باند مافیایی گوشی قاپی زیر ضرب پلیس!

  • ۱۲ ماه قبل
  • 0

با دستگیری ۵ عضو باند گوشی قاپی و زورگیری های سریالی در مشهد مشخص شد که پلیس با یک باند مافیایی سرقت و انتقال گوشی های مسروقه به کشورهای همسایه روبه رو شده است.
رئیس پلیس مشهد روز گذشته در تشریح جزئیات این ماجرا و در مصاحبه‌ای اختصاصی به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: در پی گزارش‌های سریالی از گوشی قاپی و زورگیری از شهروندان در هسته مرکزی شهر، این ماجرا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد، چرا که بسیاری از مسافران و زائران شهرهای دیگر نیز در این منطقه تردد می‌کردند و این گونه جرایم موجب گلایه و حتی نارضایتی برخی از مسافران و زائران می‌شد.
سرهنگ احمد نگهبان افزود: به همین دلیل گروه ویژه ای از کارآگاهان پلیس آگاهی منطقه ثامن به سرپرستی سرهنگ تاج بخش ماموریت یافتند به بررسی تخصصی سرقت های مذکور بپردازند.
وی اضافه کرد: اولین مرحله از اقدامات پلیس و بررسی محتویات پرونده‌های تشکیل شده در مراکز انتظامی نشان داد که دزدان موتورسوار از مناطق حاشیه‌ای و در ساعات مشخصی وارد هسته مرکزی شهر می‌شوند و بعد از ارتکاب چند فقره سرقت، محل را ترک می کنند.
مقام ارشد انتظامی مشهد با تاکید بر به کارگیری تجهیزات و فناوری های نوین پلیسی برای ردزنی موتورسواران، تصریح کرد: تطبیق چهره سارقان که از دوربین های ترافیکی شهر گرفته شده بود با دزدان حرفه ای و سابقه دار در بانک اطلاعاتی مجرمان، هویت یکی از آن ها را برای کارآگاهان فاش کرد و بدین ترتیب اولین سرنخ مهم زیر ذره بین تحقیقات میدانی قرار گرفت.
سرهنگ نگهبان در ادامه این گفت وگوی اختصاصی خاطرنشان کرد: جمع آوری پرونده های گوشی قاپی از مراکز انتظامی دیگر در هسته مرکزی مشهد و پیگیری سرنخ های موجود، کارآگاهان را به حاشیه شهر سوق داد چرا که با ردزنی های اطلاعاتی مخفیگاه سارق سابقه دار موتورسوار در یکی از شهرک های اطراف مشهد شناسایی شده بود، به همین دلیل عملیات نامحسوس کارآگاهان به پاتوقی رسید که متهم به آن مکان رفت و آمد داشت. وی گفت: در حالی که عوامل انتظامی به طور پوششی پاتوق مذکور را زیر نظر داشتند، به اطلاعاتی رسیدند که نشان می داد متهم با اعضای دیگر باند سرقت قرار حضوری دارد بنابراین عملیات دستگیری وی لغو شد و کارآگاهان به تعقیب متهم پرداختند.
کلیددار امنیت مشهد اضافه کرد: چند ساعت بعد و در حالی که آسمان چتر سیاهش را بر فراز شهر گشوده بود، متهم تحت تعقیب به طرف یکی از خیابان های خلوت به راه افتاد و سوار یک دستگاه پراید شد که راننده منتظر وی بود. در این شرایط کارآگاهان، خودرو را به محاصره درآوردند و هر دو نفر را دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی مشهد تاکید کرد: بررسی های مقدماتی در صحنه جرم، بیانگر آن بود که متهم مذکور قصد داشت ۵ دستگاه گوشی تلفن سرقتی را به راننده خودرو بفروشد. وی ادامه داد: طولی نکشید که متهم و مالخر گوشی های مسروقه به مقر انتظامی هدایت شدند و تحت بازجویی های تخصصی قرار گرفتند. بازجویی های تخصصی از دو متهم دستگیر شده مشخص کرد که پلیس با یک باند مافیایی گوشی قاپی روبه رو شده است که از سرقت تا انتقال گوشی ها به کشورهای همسایه نقش دارند.
سرهنگ احمد نگهبان گفت: متهمان که چاره ای جز بیان حقیقت نداشتند، در حالی ۳ عضو دیگر این باند را به پلیس معرفی کردند که ۵ تن از مال باختگان هم با حضور در پلیس آگاهی ثامن آن ها را شناسایی و اعلام شکایت کردند.
وی افزود: در پی اعترافات متهمان، بلافاصله عملیات دستگیری اعضای دیگر باند با دستورات ویژه قاضی صالح (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) آغاز شد و کارآگاهان با چند عملیات جداگانه موفق شدند دو مرد و یک زن را در مناطق حاشیه شهر دستگیر کنند.
همزمان با انتقال متهمان به پلیس آگاهی، مخفیگاه آنان نیز بازرسی شد و حدود ۴۰ دستگاه گوشی تلفن سرقتی به همراه چندین قبضه خنجر و کارد، ۲ عدد افشانه فلفل و ۲ دستگاه موتورسیکلت کشف شد که اعضای باند در سرقت و زورگیری ها از آن ها استفاده می کردند.رئیس پلیس مشهد با اشاره به مواجهه حضوری تعدادی از مال باختگان و سارقان مذکور افزود: با توجه به مستندات موجود و بررسی های میدانی در صحنه های جرم، اعضای این باند مافیایی تاکنون به ۴۴ فقره گوشی قاپی در هسته مرکزی شهر اعتراف کرده اند اما ریشه یابی این پرونده توسط کارآگاهان نشان می دهد که آن ها سرقت های بیشتری انجام داده‌اند، چرا که ادامه بررسی های نامحسوس پلیس به مالخران حرفه ای رسیده است که گوشی های سرقتی را از اعضای باند خریداری و از طریق مرزهای شرقی به کشورهای همسایه قاچاق می کنند که تحقیقات در این باره با دستورات قضایی وارد مرحله جدیدی شده است.

منبع: خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *