خراسان رضوی در معرض بحران خونی

  • ۱۵ روز قبل
  • 0

فاز اول ساختمان پرماجرای انتقال‌خون خراسان‌رضوی بالاخره حدود دو سال پیش افتتاح شد؛ اما بهره‌برداری از این ساختمان بار چندانی از روی دوش این سازمان در مشهد برنداشت و هنوز بخش مهمی از تجهیزات آزمایشگاهی و خون‌گیری در ساختمان قدیمی انتقال‌خون که به گواه کارشناسان تا حدودی فرسوده است، مستقر است؛ به‌همین‌دلیل است که باید ساخت فاز دوم این ساختمان هرچه‌سریع‌تر آغاز شود؛ ساختمانی که به‌گفته مدیرکل سازمان انتقال‌خون خراسان‌رضوی ۱۷۰‌میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و برای اتمام اولین مرحله در فاز دوم ۳۵‌میلیارد تومان بودجه در نظرگرفته شده که هنوز اختصاص داده نشده است. اصغریان در نشست خبری هفته ملی اهدای‌خون به تشریح اقدامات و اتفاقاتی که در این سازمان مهم رقم خورده است، پرداخت.
مدیرکل انتقال‌خون خراسان‌رضوی با اشاره به اهمیت اهدای‌خون و نجات جان بسیاری از بیماران با فراورده‌های خونی گفت: اهدای هر واحد خون مساوی است با نجات جان سه بیمار؛ چون از هر واحد خون سه فراورده خونی، پلاکت و پلاسما و گلبول قرمز استخراج می‌شود و در بحرانی‌ترین زمان ممکن به بیمار تزریق می‌شود. اگر در روند انتقال‌خون خللی وارد شود، به معنای این است که بسیاری از اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها تعطیل می‌شود و بسیاری از بیماران جانشان به خطر می‌افتد.

افزایش ۷٫۵‌درصدی اهدای‌خون در استان
اصغریان با اشاره به تلاش‌های این سازمان برای نگه‌داشتن ذخایر‌خونی در وضعیت مطلوب ادامه داد: در سال گذشته افزایش هفت‌و‌نیم‌درصدی اهدای‌خون را داشتیم که این میزان دو برابر متوسط کشوری است. از سه ماهه اول سال گذشته تا امروز هم میزان اهدا ۱۱٫۲‌درصد زیاد شده است که سه برابر متوسط کشوری است. همچنین اهداکنندگان بار اولی خون در استان در سه ماهه اول امسال ۴۶‌درصد افزایش داشته است. امسال شاهد گرایش بیشتر مردم به اهدای خون هستیم. البته از‌آنجا‌که ۹۵‌درصد جامعه اهداکنندگان آقایان هستند، در تلاش برای افزایش سهم بانوان هستیم. البته این نسبت در کشورهای اروپایی برابر است. در ایران و در دوران دفاع‌مقدس شاهد نسبت بالاتری از اهدای خون بانوان بودیم که این عدد در سال‌های اخیر کاهش داشته است.
وی ادامه داد: لازم است اهدای‌خون در میان جوانان نیز افزایش یابد؛ زیرا در سال‌های اخیر اهدا در میان جوانان مناسب نبوده است. بازه سنی اهدا بین هجده ‌تا شصت ‌‌سال است و اگر جوانان از اهدای‌خون فاصله بگیرند، در سال‌های آینده دچار مشکل می‌‎شویم.

ارتقای کیفیت خون اهدایی با دستگاه‌های به‌روز
مدیرکل انتقال‌خون خراسان‌رضوی درباره اقدامات این سازمان در سال گذشته نیز گفت: برپایی پایگاه در حرم امام‌رضا(ع) دستاورد درخورتوجهی بود و بعد از ۲۵‌سال در خود حرم‌مطهر و صحن پیامبر‌اعظم(ص) پایگاه اهدای‌خون فعال شد و شاهد مراجعه فراوان زائران هستیم. ارتقای زیرساخت و بهسازی تعداد تخت در مشهد و به‌ویژه پایگاه میدان دکتر‌شریعتی نیز انجام شد و در کنار آن با اضافه شدن سه دستگاه به‌روز دنیا به انتقال‌خون که از لحاظ کیفیت در تراز یک دنیا هستند، کیفیت خون اهدایی و آزمایش‌های غربالگری در سطح بین‌المللی ارتقا یافت.
اصغریان افزود: در ذخایر پلاسمای استان هم مشکل داشتیم که خوشبختانه سال گذشته با خرید سردخانه سیار به ارزش ۵۰۰میلیون تومان ظرفیت ذخایر دو برابر و بار بزرگی از روی دوش ما برداشته شد.

۱۰ بیمارستان جدید در ۱۰ سال، بدون افزایش فضای انتقال‌خون
ناتمام‌ماندن ساختمان انتقال‌خون موضوع دیگری بود که مدیرکل انتقال‌خون استان درباره آن صحبت کرد و با اشاره به نیاز ۱۷۰‌میلیارد‌تومانی این ساختمان برای تکمیل، تأکید کرد: همچنان با مشکل کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم. قرار بود فاز دوم ساختمان انتهای سناباد ساخته شود؛ اما سیزده سال است که کار روی زمین است و بودجه‌ای برای آن پرداخته نشده است، آن هم با وجود اینکه در این یک دهه بیش از ۱۰ بیمارستان و ۳هزار تخت به بار درمانی استان و انتقال‌خون اضافه شده است. این ساختمان هم که اولویت اول ماست همچنان رشد نداشته است. برای تکمیل فاز دوم در سال گذشته بودجه ۱۷۰‌میلیارد‌تومانی تعیین و پیشنهاد داده شد که ساخت این ساختمان فاز‌به‌فاز جلو برود و ابتدا سالن اصلی اهدا و آزمایشگاه ساخته و بعد فازهای بعدی پروژه تکمیل شود. برای فاز اول ۳۵‌میلیارد تومان نیاز است که اگر تأمین نشود، دوباره پروژه نیمه‌تمام می‌ماند. با‌این‌همه در سال گذشته الزامات فعالیت عمرانی ساختمان سناباد فراهم و بودجه اولیه تخصیص داده شد و با انتخاب پیمانکار، کار شروع خواهد شد.

ساختمان فرسوده میدان شریعتی
وی ادامه داد: یک پایگاه انتقال‌خون و قسمت فنی ما در میدان شریعتی است و این پایگاه بیش از ۲۵‌سال عمر دارد و فرسوده است. به ما هم برای استحکام بنای آن تذکر داده‌ و اعلام کرده‌اند که استحکام لازم برای دستگاه‌های آزمایش را ندارد؛ ضمن اینکه انتقال‌خون در پدافند غیرعامل در رده حیاتی است و باید ما‌به‌ازای آن یک پایگاه جامع اهدای‌خون ساخته شود که فرایندش روی زمین مانده است. وقوع یک زلزله حتی می‌تواند کل فضای انتقال‌خون استان را به زیر آوار ببرد.
اصغریان با بیان اینکه انتقال‌خون خراسان‌رضوی در حوزه نیروی انسانی هم ضعف دارد، تصریح کرد: در سال گذشته ‌۲۰درصد افزایش تقاضای بیمارستانی داشتیم و اگر همپای رشد تخت و بیمارستان و تقاضا جلو نرویم، در آینده نزدیک نمی‌توانیم خون کافی به مراکز درمانی برسانیم و شاید ۳۰‌درصد از عمل‌های جراحی کنسل شود؛

افزایش کار و کاهش کارکنان
وی تصریح کرد: اکنون به ۶۵ بیمارستان خون‌رسانی می‌کنیم و دو‌سه سال آینده سه یا چهار بیمارستان جدید را در مشهد خواهیم داشت و باوجود‌این تعداد کارکنان ما افزایش نداشته است و حتی دوازده نفر هم بازنشسته شده و جایگزین نداشته‌اند. سال گذشته با کمک داوطلبان، از پویش «داوطلبان زندگی‌بخش» استفاده کردیم و کار پیش رفت، ولی این‌ها مسکن موقت هستند و درمان اصلی این است که مجوز استخدام نیروی‌انسانی دریافت کنیم. اصغریان در ادامه و با اشاره به دیگر‌برنامه‌های هفته ملی اهدای خون ادامه داد: از‌آنجایی‌که شهید مالک رحمتی از اهداکنندگان در پایگاه اهدای‌خون در نزدیکی حرم‌مطهر‌رضوی بودند، قصد داریم این پایگاه را به نام ایشان نام گذاری کنیم.

منبع : شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *