۶۰ درصد صادرات ریلی کشور از مرز خراسان رضوی انجام می گیرد

  • ۵ سال قبل
  • 0

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: بیش از ۶۰ درصد صادرات ریلی کشور از طریق مرز این استان انجام می شود اما مشکلات ۲۰ ساله کمبود واگن در این حوزه برطرف نشده است.

محمد حسین روشنک در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: بیش از ۲۰ سال است که کمبود واگن بخش صادرات این استان را دچار مشکل کرده و خواسته های صادرکنندگان مبنی بر رفع این مشکل محقق نمی شود.

وی عدم امکان سیر واگن های ایرانی در شبکه ریلی کشورهای سی.آی. اس را مهمترین دلیل کمبود واگن برای صادرات کالا از خراسان رضوی دانست و اظهار داشت: صدور مجوز تامین واگن برای اشخاص و شرکتهای مختلف زمینه ساز افزایش قیمت واگن و در نتیجه افزایش هزینه های صادرات در استان شده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر کاهش واردات ریلی، کندی سیر واگن های روسی در کشور، نامشخص بودن متولی تامین واگن در استان، اضافه شدن سایر کالاها به سبد صادرات، روند خصوصی شدن راه آهن در کشورهای آسیای میانه بر مشکلات صادرات حوزه ریلی استان افزوده است.

وی با اشاره به راهکارهایی برای رفع مشکل کمبود واگن در استان گفت: تمدید نکردن هرگونه مجوز واردات برای واگن صادراتی از اول خرداد ماه امسال، تامین واگن صادراتی و زیرساخت مناسب حمل ریلی توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

روشنک افزود: لازم است اخذ هر گونه تصمیم گیری و ارائه مجوز برای تامین واگن توسط بخش خصوصی با نظر کمیته نظارت بر سیاستگذاری تامین و توزیع واگن مستقر در راه آهن با توجه به سهم صادراتی استان در حوزه صادرات ریلی کشور، انجام گیرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی اظهار داشت: مشکلات حمل ریلی کالا به تاجیکستان به دلیل مخالفت دولت ترکمنستان با ترانزیت ریلی از مسیر این کشور است لذا پیشنهاد می شود توافقی بین راه آهن ایران و راه آهن ازبکستان مبنی بر تعویض بارنامه واگن بدون تخلیه و بارگیری به دلیل هزینه های زیاد آن منعقد شود و این توافق نامه تا زمانی که روابط دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان به روال عادی برگردد، ادامه داشته باشد.

معاون بهره برداری و ناوگان اداره کل راه آهن خراسان نیز در این نشست گفت: به موازات تامین واگن توسط بخش خصوصی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به درخواست ورود ۴۰۰ واگن امداد دولتی از کشور ازبکستان و ۳۰۰ دستگاه از کشور تاجیکستان کرده است، ضمن اینکه کشور تاجیکستان نیز نسبت به تامین واگن مزبور قول مساعد داده است.

مصطفی نصیری افزود: با توجه به نیاز بازار در تامین واگن امداد دولتی، مجوز ورود واگن امداد دولتی از مبادی کشورهای سی.آی.اس با ارائه ضمانت نامه و تعهد کتبی به شرکتها داده شده است که مجوز اولیه از تاریخ ۲۰ اسفند ماه پارسال تا ۳۱ اردیبهشت ماه امسال اعتبار داشت که به علت استقبال مشتریان این مجوز تا ۳۰ آبان ماه سال جاری تمدید شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۱۵ شرکت برای ورود واگن امداد دولتی و خصوصی به شرکتهای سی.آی.اس معرفی شده و هفت شرکت از این تعداد ۹۹۶ واگن دولتی و خصوصی وارد و بارگیری کرده اند.

وی گفت: تعداد واگن تامین شده از داخل شبکه برای صادرات استان از ابتدای سال جاری تا ۲۳ اردیبهشت ماه، هزار و ۵۰۰ واگن اما در مدت مشابه سال گذشته ۵۰۰ واگن بود.

نصیری افزود: امسال مجوز ورود واگن های خصوصی به شرکتها و ارائه تخفیف ۲۵ درصدی به سایر کالاها در واگن های خصوصی از سوی راه آهن داده شده که برابر همین بخشنامه شرکت سیمان شرق خراسان رضوی ۵۸۷ واگن خصوصی وارد و بارگیری کرده است، ضمن اینکه تاکنون تا سقف هزار دستگاه واگن مجوز داده شده که به مرور زمان از مرز وارد، بارگیری و به مقصد اعزام می شوند.

وی تشویق واردکنندگان به واردات کالا با واگن مسقف به جای فله بر را از دیگر اقدامات راه آهن برشمرد و اظهار کرد: در همین راستا ۳۰ درصد از واگن های مسقف حامل کالاهای وارده به عنوان تشویق برای صادرات کالا به وارد کنندگان اختصاص داده می شود.

وی گفت: سهم صادرات استان به تفکیک واگن تامین شده توسط راه آهن و بخش خصوصی در سال جاری شامل واگن امداد دولتی توسط راه آهن صفر درصد، واگن داخل شبکه ۶۰ درصد، واگن امداد دولتی توسط شرکتها ۱۸ درصد و واگن امداد خصوصی توسط شرکتها ۲۲ درصد می باشد.

معاون اداره کل راه آهن خراسان افزود: از ابتدای امسال تا ۲۳ اردیبهشت ماه، ۱۸۴ هزار تن کالا از طریق مرز سرخس به صورت ریلی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱۹ درصد از نظر حجم و ۲۸۸ درصد از نظر تعداد واگن افزایش داشته است.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *