• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار مهم
  • >
  • شهر آماده میزبانی شایسته از زائران دهه آخر صفر شده است | لزوم پیش‌بینی محل اسکان و بلیت رفت و برگشت پیش از عزیمت

شهر آماده میزبانی شایسته از زائران دهه آخر صفر شده است | لزوم پیش‌بینی محل اسکان و بلیت رفت و برگشت پیش از عزیمت

  • ۸ ماه قبل
  • 0

فرماندار مشهد از تدارک اقامت ۶۸۱هزار و ۵۵۰نفرشب خواب در مشهد خبر داد و گفت: زائران قبل از عزیمت به مشهد برای بلیت رفت‌وبرگشت خود اقدام کنند، تمام امکانات برای اقامت وجود دارد، اما پیش از عزیمت هماهنگی لازم را انجام دهند.

محسن داوری در خصوص تمهیدات انجام شده در ایام پایانی ماه صفر و اربعین سال جاری، اظهار کرد: هرسال در ایام پایانی ماه صفر شاهد رویداد بزرگی در مشهد هستیم که به مناسبت شهادت امام رضا(ع) زائران از نقاط مختلف دنیا و کشورمان به مشهد مشرف می‌شوند، از این‌رو پس از نوروز۱۴۰۲ قرارگاه خدمات ماه صفر در مشهد برپا و تمهیدات ویژه‌ای برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این ایام اندیشیده شد.

وی افزود: ۱۲کمیته در این قرارگاه فعالیت می‌کنند و قرارگاه مرکزی در خیابان امام رضا(ع) ایجاد شده که به‌صورت حضوری، تلفنی و مجازی پاسخ‌گوی زائران هستیم و نمایندگان این ۱۲کمیته در این قرارگاه مرکزی حاضر هستند.

 

تدارک اقامت حدود ۷هزارنفرشب خواب و افزایش آن

فرماندار مشهد از تدارک اقامت ۶۸۱هزار و ۵۵۰نفرشب خواب در مشهد خبر داد و گفت: اقامت یکی از حوزه‌های حائز اهمیت است و در این ایام اقامت‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری به کار گرفته شده، البته افزایش این تعداد در ایام پایانی ماه صفر در دستورکار است.

داوری ادامه داد: دو کمیته تأمین اقلام اساسی و نظارت بر اقلام ایجادشده و بیست قلم از نیازهای اساسی زائران تأمین شده است. ۷۰۰واحد صنفی اطراف حرم مشخص شده که این واحد‌ها با بنر و در اپلیکیشن «نشان» مشخص شده است. این واحد‌های صنفی اقلام اساسی را به قیمت مصوب به فروش می‌رسانند.

افزایش نظارت‌ها و جلوگیری از تضییع حق زائران

وی با تأکید بر جلوگیری از تضییع حقوق زائران، افزود: قرارگاه نظارتی در چهارخیابان منتهی به حرم مطهر پیش‌بینی شده که ۱۴دستگاه نظارتی در آن حضور دارند و در یک مجموعه ۵۰۰نفره به صورت متمرکز بر بازار، واحد‌های خدماتی، اقامتی و حمل‌ونقل نظارت دارند که در این ایام ۲۴ساعته فعال هستند و بلافاصله رأی مناسب صادر و با متخلف برخورد می‌شود و اگر حقی تضییع شده باشد آن مبلغ به فرد مسترد می‌شود. تیم‌های بازرسی تمام سطح شهر و اطراف حرم را برای نظارت دقیق، رصد می‌کنند.

افزایش تعداد و سهمیه آرد نانوایی‌های اطراف حرم مطهر رضوی

فرماندار مشهد از افزایش نانوایی‌ها در اطراف حرم خبر داد و گفت: سی نانوایی در اطراف حرم افزایش یافته و سی نانوایی سیار به آن اضافه خواهیم کرد. سهمیه آرد تمام نانوایی‌های مستقر افزایش یافته که بتوانند ساعت کاری خود را افزایش دهند تا زائران و هیئت‌های مذهبی در تهیه نان با مشکلی مواجه نشوند.

داوری از ایجاد ایستگاه‌های استقبال از زائر در مبادی ورودی مشهد خبرداد و گفت: در پنج حوزه در مبادی ورودی شهر و حمل‌ونقل عمومی ایستگاه استقبال از زائر را ایجاد کردیم که بخش‌های مختلف خدماتی برای ارائه خدمات به زائران در این ایستگاه‌ها مستقر هستند.

افزایش ساعت کاری وسایل حمل‌ونقل عمومی

وی درخصوص تهمیدات در حوزه حمل‌ونقل، عنوان کرد: ساعت کاری وسایل نقلیه عمومی افزایش یافته، روز شهادت امام رضا(ع) اتوبوس و مترو به سمت حرم رایگان است و به‌منظور جلوگیری از تضییع حق زائران نظارت بر تاکسیرانی افزایش یافته است. در حوزه حمل‌ونقل بین‌شهری علاوه بر نظارت‌های ویژه، سامانه‌ای ایجاد شده که در زمان مناسب زائران بتوانند بلیت تهیه کنند.

فرماندار مشهد در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه در سه روز پایانی ماه صفر محدودیت‌هایی در اطراف حرم وجود دارد، در چهار طرف حرم مطهر رضوی، به طور گسترده تحویل ویلچر به زائران تدارک دیده شده است.

 

اعلام آمادگی مراکز درمانی و داروخانه‌های مشهد در ایام پایانی ماه صفر

داوری از اعلام آمادگی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های مشهد در ایام پایانی ماه صفر خبرداد و گفت: در بسیاری از خیابان‌های منتهی به حرم و ورودی‌های مشهد درمانگاه‌های سیار مستقر است، ۱۲داروخانه اطراف حرم شبانه‌روزی است و ساعت کاری ۱۲داروخانه دیگر تا ۱۲شب افزایش یافته و یک بیمارستان سیار در مُلک‌آباد استقرار یافته است. ضمن اینکه فوریت‌های پزشکی و اورژانس را در خیابان‌های سطح شهر و جاده‌های مواصلاتی ایجاد کردیم.

وی افزود: برای زائران پیاده در مسیر‌های منتهی به مشهد موکب‌هایی برپا شده که از امکانات کافی ازجمله آب، برق، گاز و برخی مایحتاج برخوردار هستند که زائران پیاده مورداستقبال شایسته قرار گیرند همچنین برای استراحت زائران در این مسیر اسکان نیز پیش‌بینی شده است.

فرماندار مشهد از اطلاع‌رسانی در سطح شهر خبرداد و گفت: در ۱۰روز پایانی ماه صفر سامانه۳۷۰۴۵ به‌صورت ۲۴ساعته فعال و پاسخگوی زائران است. ضمن اینکه ۳۸اکیپ برای راهنمایی زائران در سطح شهر تردد می‌کنند. همچنین در اطراف حرم مطهر رضوی ۲۴پایگاه راهنمای زائر فعال است و دوازده غرفه اقلام موردنیاز در مکان‌هایی که واحد صنفی کمتری وجود دارد، جای‌گذاری شده است.

داوری تأکید کرد: برای میزبانی هرچه شایسته‌تر از زائران تمام ظرفیت‌های شهر را به کار گرفتیم؛ در حوزه هلال‌احمر، آتش‌نشانی، بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما اقدامات ویژه‌ای انجام گرفته است. همچنین در سه روز پایانی ماه صفر در خیابان امام رضا(ع) حدود ۱۵۰موکب برپا خواهدشد.

وی درخصوص همکاری با سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهدمقدس در ایام پایانی ماه صفر، اظهار کرد: در حوزه شهرداری همکاری بسیار نزدیکی در مباحث رویداد‌های سطح مشهد به‌ویژه این ایام صورت گرفته و بخشی از آن را شهرداری به ویژه سازمان فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهد. بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و بصیرت‌بخشی زائران با حمایت این سازمان انجام می‌شود.

لزوم پیش‌بینی محل اسکان و بلیت رفت‌وبرگشت پیش از عزیمت

فرماندار مشهد از زائران خواستار پیش‌بینی محل اسکان و بلیت رفت‌وبرگشت خود شد و گفت: تمام امکانات برای اقامت وجود دارد، اما پیش از عزیمت هماهنگی لازم را انجام دهند و اگر با وسیله شخصی مشرف می‌شوند به نحوی برنامه‌ریزی کنند که تردد آنان به سمت حرم با وسیله نقلیه عمومی باشد و وسیله نقلیه خود را در مکانی امن قرار دهند.

داوری در نهایت گفت: در این ایام کاهش تردد همشهریان با خودروی شخصی خود در سطح شهر به زائران کمک می‌کند که زیارت بهتری داشته باشند، همشهریانی که امکان اقامت زائران را دارند در حوزه امور مساجد طراحی‌‌هایی صورت گرفته که می‌توانند در اقامت زائران کمک کنند.

منبع:شهرآرا

انتهای پبام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *