جامعه جهانی از یکجانبه گرایی آمریکا نگران است

  • ۵ سال قبل
  • 0

یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: جامعه جهانی از یکجانبه ‌گرایی آمریکا در خروج این کشور از معاهدات بین المللی نگران است.

عابد اکبری در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام، همایش یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل با هدف به دست آوردن راهکارهای حقوقی در مقابل اقدامات یکجانبه ‌گرایانه آمریکا و جلوگیری از روند اینگونه اقدامات، برنامه ریزی شد.

وی اظهار داشت: استناد آمریکا به قوانین داخلی خود برای تنبیه یا وادار کردن کشورهای دیگر به همراهی با خود می‌ تواند به عنوان موردی از نقض قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کنفرانس یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل گفت: این نقض با استناد به قوانین داخلی آمریکا و تسری فراسرزمینی آن است که پیش از برجام برای سایر تعهدات بین‌ المللی آمریکا ایجاد شده است.

اکبری اقدامات آمریکا از قبیل خروج از پیمان INF، خروج از معاهده پاریس، خروج از پیمان تجاری فرآتلانتیک و همچنین خروج از برجام را از جدی ترین مصادیق تهدیدها علیه نظم بین المللی دانست و افزود: استخراج سایر موارد مصداقی یکجانبه ‌گرایی آمریکا در برابر سایر کشورها در این نشست‌ ها می‌ تواند به قوی شدن استدلال و تسهیل پذیرش این روایت حقوقی کمک کند.

رئیس موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران ادامه داد: خروج آمریکا از معاهدات بین المللی موجب سست شدن هنجارها و رویه‌های حقوقی در نظام بین ‌الملل است و نتیجه آن افزایش مخاطرات امنیت بین‌ المللی خواهد بود.

وی محورهای این کنفرانس را در هفت موضوع دانست و افزود: مهم ترین موضوع مورد بحث درباره خروج آمریکا از برجام و آینده معاهدات و پیمان ‌های تسلیحاتی متعارف و غیرمتعارف خواهد بود زیرا مورد توجه قرار دادن جنبه ‌های حقوقی و سیاسی خروج آمریکا از برجام و هشدار نسبت به برهم خوردن نظم حقوقی بین ‌المللی به واسطه این خروج در سطح بین ‌المللی، بر ضرورت اصلی و کلان پیشبرد کنفرانس تاکید دارد.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: عملکرد فعلی رئیس جمهوری آمریکا در خروج بی پرده از برجام اثبات یکجانبه گرایی را ساده تر کرده است.

جوان جعفری افزود: سیاستگذاران کشورها در نظام انتخاباتی با نظر مردم انتخاب می شوند و الزاما قرار نیست فردی با دانش سیاسی انتخاب شود به همین دلیل مشغولیت های این مدیران به قدری است که امکان فرصت مطالعه و فکر کردن در مورد موضوعات تخصصی را به صورت کامل از دست می دهند و لازم است خروجی این نشست ها به تصمیم گیری آنها کمک کند.

همایش یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل با برگزاری چهار پیش نشست ۱۱ تیر ماه امسال در تهران برگزار می شود.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه