• صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • تجربه موفق داروسازی ثامن در بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز بیماران دیالیزی

تجربه موفق داروسازی ثامن در بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز بیماران دیالیزی

  • ۲ سال قبل
  • 0

در جلسه «هم‌اندیشی رفع موانع و چالش‌های توسعه دیالیز صفاقی کشو »، همکاری‌های شرکت داروسازی ثامن با دانش‌بنیان‌ها که منجر به بومی‌سازی نیازهای دیالیز صفاقی شده است، به عنوان یک تجربه موفق معرفی شد.

 این جلسه به همت داروسازی ثامن و با همکاری شرکت دانش‌بنیان لفاف‌های چند لایه خزر، با حضور جمعی از مسئولین وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، اساتید برجسته نفرولوژیست کشور و مدیران آستان قدس رضوی و با محوریت توسعه دیالیز صفاقی برگزار شد.

 

۲۷ سال سابقه خدمت به بیماران دیالیزی
مهندس مجید طبسی مدیر عامل شرکت داروسازی ثامن در این نشست اظهار کرد: این شرکت از سال ۱۳۷۴ با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور فعالیت خود را در حوزه تولید محلول‌های دیالیز صفاقی و ارائه خدمات آن به بیماران دیالیزی آغاز کرده است.

 

رفع ۸۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم به همت دانش‌بنیان‌ها
وی با اشاره به برخی اقداماتی که داروسازی ثامن در سال‌های گذشته در حوزه توسعه دیالیز صفاقی در ایران انجام داده است، گفت: این شرکت به دلیل تحریم‌های همه‌جانبه کشور در سال ۱۳۹۸ نتوانست ملزومات محصولات دیالیز صفاقی خود را از خارج کشور تأمین کند و این امر موجب شد شرکت ثامن با حمایت از شرکت دانش‌بنیان لفاف‌های چندلایه خزر در حوزه بومی‌سازی ملزومات و تجهیزات دیالیز صفاقی در داخل کشور قدم بردارد و تاکنون توانسته با اتکا به توان داخلی، ۸۰ درصد مشکلات خود را در این حوزه برطرف کند.
مدیر عامل شرکت داروسازی ثامن این نکته را هم گفت که همکاری و پیشنهادات بیماران و جامعه پزشکی و پرستاری فعال در حوزه دیالیز صفاقی کشور، نقش اثرگذاری در ادامه این مسیر داشته و خواهد داشت.

 

صرفه‌جویی ارزی بالا با بومی‌سازی محصولات
مهندس طبسی ادامه داد: این شرکت در حال حاضر، تأمین حدود ۳۰ درصد نیاز سرم ایران و تولید انحصاری مجموعه‌ای از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی کشور را نیز در کنار تولید محلول‌های دیالیز صفاقی برعهده دارد.
وی افزود: در این راستا داروسازی ثامن، از سال گذشته بهسازی و نوسازی سیستم‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات تولید خود را در دستور کار قرار داد که این امر با حمایت‌های آستان قدس رضوی، همکاری کارکنان شرکت و بدون متوقف شدن خط تولید محصولات در حرکتی جهادی و طی مدت یک‌سال اجرایی شد.
مدیر عامل شرکت داروسازی ثامن با اشاره به صرفه‌جویی ارزی بالای بومی‌سازی تولید این ملزومات برای کشور افزود: به پشتوانه انجام اقدامات مذکور امروزه در جهت ایجاد شرایط پایدار و اطمینان‌بخش در حوزه دیالیز صفاقی و توسعه کمی و کیفی آن، با تولید تجهیزات داخلی، در حرکت هستیم.

 

توجه ویژه داروسازی ثامن به بیماران خاص و صعب‌العلاج
در ادامه، دکتر مصطفی قانعی دبیر زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست تاب‌آوری نظام سلامت در مقابل حوادث در دستور کار کشور قرار دارد، اظهار کرد: اقداماتی که در شرکت ثامن در حوزه بومی‌سازی محصولات دیالیز صفاقی انجام شده، بخشی از شکل‌گیری این مقاومت در حوزه سلامت است.
وی با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی اولویت نخست فعالیت اقتصادی خود را در حوزه سلامت و خدمت به بیماران قرار داده است، افزود: به طور نمونه داروسازی ثامن به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات این آستان مقدس در حوزه ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج همچون بیماران دیالیزی و سیستیک فیبروزیس (سی.اف) ورود کرده که منافع اقتصادی چندانی برای این شرکت به همراه ندارد.

 

حمایت آستان قدس از شرکت‌های دانش‌بنیان
دکتر قانعی با اشاره به حمایت مجموعه آستان قدس رضوی از شرکت‌های دانش‌بنیان همچون شرکت لفاف‌های چند لایه خزر، با حفظ حق مالکیتشان گفت: همچنین این آستان مقدس با تولید فاکتور هشت توسط شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم خدمات ارزشمندی را به بیماران هموفیلی کشور ارائه می‌کند.
مشاور علمی رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی برگزاری سمینار کشوری «پرستاری دیالیز صفاقی» با همکاری شرکت داروسازی ثامن در سال ۱۳۹۷ در مشهد و نشست حاضر با پزشکان نفرولوژیست توسط شرکت داروسازی ثامن را اقداماتی قابل تقدیر دانست و به طرح برخی از پیشنهاداتش همچون لزوم توجه به آموزش بیماران دیالیزی و معرفی فناوری‌های روز دنیا در حوزه دیالیز صفاقی توسط متخصصان به عنوان گام‌های بعدی در مسیر توسعه این حوزه پرداخت.

 

برگزاری پنل تخصصی
همچنین در این نشست دکتر مریم افشارزاده مدیر بازاریابی و CRM، دکتر مژگان فتاحی مسئول فنی و مدیر تضمین کیفیت و دکتر مجید نجارزاده مدیر کنترل کیفیت و کنترل حین تولید شرکت داروسازی ثامن به ترتیب در موضوعات معرفی اعضای تیم کیفی و فعالیت‌های واحد پشتیبانی فروش دیالیز صفاقی در سه سال اخیر، اقدامات GMP و ایمنی دارو و کنترل کیفیت و همکاری‌های تحقیق و توسعه به منظور بهبود کیفیت در حوزه دیالیز صفاقی این شرکت، مطالبی را ارائه کردند.
دکتر محمد عقیقی رئیس اداره بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج وزارت بهداشت نیز نکاتی را در خصوص تفاوت محسوس آماری بین تعداد بیماران، بخش‌ها و پرستاران فعال در حوزه دیالیز صفاقی نسبت به دیالیز خونی کشور، دلایل عدم توسعه دیالیز صفاقی، استراتژی‌های مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها و برنامه‌های این اداره در خصوص توسعه دیالیز صفاقی عنوان کرد.
دکتر نجفی و دکتر عین اللهی، از اساتید رشته نفرولوژی نیز که در این پنل تخصصی حضور داشتند، ضمن تقدیر از فعالیت‌های شرکت ثامن، به بیان نظرات خود در این حوزه پرداختند و به نکاتی همچون افزایش تعداد پزشکان نفرولوژیست کشور در مقایسه با سال‌های گذشته و لزوم بهره‌گیری بیشتر از توان اساتید این رشته، اصلاح زیرساخت‌ها، ایجاد مراکز حرفه‌ای دیالیز صفاقی در کشور، ارائه آموزش‌های مرتبط و کاهش هزینه‌ها در راستای توسعه دیالیز صفاقی اشاره کردند.

 

از تشریح مشکلات تا ارائه پیشنهادات
دکتر آنوش آذرفر معاون آموزشی بیمارستان دکتر شیخ مشهد و مرجان واحدی‌نژاد پرستار مرکز دیالیز صفاقی بیمارستان امام رضا(ع) نیز از دیگر سخنرانان این جلسه هم‌اندیشی بودند که در خصوص تشریح مسائل و مشکلات کادر درمانی و بیماران دیالیز صفاقی صحبت کردند.
جمعی از پزشکان نفرولوژیست از گوشه و کنار کشور نیز در این جلسه مشکلات بیمارانشان و پیشنهادات خود را در راستای رفع موانع و چالش‌های توسعه دیالیز صفاقی کشور مطرح کردند. همچنین مسئولین سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص هزینه‌ها و مسائل بیمه‌ بیماران دیالیز صفاقی نکاتی را در پاسخ به پزشکان حاضر بیان کردند.
شایان ذکر است بازدید از اتاق‌های تمیز جدید و خط تولید شرکت داروسازی ثامن، از دیگر بخش‌های این نشست پنج ساعته بود.

منبع :آستان نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *