پشت پرده کودک ربایی در پارک قلم

  • ۱ سال قبل
  • 0

– اختلافات مالی پدر کودک ۹ ساله و گروگان گیران انگیزه اصلی آدم ربایی در نیشابور بود.
فرمانده انتظامی نیشابور روز گذشته با تشریح ابعاد دیگری از ماجرای کودک ربایی که حدود ۳ ماه قبل در این شهرستان رخ داد به پشت پرده این حادثه اشاره کرد و گفت: نهم تیر ماه گذشته گزارشی به پلیس رسید که  نشان می داد سرنشینان یک دستگاه پژو ۴۰۵، پسربچه ۹ ساله ای به نام اردشیر را در مقابل منزل پدربزرگش و از حاشیه پارک قلم ربوده اند.
سرهنگ علیرضا حسینعلی زاده افزود: در پی وقوع این حادثه و با توجه به اهمیت وحساسیت موضوع، بلافاصله گروه زبده‌ای از کارآگاهان به سرپرستی رئیس پلیس آگاهی نیشابور ماموریت یافتند تا ماجرای کودک ربایی را به صورت محرمانه و با دقت نظر خاصی پیگیری کنند چرا که با ورود آشکار پلیس به حادثه کودک ربایی، احتمال به خطر افتادن جان کودک وجود داشت و باید این موضوع در دهلیزهای تاریک رصدهای اطلاعاتی زیر ذره بین تحقیقات قرار می گرفت. وی خاطرنشان کرد: با تاکید و راهنمایی های سردار محمد کاظم تقوی (فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی) و همراهی صمیمانه کارآگاهان و کارشناسان پلیس آگاهی استان، عملیات تخصصی پلیس با به کارگیری فناوری های نوین اطلاعاتی وارد مرحله جدیدی شد تا این که ۳ روز بعد سرنخ هایی از خودروی عاملان کودک ربایی به دست آمد که به سمت جنوب کشور حرکت کرده بودند. بررسی های بیشتر بیانگر آن بود که سرنشینان خودرو پژو تنها نبوده اند و افراد دیگری نیز در ماجرای کودک ربایی نقش دارند. سرهنگ حسینعلی زاده تصریح کرد: طولی نکشید که هویت تعدادی از متهمان اصلی این ماجرا مشخص شد و بدین ترتیب جلسات کارشناسی تجزیه و تحلیل این ماجرا در اتاق فرماندهی نیشابور ادامه یافت. وی افزود: زمانی که هویت «محمد» (متهم اصلی) و یک جوان ۲۵ ساله  دیگر در اختیار پدر گروگان قرار گرفت وی بلافاصله آن ها را شناسایی کرد و گفت با این افراد ارتباط نزدیک خانوادگی دارد به طوری که فرزندش او را «عمو»  صدا می کند اما در عین حال و در میان جملاتش به اختلافات مالی با آدم ربایان نیز اشاره کرد.

مقام ارشد انتظامی نیشابور ادامه داد: با این اظهارات، شیوه و شگرد عملیاتی پلیس برای حفظ جان کودک تغییر کرد چرا که احتمال داشت این بدهکاری مورد ادعای گروگان گیران با حادثه دلخراشی به پایان برسد به همین دلیل گروه پوششی از نیروهای آگاهی با لباس های مبدل عازم زاهدان شدند و با توجه به سرنخ های موجود چتر اطلاعاتی خود را در این شهر گشودند.

بعد از چند روز فعالیت های پلیسی و ردزنی های نامحسوس بالاخره یکی از گروگان گیران که پسر بچه را در آغوش گرفته و داخل خودرو انداخته بود در زاهدان تحت تعقیب و مراقبت قرار گرفت و در نهایت کارآگاهان با استفاده از شگردهای اطلاعاتی او را به خیابان کشاندند و دستبندهای قانون را بر دستانش حلقه زدند.
رئیس پلیس نیشابور خاطرنشان کرد: این درحالی بود که گروگان گیران با ارسال فیلم هایی از پسربچه، خانواده وی را تهدید می کردند که اگر مبلغ ۲ میلیارد تومان نپردازند، فرزندشان را خواهند کشت! اما از سوی دیگر تجربیات و تحلیل های کارشناسی پلیس نشان می داد که آن ها فقط به دنبال دریافت طلب مورد ادعای خودشان هستند و قصد قتل کودک را ندارند به همین دلیل تحقیقات با بررسی همه جوانب ماجرا و فرضیه های مختلف پلیسی پیش می رفت تا این که جوان ۲۵ ساله به مقر انتظامی نیشابور انتقال یافت و با دستورات ویژه دادستان عمومی و انقلاب مورد بازجویی های تخصصی و فنی قرار گرفت.
سرهنگ حسینعلی زاده تاکید کرد: متهم دستگیر شده معترف شد که کودک را در حالی که به صورت خانوادگی و سوار بر ۲ خودرو وارد نیشابور شده بودند از حاشیه پارک ربوده اند اما او اطلاعی از محل نگهداری کودک در سیستان و بلوچستان ندارد.
این مقام انتظامی همچنین با اشاره به دیگر اعترافات متهم دستگیر شده اضافه کرد: در عین حال این متهم نیز انگیزه اصلی کودک ربایی را اختلافات مالی با پدر کودک ذکر کرد که به همین دلیل پس از تحلیل های کارشناسی، مقرر شد تا پدر کودک با توجه به شناختی که از طرف های مقابل داشت در متن ماجرا قرار گیرد و برای رفع اختلافات مالی با گروگان گیران وارد مذاکره شود.
این در حالی بود که پلیس همچنان به طور نامحسوس اوضاع را زیر نظر داشت و بر روند آزادی کودک نظارت می کرد.
وی با بیان این که در نهایت با میانجی‌گری یکی از معتمدان محلی زاهدان و رفع اختلافات مالی کودک ۹ ساله به آغوش خانواده اش بازگشت، افزود: در این حادثه تمرکز پلیس بر حفظ جان کودک بود اما تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

منبع: خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه