سویه‌ای بدتر از اُمیکرون کمین کرده است

  • ۲ سال قبل
  • 0

 اگرچه برخی از کارشناسان بهداشت تئوری‌هایی مطرح کردند مبنی بر اینکه سویه اُمیکرون چشم‌اندازی برای پایان همه‌گیری است اما مقامات سازمان بهداشت جهانی(WHO) به‌ طور علنی گفته‌اند که انتظار دارند سویه‌ای جدید بعد از اُمیکرون ظاهر شود که قابلیت انتقال بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

به نقل از هلث نیوز، در حالی که به نظر می‌رسد شدت علائم بیماری کووید با سویه اُمیکرون خفیف‌تر است اما کارشناسان هشدار می‌دهند این مورد تضمین نمی‌کند که همه سویه‌های بعدی روند نزولی یکسانی را دنبال کند.

ماریا ون کرخوف، یکی از مسئولان سازمان بهداشت جهانی، معتقد است سویه بعدی قابلیت انتقال خود را افزایش می‌دهد اما او نمی‌تواند با اطمینان بیان کند که سویه بعدی از نظر شدت علائم چه شرایطی دارد.

وی اظهار کرد: سویه نگران‌کننده بعدی قابلیت انتقال بیشتری خواهد داشت زیرا باید از سویه کنونی پیشی بگیرد. سوال بزرگ این است که سویه‌های آینده از نظر شدت بیماری آیا شدت کمتر کی دارد یا بیشتر؟

نگرانی‌ دیگری که متخصصان در رابطه با ظهور سویه جدید دارند، چگونگی فرار سویه‌های بعدی از سیستم ایمنی افراد و ایمنی ناشی از واکسیناسیون است.

کارتیک چاندران، ویروس‌شناس و استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین نیویورک، معتقد است کووید ۱۹ به جهش خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم جهش‌های ویروس تمام شده است. من انتظار دارم سویه‌های بیشتری را ببینیم و انواع مشابهی از رفتارهای موج مانند را مشاهده خواهیم کرد.

تاکید سازمان بهداشت جهانی بر ادامه جهش‌ها مبتنی بر توسعه زیرگروه BA.۲ سویه اُمیکرون است که در اروپا شناسایی شد. در حالی که جهش‌های ژنتیکی این زیرسویه به اندازه‌ای قابل‌ توجه نیست که بتواند خود را از اُمیکرون جدا کند اما کامرون ولف، متخصص بیماری‌های عفونی، آن را «برادران یک خانواده» توصیف می‌کند.

از آنجایی که واکسن‌های فعلی ممکن است در نهایت در برابر جهش‌های مداوم موثر نباشد، ماریا ون کرخوف تاکید می‌کند مردم نباید انواع آتی را به‌ عنوان کم‌خطر نادیده بگیرند.

دکتر مایک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی نیز در این‌باره می‌گوید: این ویروس ثابت کرده شگفتی‌های ناخوشایندی را برای ما به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل مقامات بهداشتی همچنان بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و واکسیناسیون تاکید می‌کنند.
منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه