جرای ۱۲۰ برنامه محوری در گستره حرم مطهر رضوی در دهه کرامت

  • ۲ سال قبل
  • 0

دبیر ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی گفت: این آستان در دهه کرامت ۱۲۰ برنامه محوری در گستره حرم مطهر رضوی، مشهد، ملی و بین المللی برگزار خواهد کرد.

به گزارش…. ، عبدالحمید طالبی در نشست خبری اعلام برنامه های دهه کرامت افزود: از این تعداد ۱۴ برنامه در حرم مطهر رضوی، ۳۱ برنامه با محوریت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس، ۲۷ برنامه توسط بنیاد کرامت رضوی، ۲۰ برنامه با همکاری بنیاد بهره وری موقوفات و ۲۸ برنامه توسط مرکز ارتباطات و رسانه آستان برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به انتخاب شعار «خدمت کریمانه و جهاد عالمانه» در راستای شعار سال، بیان کرد: در همین راستا بخشی از فعالیت های این سازمان در دهه کرامت متمرکز بر مسائل علمی و توجه به شرکت های دانش بنیان همراه با بنیاد بهره وری موقوفات است.

وی ادامه داد: ترویج سنت و سیره رضوی در راستای ارتقای فرهنگ جهاد عالمانه و خستگی‌ناپذیر و تحقق تمدن نوین اسلامی و همچنین ایجاد فضای با نشاط و امیدآفرین در جامعه از ماموریتهای محوری در اجرای برنامه های این دهه است.

طالبی در خصوص برنامه‌های علمی و پژوهشی مختلفی که در این دهه برگزار می‌شود، ادامه داد: کنگره جهانی امام رضا(ع)، اجلاس جهانی امام خمینی(ره) و تمدن نوین اسلامی و مکتب اهل بیت(ع)، امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان و جشنواره کتاب رضوی و نشست های فرهنگ و معارف رضوی از جمله این برنامه‌ها است.

طالبی با بیان اینکه این سازمان از ابتدای سال فعالیت های محوری و محتوایی خود را در راستای شعار سال آغاز و بخشی از جلسات خود را به بررسی این سند محتوایی پرداخته؛ تصریح کرد: این سازمان علاوه بر فعالیت های فرهنگی بر دو نقطه فعالیت های علمی و گسترش فعالیت های بین المللی متمرکز شده است.

وی افزود: برنامه شکوه رضوان با محوریت برگزاری جشنهای دهه کرامت، برنامه ریحانه، ویژه سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، صلای مهربانی با موضوع اجرای سرود ویژه میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، رواق هشتم با موضوع کتابخوانی، سیره رضوی با موضوع پرسمان دینی و سلسله نشست‌های تجلی نجابت با موضوع حجاب از جمله برنامه های تبلیغی و ترویجی این دهه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه معرفی برترین های علمی و ارتباط آنها با آستان قدس رضوی مورد تاکید بوده است لذا برای اولین بار ایام دهه کرامت را هر روز را به صنف خاصی اختصاص دادیم.

دبیر ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با بیان اینکه شروع دهه کرامت با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) آغاز می شود؛ افزود: بعد از ظهر این روز، از ۳۰ اثر تازه منتشر شده بنیاد پژوهش های آستان قدس، دانشگاه رضوی و به نشر در مشهد صورت گرفت؛ همچنین فروشگاهی در شهر قم به مناسبت این ایام بازگشایی می شود.

وی با اشاره به آمادگی همه دستگاهها در مشهد برای گرامیداشت دهه کرامت؛ گفت: برای این منظور جلساتی با شهرداری برگزار شده و در سطح ملی بنیاد بین المللی امام رضا و و وزارت ارشاد عهده دار این مسئولیت هستند و مانند گذشته اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در مشهد برگزار می شود و امسال این جشنواره در تالار قدس حرم مطهر با حضور تولیت آستان قدس و تمام تولیت های اعتاب مقدسه به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: آیین شب میلاد و اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) و شب شعر ارادت رضوی از دیگر برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی است که در این ایام برگزار خواهد شد.

وی افزود: برگزاری جشنواره ورزشی ویژه مناطق محروم حاشیه شهر و جشن بزرگ مهدخت با هدف تکریم و بزرگداشت شخصیت والای حضرت معصومه(س) و معرفی الگوی مناسب به دختران از دیگر برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی دهه کرامت است.

دبیر ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با بیان اینکه در بیش از ۱۰۰۰ نقطه جغرافیایی ۱۱۰۰ مراسم را بنیاد کرامت مدیریت می کند؛ افزود: اعزام هیئتی به مرو برای برپایی جشن در قدمگاه امام رضا (ع)، برپایی دوره های مجازی در سطح بین الملل در خصوص آشنایی با سبک و سیره رضوی، بررسی فرهنگ میراث رضوی با دو عالم از مصر در قم و مشهد و برپایی نشست علمی برای ارائه خدمت علمی از برنامه های دهه کرامت در بخش بین الملل است.

وی با اشاره به افتتاح بیش از ۲۰ پروژه در دهه کرامت در شهرهای مختلف گفت: افتتاح فروشگاه بزرگ کتاب در قم،
منازل رامیان، مرکز رفاهی باغ خاتون، زمین ورزشی در توس ۵۵ و … در دهه کرامت در مشهد و کشور صورت خواهد گرفت.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی هم گفت: برای دهه کرامت برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است که از جمله آنها مراسم جشن های شکوه رضوان در صحن پیامبر اعظم (ص) که از شب میلاد حضرت معصومه(س) تا شب میلاد امام رضا(ع)، به جز سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد، برگزار می شود.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: مدیحه سرایی، همخوانی، سرود، شعرخوانی با استفاده از شعرای به نام کشور، برگزاری دو مسابقه سراسری، خوانش کتاب ، حرم شناسی و دکلمه خوانی بیان روایتی از میهمان امام رضا در خصوص امام رضا (ع از جمله ارمغان خدمت یا حرم شناسی ، معرفی مراسم نقاره نوازی، تعویض پرچم گنبد و فعالیت آستان در حوزه سلامت، از مهمترین برنامه شکوه رضوان خواهد بود.

حجت الاسلام شریعتی نژاد بیان کرد: برگزاری مراسم گلباران با حضور دختران از میدان شهدا به سمت حرم و مراسم جشن در رواق امام و گلباران حرم، در روز میلاد امام رضا (ع) از دیگر برنامه های دهه کرامت است ، در روز میلاد امام رضا برای گلباران (ع)خدام از ۴ سمت خیابان نواب صفوی، چهار راه شهدا، امام زاده غیاث الدین محمد در طبرسی و مهدیه در خیابان امام رضا (ع) به سمت حرم مطهر حرکت می کنند.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: تعویض ضریح پوش حرم مطهر و پرچم گنبد رضوی، در سالروز میلاد امام رضا(ع) و گلباران حرم مطهر با حضور دختران مشهدی در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه های این ایام است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *