سرانه ورزشی در مشهد هفت هزارم متر مربع است

  • ۷ ماه قبل
  • 0

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه استاندارد بین‌المللی سرانه ورزشی (فضای ورزشی به نسبت جمعیت)، ۱.۲ متر است، گفت: علی‌رغم اینکه ممکن است، تصور شود مشهد برخوردار از فضاهای ورزشی زیادی است، در مشهد سرانه ورزشی هفت هزارم مترمربع است که با استاندارد بین‌المللی فاصله زیادی دارد و برعکس این سرانه در بعضی از شهرستان‌های استان حتی بیش از ۲ متر است که نسبت به مشهد وضعیت بسیار بهتری دارند.
علیرضا تاج‌فیروز با بیان اینکه تاکنون بیشتر مطالبات در زمینه ورزش بوده و در زمینه جوانان مطالبه زیادی نداشتیم، عنوان کرد: اگر اهمیت معاونت جوانان بیشتر از حوزه ورزش نباشد، قطعا کمتر نیست و اعتقاد دارم ورزش هم باید در راستای اهداف جوانان قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه اگر اداره کل ورزش و جوانان در ادوار گذشته به وظایف خود درست عمل کرده بود، این همه جوان معترض نداشتیم، افزود: اگر ما برای جوانان برنامه‌ریزی نکنیم قطعا دشمنان ما برای جوانان برنامه‌ریزی کرده و از انرژی خوبی که در وجود جوانان است در جهت اهداف خود بهره‌برداری خواهند کرد.
تاج‌فیروز اظهار کرد: تلاش من در این سه ماهه قبول مسئولیت این بوده که در کنار ورزش به حوزه جوانان بیشتر از گذشته بها داده شود و اتفاق خوبی که در اداره ورزش و جوانان و در حوزه جوانان افتاد؛ این است که عهد کردیم تا جایی که امکان دارد از ظرفیت همه همکاران در حوزه جوانان استفاده کنیم.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این چندماهه فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته از جمله نشست با دبیران سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و گوش سپردن به دغدغه‌های آنها که ۵ نفر از این دبیران برای دوره‌های توانمندسازی اعزام شدند. همچنین حداقل ۱۲ جلسه ساماندهی امور جوانان در شهرستانها برگزار شده و دستور کار تهیه می‌کنیم.
بعد از ۱۵ سال جلسه شورای ورزش و تربیت بدنی با ریاست استاندار برگزار شد
وی با بیان اینکه بعد از ۱۵ سال جلسه شورای ورزش و تربیت بدنی با ریاست استاندار برگزار شده که همراهی و همکاری کردند و پیگیر مصوبات جلسه هستند، افزود: در حال حاضر به دنبال این هستیم که ستاد ساماندهی جوانان استان را با ریاست استاندار خراسان رضوی تشکیل دهیم که در حال تدوین دستورالعمل و دستور جلسه آن هستند و امیدواریم با کمک تمامی دستگاه‌های مرتبط با حوزه جوانان بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، توسعه و سنجش مراکز تخصصی ازدواج و خانواده، برگزاری کارگاه‌های مختلف در بخش مهارت‌های زندگی با موضوع آموزش قبل، حین و بعد ازدواج در سطح استان و به خصوص در مناطق محروم، برگزاری جشن‌های ازدواج در هفته ازدواج برای زوج‌های جوان، راه‌اندازی کمپ‌های ازدواج آسان با همکاری خیرین در سطح استان و مشاوره رایگان در هفته ازدواج توسط مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را از دیگر اقدامات انجام شده در چندماهه اخیر ذکر کرد.
تاج‌فیروز افزود: مراکز مشاوره ازدواج و خانواده مجموعه‌هایی هستند که از معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان مجوز می‌گیرند و به همین دلیل در راستای اهداف اداره ورزش و جوانان همراهی و همکاری لازم را دارند.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: حوزه جوانان جای کار بسیار دارد و در حوزه اشتغال جوانان، ازدواج جوانان، مسکن جوانان و… می‌توان از ظرفیت‌های سمن‌ها و گروه‌های جهادی در راستای ساماندهی این اهداف بهره ببریم که در همین راستا پیگیریم که در نیمه دوم سال با برگزاری ستاد ساماندهی بتوانیم مصوباتی با حضور استاندار بگیریم.
تاج فیروز در رابطه با موانع و مشکلات پیش‌رو افزود: برای انجام هر کاری با توجه به ضوابط و قوانین موجود قطعا مشکلات و موانعی وجود دارد، اما باید با تلاش و پیگیری این موانع را از سر راه برداشته و مشکلات را حل کنیم.
تنها دستگاهی که اعتبارات عمرانی آن برگشت خورد اداره کل ورزش و جوانان بود
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در رابطه با پروژه‌های عمرانی عنوان کرد: در سال جاری و اوایل تیرماه اولین کاری که کردیم این بود که تعداد پروژه‌ها را برآورد کردیم که حدود ۴۰۰ پروژه برآورد شده و بعضی از این پروژه‌ها زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند که این پروژه‌ها را کنار گذاشتیم و بر پروژه‌هایی که بالای ۴۰ الی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و شامل ۱۷۰ پروژه بود، تمرکز کرده و این پروژه‌ها را براساس درصد پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد اولویت‌بندی کردیم.
وی افزود: برای تکمیل این ۱۷۰ پروژه حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان اعتبار لازم است. عمده این پروژه‌ها مربوط به حوزه ورزش و زمین‌های و سالن‌های ورزشی و تعدادی نیز مربوط به خانه‌های جوان است.
۵۰ تا ۶۰ پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید
تاج‌فیروز اظهار کرد: تعدادی پروژه در هفته دولت افتتاح شد، حدود ۲۱ پروژه در هفته تربیت بدنی افتتاح خواهد شد و تعدادی نیز در دهه فجر و به طور کلی حدود ۵۰ الی ۶۰ پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه تنها دستگاهی که اعتبارات عمرانی آن برگشت خورد اداره کل ورزش و جوانان بود، گفت: از اول تیرماه در تلاش هستیم که مقداری از اعتبارات را جذب کنیم و اگر تلاش مضاعف همکاران ما در این مدت نبود این اعتبارات را هم از دست می‌دادیم، در این مدت کوتاه چند هفته‌ای حدود ۵۰ قرارداد بسته شده تا بتوانند در همین وقت کم اعتبارات را جذب کنند.
وی تصریح کرد: در زمینه اشتغال، جوانی جمعیت، ازدواج و… تا الان آمار مبسوط و قابل توجهی نداشتیم و در این زمینه کاری انجام نشده، ولی در دستور کار معاونت جوانان گذاشتیم تا این آمار را تهیه کنند و در آینده نزدیک، بر اساس این آمارهای اولیه هدف‌گذاری کنیم.
تاج‌فیروز عنوان کرد: یکی از موارد جدی که از آغاز دوره چندماهه مسئولیت و از همان اول پیگیری کردیم، در درجه اول ساماندهی ساختار اداری بود و اینکه هر یک از همکاران بر اساس تخصص در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.
وی افزود: استاندارد بین‌المللی سرانه ورزشی (فضای ورزشی به نسبت جمعیت)، ۱.۲ متر است که در کل استان خراسان رضوی با همه اماکن ورزشی که در اختیار دستگاه‌های مختلف است، میانگین سرانه ورزشی کل استان ۷۴ صدم متر مربع است.
سرانه ورزشی در مشهد هفت هزارم متر مربع است
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی عنوان کرد: علی‌رغم اینکه ممکن است، تصور شود مشهد برخوردار از فضاهای ورزشی زیادی است، سرانه ورزشی در مشهد هفت هزارم متر مربع است که با استاندارد بین‌المللی فاصله زیادی دارد و برعکس این سرانه در بعضی از شهرستان‌های استان حتی بالای ۲ متر است که نسبت به مشهد وضعیت بسیار بهتری دارند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر اولویت اداره، اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره است و نیاز دارد که بعد از اتمام پروژه‌های نیمه تمام، در زمینه افزایش سرانه ورزشی نیز اقدامات جدی صورت گیرد.
حوزه جوانان مورد غفلت جدی قرار گرفته است
وی در پاسخ به این سوال که چرا در رتبه‌بندی عملکرد ادارات ورزش و جوانان کشور، اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی رتبه آخر را کسب کرده است، توضیح داد: متأسفانه در دوره گذشته کمتر به حوزه جوانان پرداخته شده و در خراسان رضوی طرح‌هایی نیز ابلاغ شده اما به آن توجهی نشده است. حوزه جوانان مورد غفلت جدی قرار گرفته و کار خاصی در این حوزه انجام نشده است.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی با وجود بارگاه امام رضا (ع) از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و باید در همه زمینه‌ها از جمله در زمینه رسیدگی به امور جوانان رتبه اول کشور را کسب کند، افزود: ما آمادگی داریم علاوه بر طرح‌هایی که خودمان داریم و به زودی اعلام می‌کنیم هر طرحی که وزارتخانه چه در زمینه ورزش و چه در زمینه جوانان داشته باشد را به صورت پایلوت در مشهد و خراسان انجام دهیم.
تعداد خانه‌های جوان استان شاید به ۱۰ عدد نرسد
تاج‌فیروز گفت: در مشهد و در کل استان تعداد خانه‌های جوان، نسبت به فضاهای ورزشی کم است و در کل استان خراسان رضوی، تعداد خانه‌های جوان شاید به ۱۰ عدد نرسد و حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد نسبت به چیزی که قابل انتظار است، فاصله داریم.
وی افزود: بر اساس سیاست کلی که به معاونت جوانان ابلاغ کردیم، بر آنیم که بر اساس سند تحول دولت که سال گذشته ابلاغ شده و در این سند اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده است، هم برای ورزش و هم برای جوانان هدف‌گذاری کنیم.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی اظهار کرد: در خصوص سمن‌ها تاکنون خیلی هدفمند برنامه‌ریزی نشده و هر کسی در هر کاری که علاقه داشته ورود پیدا کرده و مجوز داده شده ولی اگر مجوزها هدفمند صادر شده و یا هدفمند از سمن‌ها استفاده شود، بهتر می‌توان از ظرفیت سمن‌ها بهره برد.
وی افزود: این سیاست کلی ماست که بررسی شود کدام سمن‌ها در رسیدن به اهداف می‌توانند کمک کنند، هر چند هنوز به ساماندهی کلی سمن‌ها و هدف‌گذاری نرسیدیم و امیدواریم و در تلاشیم که در دو ماه آینده به این مهم دست یابیم.
تاج‌فیروز خاطرنشان کرد: در حوزه ازدواج جوانان و ارائه خدمات مشاوره در حال حاضر ما حدود ۲۵ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان داریم که در حال فعالیت هستند، ۶ مرکز دیگر مجوز دریافت کردند که در هفته تربیت‌بدنی این مراکز افتتاح و ۱۴ مرکز دیگر نیز برای اخذ پروانه تخصصی درخواست داده‌اند که سیر اداری را می‌گذراند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه جوانان در ۱۲ سال اخیر کم‌کاری زیادی شده و ما مسیر سختی را درپیش داریم تا بتوانیم حداقل بخشی از این کم‌کاری‌ها را جبران کنیم، یادآور شد: شاید یکی از چالش‌های ما کمبود نیروی انسانی باشد، اما با استفاده از ظرفیت سمن‌ها می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *