• صفحه خانگی
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • تصفیه‌خانه‌های محلی تجمیع می‌شوند ؛ کاهش ١٣ پروژه تصفیه‌خانه مشهد به ۵ پروژه با ظرفیت تصفیه فاضلاب سابق

تصفیه‌خانه‌های محلی تجمیع می‌شوند ؛ کاهش ١٣ پروژه تصفیه‌خانه مشهد به ۵ پروژه با ظرفیت تصفیه فاضلاب سابق

  • ۵ سال قبل
  • 0

 

شبکه جدا‌سازی ‌فاضلاب شهری و تصفیه آن برای مصارفی از جمله فضای سبز دغدغه‌ای است که مدیریت شهری سال‌ها با آن دست‌‌به‌گریبان است و اقدامات مختلفی ‌نیز در این راستا انجام داده است. به گفته کارشناسان، آب مورد‌نیاز برای فضای سبز شهری مشهد بیش از ٢٣ میلیون مترمکعب در سال است که یک درصد آب این دشت به حساب می‌آید. از این رو، جریان احداث تصفیه‌خانه‌های محلی در راستای اجرای مصوبه هیئت وزیران از خرداد ٩۴ مطرح و ١۵ نقطه برای احداث این تصفیه‌خانه‌ها در نظر گرفته شد. مهر ٩۶ نیز مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد از اولویت مدیریت شهری برای ساخت این تعداد تصفیه‌خانه محلی فاضلاب شهری (لوکال) برای تبدیل پساب فاضلاب به آب مصرفی خبر داد تا شهرداری با استفاده از آن بتواند منابع آبی پایداری برای فضای سبز مشهد ایجاد کند.

خبر احداث این تصفیه‌خانه‌ها مدت‌ها تیتر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بود.

٢ تصفیه‌خانه چهل‌بازه و سیدی نیز در این مدت پیشرفت مناسبی داشته‌اند و قرار بود عملیات احداث ١٣ تصفیه‌خانه محلی دیگر با ظرفیت ٢٣١ لیتر بر ثانیه نیز آغاز شود. حتی فروردین سال گذشته کلنگ اولین تصفیه‌خانه محلی هوشمند فاضلاب نیز با حضور وزیر نیرو در منطقه ثامن به زمین خورد.

تجمیع ١٣ تصفیه‌خانه در ۵ تصفیه‌خانه

حالا با گذشت نزدیک به ۴ سال از مصوبه هیئت وزیران درباره اجرای طرح‎های تصفیه فاضلاب و تولید پساب، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد از تجمیع این ١٣ پروژه در قالب ۵ پروژه خبر داده است. مهدی یعقوبی این را هم به شهرآرا گفت که این تصمیم با انجام مطالعات و مشورت با شرکت آب فاضلاب مشهد و محیط زیست خراسان رضوی گرفته و به سرمایه‌گذاران واگذار شده است. وی با تأکید بر اینکه مجموع ظرفیت این ۵ تصفیه‌خانه برابر با ١٣ تصفیه‌خانه قبلی خواهد بود ادامه داد: برآورد اولیه اجرای این طرح ١۵٠ میلیارد تومان بود که با توجه به نوسانات قیمت‌ها و نرخ ارز، این رقم افزایش چشمگیری خواهد داشت و باید دوباره بررسی شود.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تعهد سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه ۴ سال است افزود: البته در این زمینه قول‌هایی داده شده است که سرعت انجام پروژه‌ها بیشتر شود. یعقوبی همچنین ٢ هدف اصلی خدمات شهری در سال جدید را سرعت بخشیدن به فعال کردن تصفیه‌خانه‌ها و اجرای خط انتقال آب از تصفیه‌خانه خین عرب به شبکه جداسازی فاضلاب مطرح کرده است.

احداث ۵ تصفیه‌خانه با ظرفیت ٢٣١ لیتر بر ثانیه

همچنین مدیر تأمین و توزیع منابع آبی سازمان پارک‌های شهرداری مشهد با اشاره به تجمیع تصفیه‌خانه‌های جدید در ۵ نقطه با مجموع ظرفیت ٢٣١ لیتر بر ثانیه برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد، درباره مکان و ظرفیت هرکدام از آن‌ها گفت: این ۵ تصفیه‌خانه محلی شامل تصفیه‌خانه‌ آزادی ۵٠ با ظرفیت ١۴٠ لیتر بر ثانیه، بوستان آفتاب با ظرفیت ۵٠ لیتر بر ثانیه، بوستان وفا با ظرفیت ٢٠ لیتر بر ثانیه، بوستان افرا با ظرفیت ١١ لیتر بر ثانیه و هاشمیه ۶۵ با ظرفیت ١٠ لیتر بر ثانیه هستند.

عبدا… سلطان‌احمدی این را هم گفت که تصفیه‌خانه سیدی با ظرفیت ١٣٩ لیتر بر ثانیه و چهل‌بازه با ظرفیت ۵٠ لیتر بر ثانیه هرکدام به‌ترتیب ٧۵ درصد و ٣۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

او همچنین میزان آب تصفیه‌شده برای ورود به شبکه جداسازی آب فاضلاب را برای تصفیه‌خانه چهل‌بازه ۴ میلیون و ٣٠٠ هزار متر مکعب، تصفیه‌خانه سیدی ۵/١ میلیون متر مکعب و مجموع ۵ تصفیه‌خانه را ۵/۶ میلیون متر مکعب دانست.

منبع: روزنامه شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *