• صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • ۵۰۰ تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در خراسان رضوی معدوم شد/تشکیل ۸۹ پرونده قضایی در استان

۵۰۰ تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در خراسان رضوی معدوم شد/تشکیل ۸۹ پرونده قضایی در استان

  • ۲ سال قبل
  • 0

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص تخلفات کشتار در استان گفت: در سه ماه ابتدای سال جاری ۸۹ پرونده قضایی در خصوص کشتارهای غیر مجاز در خراسان رضوی تشکیل شده است.

جواد اعلمی امروز، ۱۵ تیر ماه، در نشست خبری به مناسبت عید قربان و اطلاع‌رسانی در خصوص مخاطرات ذبح غیر مجاز دام در بروز بیماری تب کریمه کنگو که در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در سه ماه گذشته ۵۳ هزار نظارت بهداشتی در استان صورت گرفته که منجر به ثبت ۶۰۰۰ تخلف در کشتار و معرفی متخلفان به دستگاه قضایی شده است. ما اقدامات اولیه و پیشگیرانه برای مهار و کنترل تب کریمه کنگو انجام داده‌ایم اما در این زمینه نیاز به حمایت و همکاری مردم داریم. از مردم خواهشمندم که از مراکز غیر مجاز دام گوشت تهیه نکنند.

وی ادامه داد: خشکسالی بر بیماری‌های دام تاثیر مستقیم دارد. در مناطقی که خشکسالی است، قطعا آلودگی انگلی نیز مشاهده می‌شود. سال گذشته تب کریمه کنگو در تربت جام را مشاهده کردیم اما امسال علاوه بر تربت جام در شهرستان‌های تربت حیدریه و کاشمر هم بیماری تب کریمه کنگو مشاهده شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در مناطقی که آلودگی انگلی انسانی یا حیوانی گزارش می‌شود، چه مشکوک و چه تایید شده باشد، اکیپ‌های ما جهت سم پاشی در محل مستقر می‌شود. تا به حال حدود ۵۸ هزار راس دام سنگین، ۱۵ هزار راس دام سبک، ۲۳۰ هزار متر مربع مکان نگهداری دام در خراسان رضوی سم پاشی و ۵۰۰۰ لیتر سم بین دامداران توزیع شده است.

اعلمی ادامه داد: برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های انگلی دامی ۹۲ اکیپ به صورت ثابت در سطح استان فعالیت می‌کنند و ۸۴ اکیپ سیار هم برای مناطقی در نظر گرفتیم که کشتار کمی در آن‌ صورت می‌گیرد. در این اکیپ‌ها ۸۷ دامپزشک، ۱۷۷ بازرس بهداشت گوشت و ۳۴ ناظر شرعی خدمت می‌کنند.

وی در خصوص کشتارهای غیر مجاز در سطح شهرها بیان کرد: لاشه‌های غیر مجاز فروشندگان معدوم خواهد شد. در این زمینه با دهیاری‌ها، بخشداری و دستگاه قضایی استان هم رایزنی‌هایی صورت گرفته است. البته متاسفانه مجازات‌های دستگاه قضا برای متخلفان بازدارنده نبوده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره وضعیت تخلفات کشتار دام در استان گفت: طی سه ماه ابتدای سال جاری تمام تخلفات مربوط به حوزه دامپزشکی استان اعم از کشتار، فروش فرآورده فاسد و… مجموعا ۴۷۳ مورد بود که این موارد به دستگاه قضایی ارجاع شد. همچنین طی این مدت ۵۰۰ تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در خراسان رضوی معدوم شده است.

در ادامه حجت‌الاسلام حسن شورورزی،  مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، اظهار کرد: برای عید قربان سفارشات بسیاری خصوصا در قرآن کریم شده است. قرآن کریم در خصوص قربانی کردن به مسلمین تذکر می‌دهد و می‌گوید قربانی دارای شرایطی است و هرگز گوشت و خون آن به خداوند نمی‌رسد.

وی ادامه داد: زمان جاهلیت فرهنگ غلطی وجود داشت و آن‌ هم آغشته کردن به خون بوده است که متاسفانه امروز هم شاهد ادامه این رفتار هستیم. بعضی این کار را عمل به اصول دین می‌دانند، در صورتی که پیامبر اکرم(ص) در آن زمان از خون کردن برای رفع چشم‌زخم مردم را نهی کردند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: اهل سنت قربانی کردن را واجب می‌دانند ولی در فقه شیعه این عمل مستحب موکد است؛ یعنی شخص در صورت توانا بودن از نظر مالی می‌تواند قربانی کند. سال گذشته اداره دامپزشکی استان از مولوی‌های اهل سنت دعوت به عمل آورد و در نشستی به بررسی اهمیت قربانی و همچنین بیماری‌های ذبح غیر بهداشتی دام پرداخت.

در ادامه محمود قربان‌زاده، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، گفت: در سال گذشته مجموعا ۲ میلیون و ۸۰ هزار و ۵۸۵ دام سنگین و سبک و در سه ماه گذشته سال جاری جمعا ۴۷۰ هزار دام سبک و سنگین در استان کشتار شده است.

وی افزود: بسیاری از بیماری‌های دام مشکل خاصی برای دام ایجاد نمی‌شود و علامتی ندارد ولی این بیماری‌ها بعضا برای انسان خطرناک است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تب کریمه کنگو که عامل آن ویروس و ناقلش یک کنه است، اشاره کرد. زمان فعالیت کنه‌ها از اواسط بهار تا اواسط پاییز است. عواملی که درصد انتقال بیماری به انسان را افزایش می‌دهد، عادت‌های غلط، غیر مجاز و غیر بهداشتی کشتار است.

وی بیان کرد: در مجموع ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زا در انسان وجود دارد که حدودا ۵۰ درصد آن بین انسان و دام مشترک است؛ یعنی حدود ۸۳۲ عامل از عوامل عفونی بین انسان و دام مشترک است. همچنین ۱۵۴ عامل عفونی جدید بوده که از این تعداد ۱۱۴ مورد مشترک در انسان و دام است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص پذیرش نذر به صورت آنلاین گفت: در شهرستان مشهد اقدام ویژه‌ای که کرونا باعث ایجاد و توسعه آن شد، پذیرش نذر قربانی به صورت آنلاین بود که از یک هفته مانده به عید قربان سامانه برای پذیرش نذر فعال می‌شود. در این شیوه دام تحت نظر ناظران شرعی و بهداشتی ذبح و بسته‌بندی می‌شود و در مکان مورد نظر تحویل داده خواهد شد.

قربانزاده از شروع فعالیت کشتارگاهی جدید به نام کوهان در کنارگذر شمالی مشهد خبر داد و  گفت: همچنین میادین عرضه دام مجاز عسگریه و توس هم مشغول به کار است و متقاضیان دام می‌توانند از این مجموعه‌ها دام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی اظهار کرد: در سه ماه گذشته سال جاری ۴۵۶ هزار راس گوسفند و بره و ۱۰ هزار راس بز و بزغاله و در مجموع ۴۷۰ هزار راس دام سبک کشتار شده است. به شکل دقیق‌تر طی سال گذشته مجموعا ۲ میلیون ۸۰ هزار و ۵۸۵ راس دام سبک و سنگین در استان کشتار شده است.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *