نگاه ما به مناطق کم برخوردار ویژه است

  • ۵ سال قبل
  • 0

نگاه ویژه به مناطق کم برخوردار، بازگشایی معابر طرح نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر، سیاسی نبودن کارکرد شورا، تعامل با ذینفعان جامعه برای توسعه شهر، منابع درآمدی بزرگترین چالش شهرداریها، تعیین تکلیف بی آرتی تا دو ماه آینده، موضوعات مرتبط با کمربند جنوبی، خلاص شدن مدیریت شهری از یک بدهی بزرگ با تهاتر ۴۴۰۰ میلیارد تومان بدهی بخشی از موضوعات مطرح شده در نشست خبری رئیس شورای شهر مشهد بود.

محمدرضا حیدری در نشست خبری به مناسب هفته شوراها با بیان اینکه با توجه به بار منفی روانی حاشیه شهر از لفظ مناطق کم برخوردار برای این مناطق استفاده می کنیم، افزود: مناطق کم برخوردار محصول مسائل ساختاری کشور، نبود آمایش سرزمینی، مهاجرت و خشکسالی است اما با این حال توجه ما به مناطق کم‌برخوردار ویژه است.

وی گفت: در همین راستا سال گذشته از ۲۷ بوستانی که احداث شد ۵۰ درصد آن در مناطق کم برخودرار بود و امسال نیز از ۳۱ بوستان برنامه ریزی شده ۱۵ بوستان در مناطق کم‌ برخوردار احداث می‌شود.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر و ایجاد آبگرفتگی در تعدادی از مناطق شهر مشهد اضافه کرد: از ۲۴۱ مورد آب‌گرفتگی در بارندگی‌های اخیر ۱۴۱ مورد در مناطق کم‌ برخوردار اتفاق افتاد که برای رفع و اصلاح آن ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.

وی تصریح کرد: همچنین در سال جاری ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت معابر در نظر گرفته شده که ۵۰ درصد این مبلغ به مناطق کم‌ برخوردار اختصاص داده خواهد شد.

حیدری به ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت متناسب در مناطق کم برخوردار اشاره و اظهار کرد: در چهار دوره قبل قرارداد ۴۰۰۰ واحد مسکونی متناسب و ارزان قیمت در مناطق کم برخوردار بسته شده بود که تنها ۱۵۰۰ واحد را در دوره های گذشته تحویل داده بودند و ۲۵۰۰ واحد دیگر در این دوره تکمیل و تحویل داده شد و قرارداد ۲۵۰۰ واحد دیگر بسته و این تعداد در حال اجرا و قرارداد ۱۵۰۰ واحد دیگر امسال منعقد خواهد شد.

رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد را نیز موظف کرده ایم در ساماندهی بافت های ناکارآمد در مناطق کم برخوردار ورود پیدا کند هر چند که وظیفه همه دستگاه ها از جمله راه و شهرسازی است که تکلیف ۸۵ هزار هکتار از حریم شهر را مشخص کند و جلوی ایجاد حاشیه ای دیگر گرفته شود که در کنار آن با مشارکت آستان قدس بحث تثبیت مالکیت را پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین امسال بخش زیادی از پروژه های عمرانی نیز در مناطق کم برخوردار اجرا و تخفیفات ویژه ای برای سرمایه گذارانی که پروژه های خدماتی در این مناطق اجرا کنند در نظر گرفته خواهد شد؛ در بافت پیرامونی اطراف حرم در حال حاضر ۵ هزار میلیارد تومان حقوق مکتسبه وجود دارد تا وضعیت بافت در همین حال متوقف بماند. این مبلغ باید از محلی غیر مدیریت شهری تامین شود، چون ما متولی طرح نیستیم.

وی با اشاره به طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر و اختلافی که منجر به شکایت به دیوان عدالت اداری شده است، افزود: در ابتدا طرح تاش برای نوسازی بافت فرسوده حرم مطهر با سیاست تملک بافت و هزینه آن در پروژه ها بر اساس تراز صفر اجرا شد که با توجه به نداشتن صرفه اقتصادی به افزایش طبقات پروژه ها و بروز مشکلات و اعتراضاتی منجر شد.

حیدری اضافه کرد: با توجه به این موارد و دغدغه هایی که وجود داشت طرح جدیدی از سوی راه و شهرسازی ارائه شد که براساس آن مداخله صفر و تنها فضاهای موجود بازسازی و طرح تمام شود که مدیریت شهری و استانداری هم نظر هستند اما به دلیل ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق مکتسبه در طرح اینکار امکان پذیر نیست مگر اینکه منابعی برای پرداخت آن درنظر بگیرند.

رییس شورای شهر تصریح کرد: معتقدیم اگر طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر عینی و واقعی نباشد طرح ۵۰ سال دیگر نیز جمع نمی شود در حال حاضر نیز نسبت به طرح جدید به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ایم و اکنون طرح در این دیوان در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: در سفر ربیس جمهور به مشهد درخواست کردیم که دولت در نوسازی بافت فرسوده کمک کند که با کمک نمایندگان مردم مشهد در مجلس ردیف برای اختصاص اوراق مشارکت با پرداخت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد مدیریت شهری در نظر گرفته شد که بر اساس آن در مرحله اول مجوز انتشار ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت داده شده است که از طریق آن خیابان‌های شعاعی به سمت حرم و امیدواریم تا پایان دوره شورا تمامی خیابان‌ها اصلی در این طرح بازگشایی شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش مدیریت شهری نه تنها در مشهد بلکه همه شهرهای کشور تامین منابع مالی به ویژه منابع پایدار است، اظهار کرد: نظام مالی شهر

داری مشهد نظام درآمد هزینه است بدین معنا که مدیر باید ابتدا منابع درآمدی را تامین و سپس پروژه تعریف و اجرا کند زیرا اکنون منابع کمک های دولت به زیر ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

حیدری گفت: ابتدای کار شورای پنجم با ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی روبرو بودیم که مشکلات زیادی را برای مدیریت شهری ایجاد کرد از جمله قرار گرفتن در لیست سیاه بانکها، سال ۹۶ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف تامین و بخشی از آن را پرداخت کردیم تا از لیست سیاه بانکها خارج شویم اما سال ۹۷ یک اتفاق چشمگیر با پیگیری و تلاش های بسیار مدیریت شهری انجام شد و آنهم تهاتر ۴۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی های شهرداری به بانک ها بود که انصافا کار بزرگی بود.

رییس شورای شهر افزود: اتفاق خوب این بود که دولت ظرفیتی را برای پرداخت بدهی های خود به شهرداریها از طریق بند”و” تبصره پنج با تهاتر ایجاد کرد که مدیریت شهری مشهد با همت بالای خود موفق شد بیشترین استفاده را در میان شهرها از جمله تهران با تهاتر ۴۴۰۰ میلیارد تومان بدهی های دولت با بدهی های شهرداری به بانکها انجام دهد که معادل ۲ سال درآمد نقدی شهرداری مشهد است.

وی با اشاره به این نکته که اگر این بدهی ها تهاتر نمی شد باید هر ماه ۱۵۰ میلیارد تومان به بانکها پرداخت می کردیم، ادامه داد: در کنار تهاتر این میزان بدهی دوره قبل ۷۰۰ میلیارد تومان پروانه شناور در مقابل بدهی به ابنک سپه به این بانک واگذار شده بود که این میزان را نیز تهاتر و شهر را از یک بدهی بزرگ خلاص کردیم.

وی در ادامه این نشست خبری در خصوص انتصاب ها در شهرداری مشهد تصریح کرد: مسئولیت انتصاب نیروها با شخص شهردار است و شورای شهر مسئولیتی ندارد، زیرا اگر ورود پیدا کند می شود دخالت اما شورا بر مبنای راهبردهای خود قول هایی به مردم داده است که باید تحقق یابد لذا در ابتدا اعلام کرده ایم که مدیرانی به کار گرفته شوند که با راهکارهای قول داده شده به مردم باور داشته باشند و شورای شهر نیز بر عملکردها از طریق شورای نظارت عالیه و کمیته های نظارتی مناطق نظارت دارد.

وی درباره سرنوشت کمربند جنوبی مشهد نیز گفت: توقعی که از رسانه ها در این حوزه داریم این است که داده های کاملی در این زمینه به مردم ارائه دهند، پروژه کمربند جنوبی مربوط به شوراهای سوم و چهارم است و میراثی است که به ما رسیده است ما نسبت به اجرای این پروژه و هزینه های آن تصمیمی نگرفته ایم و ۱۰ سال قبل این پروژه با همه تائیدیه های لازم بالادستی آغاز شد و تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه شده که با قیمت های امروز ۸۰۰ میلیارد تومان می شود هزینه شده است.

حیدری افزود: بعد از ۱۰ سال دغدغه های محیط زیستی مطرح شده است، دغدغه های محیط زیستی را ما نیز قبول داریم اما باید راهکاری برای آن دیده شود کدام طرح عمرانی است و یا کدام جاده اجرا نشده در کشور که بحث های محیط زیستی نداشته باشد.

رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: در فضاهای موجود در حاشیه های کمربند جنوبی در ضلع جنوبی که کمربند سبز امکان ساخت و ساز را نمی دهد، مهم ضلع شمالی است که خود کمربند سه لاین سبز دارد و می شود در طرح جامع و تفصیلی کاربری اراضی که کمربند را به شهر وصل می کند را فضای سبز تعریف کرد.

وی اضافه کرد: اکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از سرمایه مردم در این محل هزینه شده است می توانیم نواقص را به حداقل ممکن برسانیم، نمی شود مدیریت شهری آینده نگرانه کاری را شروع کرده بیاید بدهکارهم شود، اگر مدیریت عالی استان و سایر بزرگان صلاح نمی دانند کمربند جنوبی اجرا شود اعلام کنند تا ما هم به مردم بگوییم گفته اند اجرا نشود، نمی شود که منابع مالی را تامین کنیم و باز بدهکار باشیم.

*تا یک ماه آینده شهروندان «چشمِ شهر» می‌شوند

وی به اقدامات انجام شده در حوزه شهر هوشمند اشاره و اظهار کرد: در این راستا تا یک ماه آینده از سامانه‌ای به نام «چشم شهر» رونمایی می‌شود که از طریق این سامانه شهروندان می توانند کوچکترین درخواست خود را از طریق آن ثبت کنند.

وی گفت: این سامانه در حقیقت یک سامانه اورژانسی برای رسیدگی به درخواست شهروندان در کمترین زمان ممکن است که برای پاسخ به درخواست های عمرانی از قبیل آسفالت و… که شهروندان از طریق آن اعلام می کنند اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است.

حیدری ادامه داد: مشهد آبرو و آیینه رشدیافتگی ایران اسلامی است، براساس آمار ۲۷ میلیون نفر زائر در سال به مشهد سفر می کنند که می‌توان نتیجه گرفت در حقیقت هر سه سال یک بار کل جمعیت ایران به مشهد می‌آیند.

رییس شورای شهر مشهد در ادامه این نشست گفت: برای پیشبرد کارها و با توجه به اینکه اعتقاد داریم شورا یک نهاد اجتماعی فرهنگی است نه سیاسی، پرهیز از مجادلات سیاسی را اولویت کاری خود قرار داده ایم و تعامل و هم‌افزایی در فضای مدیریت شهری را رشد دادیم و در حال حاضر تعامل حداکثری بین ارگان‌ها و دستگاه‌ها در مشهد وجود دارد.

وی در خصوص وضعیت

 

یکی از اعضای شورای شهر نیز اظهار کرد: موضع شورا در خصوص فعالیت یک عضو شورا که فعلا در جلسات علنی هم حضور ندارد پایبندی به مسائل قانونی است.

وی تصریح کرد: در خصوص مسائل مربوط به اعضای شورا قانون وجود دارد و نوع پرونده ایشان باید مسیر حقوقی خودش را طی کند، تا تعیین تکلیف شود به همین دلیل ایشان در جلسات علنی به لحاظ حقوقی نیستند، از دیگر سو مانع حقوقی هم برای عدم جاگذاری عضو علی‌البدل وجود ندارد چون عدم حضورشان غیراختیاری است.

حیدری ادامه داد: در مورد عضو علی‌البدل باید دستگاه قضایی تعیین تکلیف کند، اگر خروجی این تعیین تکلیف مسئولیتی را بر عهده ما گذاشت آن موقع ورود پیدا خواهیم کرد.

*سرانه نگهداری شهر برای یک خانواده چهار نفره ۹ میلیون تومان است

رییس شورای شهر مشهد تصریح کرد: سرانه نگهداری شهر در هزینه‌های جاری برای هر نفر ۵۱۰ هزار تومان و در هزینه‌های عمرانی این سرانه به ازای هر نفر یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است که این رقم برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۹میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی اضافه کرد: ما فقط برای چرخیدن چرخ سازمان اتوبوسرانی حدود ۲۳۰ میلیارد تومان باید به این سازمان یارانه بدهیم و در تلاشیم هستیم به سمت و سویی برویم که در مترو و اتوبوس پرداخت هزینه براساس طی مسافت محاسبه شود.

وی گفت: سهم حمل و نقل عمومی اتوبوس از ۱۸ درصد سال ۹۵ به ۱۵ درصد در حال حاضر رسیده است و این کاهش هیچ ارتباطی به موضوع افزایش یا کاهش هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی ندارد.

*با اجرای برنامه فرهنگی موسیقی با حفظ همه شئونات موافقیم

وی تصریح کرد: ادامه اجرای بی‌آرتی خیر همگانی دارد، اما با ناراحتی برخی از کسبه مواجه است. فعلا متولیان در حال مطالعه مجدد هستند و ظرف دو سه ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

حیدری با بیان اینکه برنامه موسیقی می‌تواند اثرگذار باشد، اظهار کرد: این خوب نیست که شهروندان مشهدی از اینجا برای کنسرت کیوان ساکت به شاهرود بروند.

رییس شورای شهر افزود: ما با اجرای برنامه‌های مخالف شئونات مخالفیم ولی اجرای برنامه کیوان ساکت یا دکتر اصفهانی برنامه‌های فرهنگی مناسبی هستند لذا معتقدیم می‌توان با حفظ همه شئونات برنامه‌های فرهنگی موسیقی اجرا کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه