پیش‌بینی سفر ۱۰ میلیون زائر به مشهد در نوروز ۱۴۰۱

  • ۲ سال قبل
  • 0

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۱ با اعیاد شعبانیه پیش‌بینی می‌شود حدود هشت تا ۱۰ میلیون زائر در نوروز امسال به مشهد سفر کنند.

حجت گنابادی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های استانداری خراسان رضوی برای نوروز ۱۴۰۱ و پذیرایی از زائران اظهار کرد: با توجه به اینکه احتمال حضور هشت تا ۱۰ میلیون زائر و مسافر در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد پیش‌بینی می‌شود،  تمام برنامه‌ریزی‌های ما بر این اساس است که میزبانی شایسته‌ای از زائران ضمن رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم. تمام دستگاه‌ها در تلاشند خدمت‌گذاری به زائران را به نحو احسن انجام دهند.

وی در مورد نحوه کنترل کارت واکسیناسیون تمام مسافران ورودی خاطرنشان کرد: پایانه مسافربری و سامانه‌های ریلی و هوایی کشور و همچنین واحدهای اقامتی به سامانه‌های مرکزی متصل شده‌اند تا ارائه خدمات به افراد واکسن نزده مقدور نباشد. اگر ستاد کرونا تدابیر دیگری برای کنترل کرونا بیاندیشد، درصدد هستیم زمینه‌های اجرای آن را نیز فراهم کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی در خصوص نگرانی بابت تجمع ناگهانی و چند روزه زائران در مشهد به ویژه در ایام نیمه شعبان و لحظه تحویل سال گفت: در هر صورت موظفیم تمام الزامات ستاد کرونا را رعایت کنیم. مسئولیت تمام نگرانی‌ها بایت کرونا در این دوران با ستاد کروناست. با توجه به مناسبت‌های ماه رجب، شعبان و ادامه آن تا آغاز ماه مبارک رمضان پیش‌بینی ما این است که امسال نوروز طولانی‌تری داشته باشیم؛ از همین رو ممکن است تراکم جمعیت را بیش از چند روز داشته باشیم و حضور زائران به دلیل مناسبت‌های مختلف در ایام پخش شود.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: اعیاد سوم، چهارم و پنجم شعبان ۱۰ روز پیش از آغاز سال جدید و نیمه شعبان ۲ روز پیش از لحظه سال تحویل است. این مناسبت‌ها می‌تواند بار جمعیتی خاص خود را داشته باشد و به همین دلیل تراکم زائران در نوروز ۱۴۰۱ توزیع خواهد شد.

وی در مورد نحوه فعالیت واحدهای اقامتی غیررسمی عنوان کرد: از آنجا که باید برای شرایط مختلف آمادگی داشته باشیم، تمام ظرفیت‌های مختلف در شرایط عادی، خاص و بحرانی را شناسایی کرده‌ایم تا متناسب با هر شرایطی بتوانیم از امکانات موجود استفاده کنیم. برای شرایط خاص نیز پیش‌بینی شده که از ظرفیت‌ شرایط غیرعادی مانند واحدهای غیررسمی نیز استفاده کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا نوروز ۱۴۰۱ می‌تواند بخشی از خسارت‌های کرونایی وارده به گردشگری و اقتصاد مشهد را جبران کند یا خیر، گفت: در مشهد سر سفره امام رضا(ع) هستیم و به برکت حرم و زائر اقتصاد مشهد می‌چرخد. از آغاز شیوع کرونا که محدودیت‌های زیادی داشته‌ایم، اقتصاد گردشگری مشهد خسارت‌هایی داشته اما طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که در این مدت زمان محدود بخشی از خسارت‌ها جبران شود.

گنابادی‌نژاد اضافه کرد: همچنین باید برنامه‌ریزی کنیم که علاوه بر مسائل مالی، ظرفیت تربیتی و فرهنگی و نیاز اجتماعی مردم داخل و خارج از کشور که از فرصت زیارت بهره‌مند می‌شوند را در طول سال داشته باشیم چرا که اگر شاهد حضور زائران در سایر ایام سال در مشهد باشیم، علاوه بر آثار تربیتی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی شاهد رونق اقتصادی و تجارت در این شهر خواهیم بود.

 افزایش پارکینگ در بافت مرکزی مشهد در دستور کار شهرداری 

وی در خصوص تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی در خصوص تامین پارکینگ برای زائران افزود: مسئولیت محوری این موضوع با شهرداری مشهد است. تاکید ویژه‌ای که شهردار مشهد داشته، افزایش پارکینگ در بافت مرکزی مشهد در دستور کار قرار گرفته و ظرفیت افزایش قابل توجهی پیش‌بینی شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در گذشته کارهای خوب و متفرقه‌ای روی فرهنگ‌سازی و آموزش عوامل خدمت‌گذار به زائر را داشته‌ایم. شخصا از رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی درخواست داشته‌ام که محور مسائل آموزش به عوامل خدمت‌گذار باشد که با تعامل شهرداری، میراث فرهنگی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مردم نهاد ایجاد شد و آموزش حدود ۱۰ هزار نفر در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم ارتقای فرهنگ میزبانی را داشته باشیم.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *