شهردار مشهد مقدس: مشهد در هنر شهری الگوی کشور است

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

مراسم اختتامیه رویداد هنر‌های شهری ۱۴۰۲ مشهد با حضور مدیران شهری برگزار و از هنرمندان منتخب این رویداد قدردانی شد.

محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد مقدس در اختتامیه جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد که در کارخانه نوآوری برگزار شد، عنوان کرد: شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای در سطح ملی دارد. مشهد یک شهر هنری محسوب می‌شود و یک کلان شهر مذهبی و بین‌المللی است. محوریت و مرکزیت این شهر امام رضا (ع) و فرهنگ آن دینی و اسلامی و فرهنگ رضوی است.

وی افزود: نگاه ویژه‌ای در مدیریت شهری در چند سال اخیر برای توسعه پایدار مشهد در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و… شکل گرفته است. حدود ۱۵ سال است که به بحث استقبال از بهار به صورت ویژه نگاه شده است.

شهردار مشهد مقدس گفت: مشهد برای سایر کلان‌شهر‌های کشور الگو شده و زائران و مجاوران توقعشان از مدیریت شهری و هنرمندان روز به روز ویژه‌تر و خاص‌تر می‌شود. المان‌های شهری و ایجاد موضوعات هنری توقعات مردم را بالا برده است. هر سال باید ویژه‌تر از سال قبل به آن نگاه کرد. در این دوره از شورای شهر نیز نگاه ویژه فرهنگی و هنری به مشهد خیلی خاص شده است.

قلندرشریف افزود: این موضوع تکلیف ما و هنرمندان را ویژه‌تر می‌کند. در حوزه المان‌های شهری بایستی به سمتی برویم که المان‌ها قسمت اعظمش طوری طراحی شود که علاوه بر موضوعات هنری مرتبط با مشهد و هماهنگ با بحث فرهنگ رضوی و فرهنگی ایرانی و دینی و اسلامی باشد که ماندگاری داشته باشد.

وی ادامه داد: المان‌هایی که برای جایگاه‌های خاص طراحی می‌شود و ماندگاری ندارد، باید طوری طراحی شود که در سال‌های بعد در مکان‌های مختلف شهر جابجا شود.

شهردار مشهد مقدس تصریح کرد: المان هنری به شکلی است که پیام آن ماندگار است. کسی که در حوزه هنری درک کمی داشته باشد، پیام المان را متوجه می‌شود. المان‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که هرکسی هم که آن را نگاه می‌کند متوجه منظور هنرمند شود. سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر در مشهد داریم که ۱۵ درصد آن زائران خارجی هستند. در ایام نوروز و ایام خاص بسیار اهمیت دارد که به گونه‌ای فرهنگ خود را به زائران ارائه دهیم که زائران خارجی یک سفیر مناسبی برای فرهنگ و هنر کشور خودشان باشند.

قلندرشریف خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه‌ای که در مشهد داشته‌ایم زائران توجه ویژه‌ای به بحث‌های هنری و المان‌های شهر مشهد داشته‌اند و این توقعات مردم و زائران را بالا برده و هنرمندان باید روز به روز ویژه‌تر فرهنگ مشهد و رضوی را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: سال گذشته دیدگاه مدیریت شهری ایجاد المان‌های هنری با دیدگاه تعاملی بوده که بازدید آن‌ها برای مردم راحت‌تر باشد. باید المان‌های سال گذشته را در شهر پراکنده کنیم تا جلوه بیشتری در شهر داشته باشد.

شهردار مشهد مقدس اظهار کرد: این آثار علاوه بر اینکه در حوزه هنری در جایگاه خودش مورد توجه قرار گرفته یک ذخیره آخرت برای هنرمندان نیز دارد.

قلندرشریف عنوان کرد: از هم اکنون ۸ ماه فرصت دارید که به استقبال بهار ۱۴۰۳ بروید و نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید و دیدگاه‌های جدیدی در این حوزه ارائه دهید. نقاط ضعف و قوتی که وجود داشته را نیز مورد توجه قرار دهید. هنرمندان با دیدگاه فرهنگ رضوی و هویت شهری و موضوعات مختلف برای جایگاه‌های خاص، المان طراحی کنند.

وی افزود: هنرمندان یک دیدگاه نرم‌افزاری و فکری و ایده‌پردازی دارند، روحیه هنرمندان نیز روحیه لطیفی است و نباید هنرمندان را دیگر کار خشن و سخت‌افزاری اداری کنیم. معاونت فرهنگی شهرداری فردی را برای انجام کار‌های اداری هنرمندان مشخص کند تا اقدامات و مسائل هنرمندان نیز تسهیل شود.

بر اساس این خبر در این مراسم شصت هنرمند و داور در رشته‌های آذین‌های نوری، پهنه‌ها و المان‌های تعاملی، دیوارنگاری و شهرآرایی و نمایندگانی از ۲۶ گروه سرود و نمایش روی صحنه آمدند و تندیس این رویداد را دریافت کردند. همچنین از علیرضا خالقی و حسین توسلی، دو پیشکسوت مشهدی هنر، قدردانی و از پوستر هنر‌های شهری ۱۴۰۳ رونمایی شد. در رویداد هنر‌های شهری ۱۴۰۲ مشهد ۵۲۶ هنرمند با ۲ هزار و ۵۶ اثر هنری شرکت کردند. این آثار در هفت بخش در شهر اجرا شد.

منبع :شهرآرا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *