حمایت از صنایع خراسان رضوی با اولویت دانش بنیان ها آغاز شد

  • ۱ سال قبل
  • 0

حمایت از صنایع خراسان رضوی با اولویت دانش بنیان ها آغاز شد

– رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حمایتهای مختلف از سرمایه‌گذاران در حوزه های صنعتی از طریق “صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و صندوق” در استان آغاز شد.

ناصر بهزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان، به منظور حمایت از شرکتهایی که در حوزه فناوریهای راهبردی فعالیت دارند در حوزه صنایع نوپدید در بخشهای صنایع کوچک، متوسط، بزرگ و پیشرفته استان سرمایه گذاری می شود.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از آنجا که عمده صنایع استان از نوع صنایع کوچک است، با هماهنگی که با صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک انجام گرفت زمینه حمایت از آنها به ویژه واحدهایی که طرحهای دانش بنیان دارند در بخشهای مختلف فراهم شده است.

بهزاد افزود:این حمایتها در موضوعاتی از جمله ضمانت نامه های اعتباری بانکی که به عنوان وثیقه برای اخذ تسهیلات شرکتهای تولیدی به ویژه در صنایع کوچک قابل اقدام است، ضمانت نامه خرید اعتباری که به نفع تامین کنندگان مواد اولیه و تجهیزات شرکتهای صنایع کوچک قابل صدور است و ضمانت نامه های پیمانکاری که برای شرکتهای صنایع کوچک قابل بهره برداری است می باشد.

وی ادامه داد: از دیگر حمایتهای این صندوق از صنایع کوچک شامل مواردی از جمله پرداخت تسهیلات تا سقف پنج میلیارد تومان برای ضمانت نامه های اعتباری و هفت میلیارد تومان برای ضمانت نامه های پیمانکاری، همچنین پوشش ضمانت نامه اعتباری برای تسهیلات بانکی حداکثر به میزان ۷۰ درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی بانکها به صنایع کوچک می شود.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از دیگر اقداماتی که برای حمایت از صنایع کوچک خراسان رضوی در حال انجام است راه اندازی آموزشگاه خاص مهارتی (یونیک) با همکاری معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری است که انجام آن توسط دانشگاه ها و مراکز عمومی آموزشی امکان پذیر نیست.

بهزاد افزود: طی هماهنگی های انجام گرفته با توجه به همکاری مشترک خراسان رضوی با بخشی از معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری، آموزشهای خاصی که شرکتهای صنایع کوچک می خواهند برای افزایش مهارت زایی و اشتغالزایی دریافت کنند، اداره کل صمت استان آمادگی برگزاری این آموزشهای مهارتی ویژه در حوزه های فنی و راهبردی را دارد.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ارایه این آموزشها به توسعه سرمایه انسانی در بخش صنعتی و دانشی کردن فعالیتهای واحدها در بخش صنایع کوچک کمک خواهد کرد.

بهزاد افزود: برای حمایت از صنایع توافقاتی نیز با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) که نمایندگی آن در مشهد ایجاد شده است، انجام گرفته تا خدماتی از طریق این صندوق به شرکتهای فعال در حوزه فناوریهای زیستی، برق و الکترونیک، اتوماسیون پیشرفته و سامانه های هوشمند، مواد پیشرفته، فلزات، تجهیزات پزشکی، انرژی های نو و تجدیدپذیر با اولویت دانش بنیان ها داده شود.(برای خواندن مطالب بیشتر به لینک مراجعه کنید)

بهزاد اضافه کرد: حمایتهای مزبور از طریق صندوق صحا در بخشهای سرمایه گذاری، توسعه بازار، صدور ضمانت نامه، تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و هیاتهای تجاری، سرمایه گذاری خطرپذیر غیرمستقیم با اولویت شرکتهای دانش بنیان خواهد بود.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صنایع کوچک استان ۵۴ درصد از اشتغال، ۹۱ درصد از تعداد و ۳۵ درصد از سرمایه گذاری در حوزه صنعت را به خود اختصاص داده اند.

بهزاد افزود: صنایع متوسط استان نیز ۱۳ درصد از اشتغال، پنج درصد از تعداد و ۶.۵ درصد از سرمایه گذاری در حوزه صنعت و صنایع بزرگ استان ۳۳ درصد از اشتغال، چهار درصد از تعداد و ۵۱ درصد از سرمایه گذاری در حوزه صنعت را در اختیار دارند.

وی اظهار کرد: کمکها و حمایتهای مزبور می تواند به تسریع در صدور ضمانت نامه های بانکی، توسعه بازار محصولات، برپایی نمایشگاه ها و اعزام یا پذیرش هیاتها، توانمندسازی شرکتها، اجرای پروژه های تحقیقاتی، افزایش سهم ایران در تولید داخل، هوشمندسازی شرکتها و دانش بنیان شدن واحدها در صنایع مختلف کمک کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *