قدم به قدم در مسیر دلدادگی اهل سنت خراسان رضوی به امام مهربانی ها

  • ۸ ماه قبل
  • 0

قصه دلدادگی محبان اهل بیت (ع) در سوگواره پایان ماه صفر در مشهد شنیدنی است اما آن صدایی که کمتر شنیده می‌شود و آن جلوه‌ای که شاید برخی می‌خواهند کمتر دیده شود ماجرای شیفتگی کاروان های پیاده اهل سنت خراسان و ایران به ضامن آهو و قدم های ارادت آنان در رسیدن به حرم خورشید هشتم است.

اوج عزاداری‌ شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) در خراسان رضوی همزمان با روزهای پایانی ماه صفر، یعنی ۲۸ ماه صفر، سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و سالروز شهادت امام رضا (ع) در روز ۳۰ صفر است که طی این ایام هیات‌های عزادار از شهرها و روستاهای خراسان رضوی و دیگر استانهای کشور به صورت سواره یا با پای پیاده راهی مشهدالرضا شده و آیین های سوگواری را در کنار حرم حضرت ثامن الائمه (ع) بجا می‌آورند.

خراسان رضوی با هشت میلیون جمعیت ۳۴ شهرستان دارد که شهروندان اهل سنت در شماری از این شهرستانها پراکنده اند، بررسی اینکه جمعیت قالب چه تعداد شهرستان از اهل سنت است یا شیعه موضوع این گزارش نیست و اصولا این اعداد و ارقام رسمی و غیررسمی تاثیری بر میزان ارادت و دلدادگی اهل سنت خراسان به امام مهربانی ها ندارد، ارادتی که این روزها در حرکت خودروها و کاروانهای پیاده اهل سنت در جاده های منتهی به مشهد تبلور و نمود عینی یافته است.

مطابق آنچه مسوولان شهرستان های تلفیقی در شرق خراسان رضوی به ایرنا گفته اند، موضوع زیارت امام رضا توسط اهل سنت سابقه ای همپای عزادارای این جامعه مذهبی در ماه محرم و نذر و نیاز آنان برای شهیدان خاندان پیامبر اسلام در واقعه کربلا دارد.

فرماندار سرخس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص شراکت اهل سنت در آیین های سوگواری اهل بیت (ع) به ایرنا گفت: حرکت زائران پیاده شیعه و سنی از این شهرستان مرزی در قالب ۵۴ کاروان از هفته جاری آغاز شده است.

حسن نوری زاده افزود: در حوزه شهرستان سرخس همچنین ۱۴ ایستگاه صلواتی برای خدمات رسانی به زائران پیاده این شهرستان و زائران پیاده شهرستان “صالح آباد” از مسیر سرخس برپا شده است.

وی گفت: در مجموع پیش بینی می شود حدود ۱۱ کاروان زائر پیاده از این شهرستان برای شرکت در آیین سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و حضرت رضا(ع) رهسپار مشهد شوند که یک کاروان ۲۰۰ نفره از برادران و خواهران اهل سنت است.

سوگواری خودجوش اهل سنت

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخس اما سوگواری اهل سنت برای شهدای کربلا و امام رضا(ع) را آیینی محلی و مردمی دانست و بیان داشت: اصولا ارادت اهل سنت به اهل بیت پیامبر (ص) یک پدیده فطری و خودجوش است و اینکه مثلا چه تعداد زائر به مشهد می روند در بعد مردمی این حرکت مذهبی آنچنان اهمیتی ندارد.

حجت الاسلام مجید سیستانی دیزقندی گفت: البته در روستای “چاله زرد” این شهرستان حرکت کاروان سواره و پیاده زائران اهل سنت از سالها پیش شکل منظمی به خود گرفته و به صورت کاروانی متشکل از زائران اهل سنت ساماندهی شده است.

در خصوص انگیزه این سفر شورانگیز به سراغ اهل سنت اصیل خراسان رضوی یعنی مردم خونگرم شهرستان ۲۶۰ هزار نفری تربت جام می رویم که فرماندار تربت‌جام در تشریح آیین های عزادارای ماه صفر به خبرنگار ایرنا گفت: حدود هشت هزار زائر پیاده از این شهرستان در قالب ۵۰ کاروان برای حضور در آیین سوگواری امام رضا(ع) در مشهد ساماندهی شده‌اند و پیش‌بینی لازم برای تردد و اسکان آنها صورت گرفته است.

حسین جمشیدی افزود: یکی از این کاروانها به طور کامل ویژه برادران اهل سنت است که علاوه بر این، شمار دیگری از زائران اهل سنت در میان دیگر کاروانها به صورت انفرادی در این همایش مذهبی حضور دارند و با پای پیاده عازم بارگاه منور رضوی می‌شوند.

روز دوشنبه اعضای کاروان زائران اهل سنت تربت جام با نصب تصاویر شهدای شهرستان بر سینه های خود راهی مشهد شدند و مسوول این کاروان زیارتی در آیین رسمی بدرقه آنان اظهار داشت: اهل سنت شهرستان تربت جام همچون برادران شیعه خود نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) محبت و مودت دارند و عاشق امامان معصوم (ع) هستند.

مولوی امان الله برزگر افزود: اهل سنت این شهرستان همه ساله در ماه های محرم و صفر و در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و فرزندان پیامبراکرم (ص) در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی (ع) با پخت غذا، نذری می دهند که نشان از ارادت خالصانه آنان به خاندان حضرت رسول (ص) است.

اهل بیت پیامبر(ص) محور وحدت مسلمین

وی با اشاره به این که اهل بیت (ع) محور وحدت و محبت میان مسلمانان هستند، تاکید کرد: دشمنان نخواهند توانست بین صفوف فشرده مردم مسلمان شیعه و اهل سنت شکافی بیندازند، چرا که همه ما سرباز نظام، رهبری و شهدا هستیم و دشمنان هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

اما شاید رمز و راز این دلدادگی را علمای اهل سنت در گردهمایی “آرامش امت در پناه قرآن و عترت” در مشهد روایت کرده باشند، همایشی که به میزبانی آستان قدس رضوی و با حضور ۷۰۰ مولوی و ماموستای اهل سنت از سراسر کشور در تالار حرم رضوی برگزار شد.

امام جمعه سرو آباد کردستان در این همایش بیان داشت: یکی از توقیقانی که در ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) در پایان ماه صفر نصیب ما می‌شود، تشرف به زیارت حضرت امام رضا(ع) است.

ماموستا سیدعبدالقادر حسینی افزود: پیوند قلبی اهل سنت با خاندان رسول الله(ص) از همان ابتدا وجود داشته و تاکنون هم ادامه دارد ولی دشمن می‌خواهد بین ما تفرقه ایجاد کند ولی ما به کوری چشم آنها باید با هم اتحاد داشته و با تکیه بر محبت اهل بیت(ع) از تفرقه پرهیز کنیم.

امام جمعه روانسر نیز گفت: علمای اهل سنت همه در موضوع محبت اهل بیت(ع) با هم اتفاق نظر دارند و اهل بیت پیامبر(ص) در نزد اهل سنت جایگاه بسیار والایی دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *