالم نام گذاری روزی برای مشهد را دغدغه همه مردم این کلان شهر دانست. پیرو این موضوع و طرح این پیشنهاد در جلسه علنی ٢٨ آذر همان سال، به شورای شهر پیشنهاد شد بودجه ویژه ای برای این موضوع دیده شود. با این حال، بنا به دلایل مختلفی ایده انتخاب این روز ٣ سال به حاشیه رانده شد ولی سرانجام در سال ٩٣ فراخوانی برای انتخاب «روز ملی مشهد» به انتشار رسید. در این میان، به رغم گزارش های پی درپی شهرآرا و رسانه های استان به مدت ٣ سال دیگر، باز هم اقدام خاصی در این خصوص انجام نشد تا سال ٩۶ که با تشکیل کارگروهی در شورای پنجم، روز ملی مشهد جانی دوباره به خود گرفت.

با همه این تفاصیل، اکنون آرام آرام با پیگیری های چندین ساله شهرآرا، ایده مان در خصوص «روز ملی مشهد» دارد به بار می نشیند و به گفته تقی‌ابراهیمی سالاری، بعد از ماه مبارک رمضان جلسه نهایی برای انتخاب گزینه نهایی برگزار می شود تا پس از آن تصمیم پایانی به شورای فرهنگ عمومی استان اعلام شود.

سالروز ورود امام رضا(ع) به مشهد، روز تغییر رسمی نام توس به مشهد و هشتمین روز از هشتمین ماه سال ٣ گزینه ای هستند که روی میز شورای شهر برای انتخاب روز ملی مشهد قرار دارد. حالا با صحبت های دیروز تقی ابراهیمی سالاری، رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر مبنی بر غیرمحتمل بودن انتخاب هشتمین روز از هشتمین ماه سال، باید دید انتخاب شورایی ها به سمت کدام یک از موارد اول و دوم میل می کند.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *