فاجعه بهداشتی در اسماعیل آباد

  • ۵ سال قبل
  • 0

با وجود تمام هشدارها و تاکیدهایی که بر جلوگیری از ذبح غیرمجاز و غیربهداشتی دام در معابر و همچنین خطرات ناشی از آن برای سلامت مردم شده بود اما روز گذشته اقدام عده ای در ذبح دام در منطقه اسماعیل آباد در حاشیه مشهد، فاجعه ای بهداشتی در این منطقه رقم زد، به طوری که خونابه ناشی از ذبح غیربهداشتی دام ها، جوی خونی در کوچه پس کوچه های اسماعیل آباد به راه انداخته بود و جالب این که بررسی های  ما نشان داد هیچ خبر و نشانی از گروه های نظارتی دام پزشکی در این منطقه وجود نداشت. این اتفاقات در حالی صورت گرفته بود که کارشناسان دام پزشکی استان درباره کشتار دام در معابر هشدار داده بودند چرا که با توجه به فصل گرما امکان بروز بیماری تب کریمه دو چندان می‌شود و سلامت شهروندان را به خطر می اندازد. دام پزشکی استان اعلام کرده بود که برای جلوگیری از کشتار دام در معابر بیش از ۱۹۰ گروه ثابت و سیار کار نظارت و بازرسی را در روز عید قربان بر عهده دارند اما گزارش میدانی ما نشان داد در برخی از محله ها نظارتی وجود نداشت.
حضور ناظران دام پزشکی در منطقه  قاسم آباد
به گزارش «خراسان رضوی»، روز گذشته همزمان با عید سعید قربان و از اوایل صبح به مناطق مختلف شهر مشهد رفتیم تا از وضعیت کشتار و عرضه دام گزارشی تهیه کنیم. قاسم آباد اولین منطقه ای بود که بررسی کردیم. در سال های گذشته در برخی از خیابان های آن مثل خیابان ادیب ذبح دام در معابر گزارش شده بود اما گشت و گذار در این خیابان و دیگر خیابان های اطراف این محله نشان داد خبری از ذبح دام در معابر وجود ندارد  و گروه های سیار دام پزشکی در حال نظارت بودند. در ادامه به بولوار توس مشهد سری زدیم، بازدیدهای ما از خیابان های اطراف این منطقه نیز نشان می داد خبری از کشتار دام در معابر وجود ندارد.  مسیرمان را به سمت موسسه خیریه فیاض بخش ، یکی از مکان هایی که دام پزشکی اعلام کرده بود کشتار و عرضه دام در آن جا به صورت قانونی انجام می شود، ادامه  دادیم. جمعیت زیادی برای خرید و فروش دام زنده و کشتار به این موسسه مراجعه کرده بودند. افرادی جلوی در  ورودی ایستاده بودند و خود را قصاب معرفی می کردند و به مراجعه کنندگان می گفتند که حاضرند دام هایی را  که می خرند برای نذر در محل سکونت شان ذبح کنند که جای این سوال پیش می آمد، با وجود این که کشتار دام در این مکان به صورت رایگان انجام می شود چرا برخی افراد دام های شان را در منازل خود کشتار می کنند؟
فاجعه ای که تبعات بهداشتی به دنبال دارد
و اما تراژدی تلخ کشتار غیرمجاز و غیربهداشتی دام در اسماعیل آباد؛ جایی که به دلیل بی مبالاتی عده ای فاجعه ای رخ دادکه تبعات بهداشتی به دنبال خواهد داشت. بوی بد ناشی از جاری شدن خونابه ها و رها کردن امحا و احشا و پوست دام در کوچه پس کوچه های اسماعیل آباد هر رهگذری را آزار می داد. بررسی های ما نشان داد که هیچ نظارت بهداشتی و کنترلی روی این اقدامات غیربهداشتی وجود نداشت.
دام پزشکی چه پاسخی دارد؟
در ادامه برای پیگیری موضوع با دکتر جوادی‌نژاد رئیس شبکه دام پزشکی مشهد گفت و گو می‌کنیم. وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی مناطق شاهد ذبح  غیر بهداشتی دام و نبود ناظران بهداشتی دام پزشکی بودیم، به «خراسان رضوی» می گوید: برخورد ما در روز عید قربان سلبی و ترویجی است، ۳۶۴ روز را می توانیم برخورد کنیم ولی در عید قربان نمی توانیم و باید برخورد سلبی و ترویجی داشته باشیم. وی می افزاید:گروه های سیار دام پزشکی هم به این  دلیل تشکیل شده اند که کشتاری را که قرار است در معابر عمومی انجام شود، به کشتارگاه مجاز هدایت کنیم تا بالای ۶۰ درصد نذورات مردم در کشتارگاه انجام شود. وی می افزاید: با این که مکان هایی برای کشتار دام در نظر گرفتیم، افرادی هستند که تابع قانون نیستند، باید با آن ها چکار کنیم؟ در این باره معاون دادستانی به ما حکم داده که اگر مشاهده کردید عرضه دام در فضای رو باز، کنار معابر انجام می شود آن ها را به مراکز مجاز ببرید و در آن جا تحویل فرد بدهید و این که اگر عده ای در حال ذبح دام در معابر بودند نیز آن را به کشتارگاه برده و پس از بازرسی، بعد از ۲۴ ساعت تحویل فرد دهید. جوادی نژاد با بیان این که در اسماعیل آباد هیچ کدام از این ها در معابر اتفاق نمی افتد، تصریح می کند: کشتار دام در اسماعیل آباد در داخل خانه ها انجام می شود و خون از داخل خانه ها به بیرون سرازیر می شود، تنها نهادی که می تواند وارد فضای سر بسته شود، ضابط قضایی است و طبق ضوابط قضایی اگر در محل رو بسته تخلفی صورت بگیرد، برخورد باید از طریق مقام قضایی انجام شود.
قانون سازمان دام پزشکی باید اصلاح شود
وی در پاسخ به این که در این زمینه بحث بیماری تب کریمه کنگو و سلامتی مردم مطرح است، می گوید: قانون سازمان دام پزشکی باید اصلاح شود، طبق قانون فعلی، ما نمی توانیم وارد منازل بشویم. رئیس شبکه دام پزشکی مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در اسماعیل آباد با وجود وقوع تخلفات متعدد خبری از بازرسان دام پزشکی نبود؟ می گوید: ما دو  تیم در آن جا داشتیم. وی وقتی با توضیح ما مبنی بر این که بررسی میدانی از نبود گروه های نظارتی در این منطقه حکایت داشت، مواجه می شود، پاسخ می دهد: اسماعیل آباد از جمله مکان هایی است که ما از نیروی انتظامی درخواست  کردیم که گروه ثابت مستقر شود، به ما قول دادند اما این که مستقر نشده‌‌اندباید دلیل اش را از خودشان بپرسیم. جوادی نژاد آماری از فعالیت بازرسان و ناظران در عید قربان امسال می دهد و می گوید: امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش کشتار داشتیم، هدایت به کشتارگاه ها بالا رفته بود، ضمن این که کلا کار ما ترویجی است، البته در یک مورد فردی که اقدام به عرضه مرغ زنده در خیابان ابوریحان می کرد، همکار ما را زخمی کرد که ما از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری موضوع هستیم و خوشبختانه حال جسمانی همکار ما خوب است.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *