آمادگی مشهد برای پذیرایی از میلیون‌ها زائر در نوروز ۹۸

  • ۵ سال قبل
  • 0

«ورود سالانه ۳۰میلیون زائر و گردشگر به مشهد با کم‌ترین هزینه تبلیغات از نقاط مختلف دنیا»؛ خبری است که «محمدرضا حیدری»رئیس شورای این شهر آن را اعلام کرده و شهردار این شهر نیز از آمادگی برای پذیرایی و ورود بیشتر میهمانان و زائران در نوروز ۹۸ خبر داده است.

وجود بارگاه ملکوتی رضوی، آرامگاه فردوسی و ییلاق‌های خوش‌آب‌وهوا و البته صرف غذاهای لذیذ، از جمله جاذبه‌های معروف مشهد است که برای مردم ایران آشکار است. این شهر از ظرفیت‌های دیگری هم بهره‌مند است که مدیران شهری از ماه‌ها قبل برای معرفی آنها به ایرانی‌ها تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند. حالاهم به فاصله چند روزتا آغاز سال ۹۸«محمدرضا کلایی»، شهردار مشهد ازمردم ایران برای حضور در این شهر در تعطیلات سال نو دعوت کرده است.

به‌گفته کلایی، افزایش نشاط مردم و مسافران، ارائه خدمات مناسب حمل ‌ونقل شهری واجرای بر‌نامه‌های فرهنگی تنها بخشی از اقدامات و اهداف مدیران شهری مشهد برای افراد و خانواده‌هایی است که یا شهروند هستند یا مشهد را برای سفر نوروزی انتخاب کرده‌اند. از سوی دیگر، جانمایی المان‌های شهری در نقاط مختلف، کاری است که شهرداری مشهد هر سال اجرا می‌کند و مردم شور و هیجان خاصی برای رونمایی از آنها دارند، اما فقط این شهروندان نیستند که این حال و فضا را تجربه می‌کنند؛ آنانی هم که در سال‌های گذشته روزهای نخست سال نو را از شهرهای دیگر ایران در مشهد سپری کرده‌اند، می‌دانند رنگ و بوی بهار را بیشتر می‌توانند در این شهر حس کنند چراکه آثار هنری زیبایی در معابر و خیابان‌های این شهر به نمایش درمی‌آید؛ آثاری که هر یک یا یادآور خاطرات دوران کودکی و جوانی است یا تأمل‌برانگیز و حاوی پیام اخلاقی، فرهنگی یا اجتماعی. امسال هم این برنامه شهرداری در قالب جشنواره «خانه بهار» اجرا می‌شود که اعضای آن در مدیریت شهری از ماه‌ها قبل کار خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن آن شروع کرده‌اند؛ از انتشار فراخوان و دعوت از هنرمندان سراسر کشور گرفته تا نقاشان دیواری از کشورهای روسیه، کره‌جنوبی و اردن. اجرای برنامه‌هایی متفاوت در آرامگاه فردوسی هم از دیگر ویژگی‌های نوروز ۹۸ است که به گفته شهردار مشهد، در قالب این جشنواره میراث ماندگار شاهنامه در سال جدید پیش‌رو، نقش پررنگی در مشهد خواهد داشت.
نگران ترافیک نباشید
اما زائران وگردشگرانی که مشهد را به‌عنوان مقصد نوروزی خود انتخاب کرده‌اند، نگران بار ترافیکی در معابر این شهر نباشند، چراکه کلایی درباره اقدامات کوتاه‌مدت در حوزه ترافیک برای نوروز توضیح می‌دهد: در تعطیلات سال نو با توجه به موضوعاتی که در هسته مرکزی شهر وجود داشته با آستان قدس و پلیس‌ راهور به این نتیجه رسیدیم ۸ هزار و ۵۰۰ پارکینگ جدید در پیرامون محدوده حرم در اختیار زائران قرار دهیم. از سوی دیگر، برای این تعطیلات تصمیم داریم خطوط بی.آر.تی را برای تسهیل زائران رایگان کنیم. لایحه این موضوع این هفته به شورا ارسال خواهد شد.
پاسخگویی به نیازهای زائران و گردشگران
اظهارات مدیران شهری مشهد در چند وقت اخیر نشان می‌دهد، همگی کمر همت را محکم بسته‌اند تا با میدان دادن به نیروهای خلاق و جوان بهترین پذیرایی را از مسافران نوروزی شهر انجام دهند. موضوعی که «محمدرضا حیدری»، رئیس شورای شهر مشهد نیز معتقد به آن است و می‌گوید: «پاسخگویی به نیازهای زائران و گردشگران، مهم‌ترین عامل در افزایش ضریب ماندگاری آنهاست.»
به‌گفته حیدری، در تمام دنیا ادبیات رقابتی شدن شهرها در جذب گردشگر مرسوم شده و شهرهایی که جنبه ملی و بین‌المللی دارند، بیشتر از سایر شهرها به‌دنبال بهانه‌ای برای ارتقای شاخص‌های میزبانی هستند به نحوی که گاه برخی از عناصر هویتی کشورهای دیگر را به ناحق منتسب به خود می‌کنند یا عاریه می‌گیرند تا گردشگر بیشتری را به خود اختصاص دهند.
«اقتصاد، پویایی، تحرک و اشتغال شهر همگی به موضوع جذب زائر وابسته است.» نکته دیگری است که رئیس شورای شهر مشهد معتقد به آن است. حیدری توضیح می‌دهد:«سالانه میلیون‌ها زائر و گردشگر با کمترین هزینه تبلیغات از نقاط مختلف دنیا با تکیه بر باور و نیت خالصانه خود مشهد را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، اما این افراد انتظار دارند که تمامی امکانات مورد نیازشان در شهر فراهم باشد. مدیریت شهری همزمان با ایام نوروز تلاش جدی در جهت تحقق شهری زیبا، جذاب و با نشاط داشته که امیدواریم با همراهی همه دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط بتوانیم میزبانی درخوری برای مردم، زائران و گردشگران به ارمغان آوریم.»
فقط یک لبخند
در همین حال، «هادی بختیاری»، رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد هم از آماده‌ شدن مشهد برای پذیرایی از زائران دراین چند روز باقی مانده تا سال جدید خبر می‌دهد و معتقد است: «با یک لبخند تمایل زائر را برای بازگشت به این شهر افزایش دهیم.»
به‌گفته بختیاری، رویدادهای مختلفی برای ایام نوروز ازجمله زیباسازی شهری با هدف تعامل، احترام و تکریم میهمانان و زائران انجام ‌شده است. از میهمان به‌عنوان یک هدیه و نعمت تعبیر شده و موجب خیر و برکت در شهر می‌شود.
از سوی دیگر، «نرگس شالچیان»، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز از رونمایی از ۱۰ مورد محصولات فرهنگی و سوغات هویتی مشهد ویژه نوروز ۹۸ خبر داده است.
شالچیان می‌افزاید: نقشه تاریخی شهر توس یکی از این محصولات است که برای سال نو تهیه شده و هدیه به میهمانانی می‌شود که به مشهد می‌آیند.
وی می‌گوید: بسیاری از افراد با ظرفیت‌های مختلف مشهد آشنا نیستند؛ همین موضوع، عاملی شد تا بروشورهای ۳ روزه سفر تهیه شود و به افراد پیشنهاد می‌شود در کنار زیارت بارگاه امام رضا(ع) از چه ظرفیت‌ها، مسیرها و گونه‌های مختلف گردشگری می‌توان بازدید کرد. گنجاندن جاذبه‌های جدید در نقشه هوشمند شهر مشهد نیز از دیگر کارهایی است که برای مسافران نوروزی تدارک دیده شده است.
«حیدر خوش نیت»، سرپرست فرمانداری شهرستان مشهد هم اعلام کرد: مشهد برای میزبانی از زائران امام رضا(ع) و گردشگران در روزهای پایانی امسال و نوروز ۹۸، بیشتر از گذشته آماده است.
به‌گفته خوش نیت، خدمت کردن به زائران امام رضا(ع) افتخاری بزرگ و یک وظیفه است. بنابراین باید با همراهی و همکاری همه دستگاه‌های متولی و مردم بهترین میزبانی را از زائران در ایام پایانی اسفند و تعطیلات عید نوروز داشته باشیم.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *