۱۶ جان‌باخته در تصادفات درون‌شهری نوروز

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس‌پلیس راهور خراسان‌رضوی گفت: در مجموع سال گذشته ۲۶ نفر جانباخته در حوزه درون‌شهری استان داشتیم، اما در سال جاری تعداد جانباختگان ۱۶ نفر بوده است.

سرهنگ محمدباقر سلیمی در رابطه با طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۹۸ و تصادفات درون‌شهری روی داده در استان، اظهار کرد: این طرح در دو مرحله به اجرا درآمد مرحله ابتدایی طرح از ۱۰ تا ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷ به‌مدت ۱۵ روز در معابر شهری و بافت‌های مرکزی شهرها که عبورومرور بیشتر بوده، اتفاق افتاد. با روا‌ن‌سازی ترافیک، هدایت تردد و برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و ساکن زمینه ارتقای ایمنی ترافیک را در سفرهای پیش از طرح نوروزی در سطح استان ایجاد کرد. مرحله دوم این طرح از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا پایان ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ ادامه داشت.

وی افزود: آماری که از مجموع حوادث در پایان طرح به‌دست آمده، نشان‌دهنده کاهش ۴۰ درصدی جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی در معابر شهری استان در سال جاری به نسبت همین بازه زمانی مشابه در سال گذشته بوده است. در مجموع سال گذشته ۲۶ نفر جانباخته در حوزه درون‌شهری استان داشتیم، اما در سال جاری  تعداد جانباختگان ۱۶ نفر بوده است. در رابطه با مجروحان نیز شاهد کاهش ۸ درصدی آمار نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی در رابطه با مهمترین دلایل وقوع تصادفات در طرح نوروزی ادامه داد: سه عامل در وقوع تصادفات نوروزی بیشترین تأثیر را داشته‌اند، ازجمله عابران پیاده که سهم آن‌ها در حوادث رانندگی درون‌شهری و تعداد جان‌باختگان ناشی از حوادث قابل توجه بوده است. تصادف عابرپیاده تلفیقی از خطای عابر و راننده خودرو بوده، بنابراین نیاز است عابران در عبور از معابر به‌ویژه معابر بزرگ‌راهی در ساعات شب، زمان‌هایی که محدودیت دید وجود دارد یا مانعی در راه است دقت بیشتری داشته باشند. از سویی دیگر رانندگان نیز بایستی در فضای شهری و بزرگ‌راه‌های شهری با سرعت متناسب با محیط و شرایط شهری رانندگی کنند که به آن سرعت مطمئنه گفته می‌شود.

میانگین سنی عابرانی که در این مدت تصادف کرده‌اند ۵۰ سال به بالا بوده است

وی اظهار کرد: میانگین سنی عابرانی که در این مدت تصادف کرده‌اند ۵۰ سال به بالا بوده است؛ بنابراین در ترافیک شهری بسیار آسیب‌پذیر هستند. درواقع به‌دلیل افت توانایی‌های جسمی در عبور سریع و امن از معابر و موانع، اشکالاتی که شاید در بینایی و شنوایی آن‌‎‌ها وجود دارد منجر می‌شود، نتوانند به‌درستی فاصله‌ها را تشخیص دهند و… در برخی مواقع بیشتر در معرض آسیب هستند؛ بنابراین نیاز است خانواده‌ها توجه بیشتری به این افراد داشته باشند. هرچند در برخی از تصادفات رانندگی، متولیان راه هم بنا بر نظر کارشناس مقصر تشخیص داده شده‌اند، به‌دلیل عدم وجود گذرگاه ایمنی، عدم خط‌کشی مناسب، عدم روشنایی مناسب و … هرچند این مورد، فنی است و باید در هر تصادفی به‌صورت جزئی و دقیق، عوامل موثر در آن تصادف را به دست آوریم.

سلیمی با بیان اینکه «کاربرهای پرخطر دیگر ما در روزهای نوروز موتورسیلکت‌سواران بودند» خاطرنشان کرد: موتورسیکلت‌ وسیله‌ای پرکاربرد و آسیب‌پذیر است که از مهمترین ملزومات آن استفاده رانندگان و سرنشینان آن از کلاه ایمنی است. معمولا سر، نخستین عضو بدن است که در هنگام تصادفات آسیب می‌بیند؛ بنابراین اگر موتورسوار فاقد کلاه باشد ضربه می‌تواند آسیب زیادی به او وارد کند.

وی تصریح کرد: سومین کاربرانی که در وقوع حوادث رانندگی نقش داشتند، افرادی هستند که با سرعت‌های مخاطره‌آمیز در تردد بودند و شتاب بی‌مورد داشتند که عمدتا منجر به واژگونی، خروج از مسیر و برخورد با موانع حاشیه مسیر اتفاق افتاده، درواقع سرعت و عدم توجه به جلو زمینه‌ساز وقوع تصادفات بوده است.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه